Autor Wątek: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II  (Przeczytany 48624 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

tco_tm

  • Gość
Odczytywanie kodów DTC (Diagnostic Trouble Codes) w samochodach wyposażonych w złącze DLC1 (Data Link Connector) z systemami OBD-I i OBD-II

Poniższa instrukcja dotyczy samochodow posiadających złącze diagnostyczne jak na poniższym schemacie i została sprawdzona dla EE111 z silnikiem 4E-FE.




I KODY SILNIKA ZAPAMIĘTYWANE W PAMIĘCI KAM (Keep Alive Memory)

Aby odczytac zapamiętane kody błędów silnika, należy:

1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować złącza Te1 i E1
3. włączyc zapłon

Na desce rozdzielczej zacznie migać kontrolka MIL (Malfunction Indication Light), dotycząca silnika, określana jako "Check Engine".

Mostkowania najlepiej dokonywać przy pomocy izolowanego drutu, o średnicy około 0.5-1.0 mm i długości kilku centymetrow.

Kontrolka przedstawia ciąg dwucyfrowych kodow, gdzie ilość błyśnięć oznacza liczbę części dziesiętnych lub jedności. Na przykład dwa błyski, krotka (1.5s) przerwa i siedem błyskow oznacza DTC 27. Pomiędzy kolejnymi kodami przerwy są stosunkowo dłuższe (2.5s). Kody sa powtarzane w pętli. Szybkie miganie kontrolki (dwa razy na sekunde) oznacza brak błędów. Schemat ten dotyczy wszystkich kodów - silnika, automatycznej skrzyni biegow, systemu SRS (Supplemental Restrain System), TCS (Traction Control System) i ABS.

Po zakończeniu testu:

4. wyłączyć zapłon
5. wyciągnąć zworę Te1-E1


II AKTYWNY TEST BŁĘDÓW SILNIKA

Aby przeprowadzić rozszerzony test drogowy, podczas którego można otrzymać błędy, które normalnie nie są zapamiętywane w pamięci komputera, należy:

1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować złącza Te2 i E1
3. uruchomić silnik
4. przejechać kilka, kilkanaście kilometrow w rożnych warunkach
5. zatrzymać samochod nie wyłączając silnika
6. dodatkowo zmostkować złącza Te1 i E1

Kontrolka "Check Engine" pokaże dodatkowe kody

7. wyłączyć zapłon
8. wyciągnąć zwory Te2-E1 i Te1-E1


III KASOWANIE BŁĘDÓW SILNIKA

Kody DTC można wykasować poprzez usunięcie na kilka minut bezpiecznika EFI, umieszczonego w głownej skrzynce bezpieczników lub poprzez odłączenie masy (-) od akumulatora. Trzeba pamiętać, że w drugim przypadku zostanie skasowana cała pamięć komputera oraz ustawienia zegarka, radia, etc.


IV ODCZYTYWANIE BŁĘDÓW ABS, TCS I SRS

1. wyłączyć zapłon
2. wyciągnąć zworę Wa-Wb, jak na poniższym rysunku
3. zmostkować złącza Tc i E1
4. włączyć zapłon



Kontrolki ABSu i AIR BAGu wskaża zapamiętane błędy. Jeśli masz problem z kodami SRS (m. in. poduszki), sprobuj odwrócić kolejność punktow 3 i 4. Proszę też o kontakt.

5. wyłączyć zapłon
6. wyciągnąć zworę Tc-E1
7. wsadzić zworkę Wa-Wb


V AKTYWNY TEST BŁĘDÓW ABS I TCS

Aktywny test może wskazać błędy funkcjonowania czujników prędkości obrotowych kół, które normalnie nie są zapamiętywane przez komputer.

1. wyłączyć zapłon
2. zmostkować Ts i E1
3. uruchomić silnik
4. przejechać kilka kilometrów osiągając prędkość conajmniej 45km/h
5. zatrzymać samochod nie wyłączając silnika
6. dodatkowo zmostkować złącza Tc i E1

Kontrolka ABSu pokaze dodatkowe kody.


VI KASOWANIE BŁĘDÓW ABS

1. wyłączyć zapłon
2. wyciągnąć zworę Wa-Wb
3. zmostkować złącza Tc i E1
4. włączyć zapłon

Szybko wcisnąć kilkakrotnie (co najmniej 8 razy) hamulec, puszczając go do końąca za każdym razem (musi zadziałać przełącznik świateł "stop"). Jeśli skasowanie błędow bedzie możliwe (po naprawie), kontrolka zacznie szybko migać, wskazując brak błędów.

