Odczytywanie kodów DTC (Diagnostic Trouble Codes) w samochodach wyposażonych w złącze DLC1 (Data Link Connector) z systemami OBD-I i OBD-IIPoniższa instrukcja dotyczy samochodow posiadających złącze diagnostyczne jak na poniższym schemacie i została sprawdzona dla EE111 z silnikiem 4E-FE.
I KODY SILNIKA ZAPAMIĘTYWANE W PAMIĘCI KAM (Keep Alive Memory)Aby odczytac zapamiętane kody błędów silnika, należy:
1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować złącza Te1 i E1
3. włączyc zapłon
Na desce rozdzielczej zacznie migać kontrolka MIL (Malfunction Indication Light), dotycząca silnika, określana jako "Check Engine".
Mostkowania najlepiej dokonywać przy pomocy izolowanego drutu, o średnicy około 0.5-1.0 mm i długości kilku centymetrow.
Kontrolka przedstawia ciąg dwucyfrowych kodow, gdzie ilość błyśnięć oznacza liczbę części dziesiętnych lub jedności. Na przykład dwa błyski, krotka (1.5s) przerwa i siedem błyskow oznacza DTC 27. Pomiędzy kolejnymi kodami przerwy są stosunkowo dłuższe (2.5s). Kody sa powtarzane w pętli. Szybkie miganie kontrolki (dwa razy na sekunde) oznacza brak błędów. Schemat ten dotyczy wszystkich kodów - silnika, automatycznej skrzyni biegow, systemu SRS (Supplemental Restrain System), TCS (Traction Control System) i ABS.
Po zakończeniu testu:
4. wyłączyć zapłon
5. wyciągnąć zworę Te1-E1
II AKTYWNY TEST BŁĘDÓW SILNIKAAby przeprowadzić rozszerzony test drogowy, podczas którego można otrzymać błędy, które normalnie nie są zapamiętywane w pamięci komputera, należy:
1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować złącza Te2 i E1
3. uruchomić silnik
4. przejechać kilka, kilkanaście kilometrow w rożnych warunkach
5. zatrzymać samochod nie wyłączając silnika
6. dodatkowo zmostkować złącza Te1 i E1
Kontrolka "Check Engine" pokaże dodatkowe kody
7. wyłączyć zapłon
8. wyciągnąć zwory Te2-E1 i Te1-E1
III KASOWANIE BŁĘDÓW SILNIKAKody DTC można wykasować poprzez usunięcie na kilka minut bezpiecznika EFI, umieszczonego w głownej skrzynce bezpieczników lub poprzez odłączenie masy (-) od akumulatora. Trzeba pamiętać, że w drugim przypadku zostanie skasowana cała pamięć komputera oraz ustawienia zegarka, radia, etc.
IV ODCZYTYWANIE BŁĘDÓW ABS, TCS I SRS1. wyłączyć zapłon
2. wyciągnąć zworę Wa-Wb, jak na poniższym rysunku
3. zmostkować złącza Tc i E1
4. włączyć zapłon
Kontrolki ABSu i AIR BAGu wskaża zapamiętane błędy. Jeśli masz problem z kodami SRS (m. in. poduszki), sprobuj odwrócić kolejność punktow 3 i 4. Proszę też o kontakt.
5. wyłączyć zapłon
6. wyciągnąć zworę Tc-E1
7. wsadzić zworkę Wa-Wb
V AKTYWNY TEST BŁĘDÓW ABS I TCSAktywny test może wskazać błędy funkcjonowania czujników prędkości obrotowych kół, które normalnie nie są zapamiętywane przez komputer.
1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować Ts i E1
3. uruchomić silnik
4. przejechać kilka kilometrów osiągając prędkość conajmniej 45km/h
5. zatrzymać samochod nie wyłączając silnika
6. dodatkowo zmostkować złącza Tc i E1
Kontrolka ABSu pokaze dodatkowe kody.
VI KASOWANIE BŁĘDÓW ABS1. wyłączyć zapłon
2. wyciągnąć zworę Wa-Wb
3. zmostkować złącza Tc i E1
4. włączyć zapłon
Szybko wcisnąć kilkakrotnie (co najmniej 8 razy) hamulec, puszczając go do końąca za każdym razem (musi zadziałać przełącznik świateł "stop"). Jeśli skasowanie błędow bedzie możliwe (po naprawie), kontrolka zacznie szybko migać, wskazując brak błędów.
***
Najważniejsza rzecz, czyli listę rozszyfrowanych kodow DTC postaram się dorzucić niebawem.
Pozdrawiam.