***

Najważniejsza rzecz, czyli listę rozszyfrowanych kodow DTC postaram się dorzucić niebawem.

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 01-04-2006, 04:55:46 wysłana przez Toyo69 »

serwisSJ

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #1 dnia: 25-06-2004, 22:17:30 »
Moment moment, mylisz kolego system OBD z OBDII. W tym drugim nie masz własnie złącza DLC (chociaz na prawde toyota dlc nazywa złącze występujace w systemie obdII, czyli całkiem inne), czyli nic nie mozesz zrobić "na krotko" bez użycia skanera. Takie jest m.in. załozenie systemu OBDII. Wiec Twoja instrukcja tyczy sie tylko systemu zwykłego OBD. pozdrowionka
« Ostatnia zmiana: 01-04-2006, 05:03:26 wysłana przez Toyo69 »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #2 dnia: 25-06-2004, 22:44:56 »
Czyli jaki system jest w Corollkach E-10 z silnikiem 4AFE
« Ostatnia zmiana: 07-04-2006, 21:34:46 wysłana przez Toyo69 »

serwisSJ

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #3 dnia: 25-06-2004, 22:49:28 »

W Twojej ee100 jest własnie taki jak opisał kolega, zwykły OBD, możesz sprawdzac i kasować usterki "na krotko". Tylko nie jestem pewien czy ten tryb tesstowy z TE2 i E1 działa w tym złączu... bo wydaje mi sie że jest to aktywne tylko w camry, avalonach i np rav4 ze złączem DLC2 ktore jest okrągłe i znajduje sie pod deską rozdzielczą. Jutro sie to sprawdzi. pozdrowionka
« Ostatnia zmiana: 01-04-2006, 05:06:39 wysłana przez Toyo69 »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #4 dnia: 26-06-2004, 17:58:49 »
Już jestem po kontroli i wszystko jest OK czyli lampka kontrolna błyska w rownych odstępach czasu ok 2, 3 błyśnięc na sek. cały czas. Teraz mała korekta pierwszego postu.
Kolega pisze żeby mostek TE1-E1 wkładać przy wyłączony zapłonie i wted nic się nie dzieje lampka świeci ciągle a w książce typu sam naprawiam pisze żeby mostek wkładać przy kluczyku w pozycji ON czyli zapalone kontrolki  i w takiej pozycji test działa. aha wszystkie dodatkowe odbiorniki napięcia mają być wyłączone, zaznaczam że to książka do E10 w E11 może trzeba mieć zapłon wyłączony tego nie wiem. Jeszcze jedno, znalazłem ten bespiecznik EFI. Jest on w tej dużej skrzynce w komorze silnika ma wartość 15A i znajduje się zaraz przy tym 100A łatwo znaleść bo 100A jest tylko jeden.
Mam tabele kodów usterek jak coś to pytać odpisze
« Ostatnia zmiana: 07-04-2006, 21:42:28 wysłana przez Toyo69 »

tco_tm

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #5 dnia: 27-06-2004, 17:46:07 »
Napisalem tak, bo u mnie tak dziala, a mostkowanie przed wlaczeniem zaplonu wydaje sie bezpieczniejsze. W internecie mozna znalezc dwie rozne metody, chociaz elektroniczne czytniki na pewno dzialaja tak jak opisales. Podobny problem mam przy sprawdzaniu bledow SRS. Jesli najpierw zmostkuje, a potem wlacze zaplon, to mam blad DTC 14, ktory oznacza chyba brak polaczenia sprezyny pod kierownica. Jesli zmostkuje po wlaczeniu zaplonu, to nie mam zadnych bledow. Moze pierwsza metoda jest nieprawidlowa, a moze w zaleznosci od momentu zmostkowania mozna odczytac kody zapamietane lub biezace...?

Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 21-11-2006, 01:37:15 wysłana przez tco_tm »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #6 dnia: 29-06-2004, 08:56:44 »

Przepisze wam teraz te kody bo nie mam jeszcze skanera
Mała uwaga, przy wszystkich usterkach jedną z przyczyn podawanych jest awaria modulu sterownika silnikiem ECM
Każdy kod będzie wyświetlany w taki sposob, że pierwsze błyski będą oznaczały pierwszą cyfrę potem nastąpi przerwa, a drugie błyski drugą cyfre kodu np. kod 24 ( czujnik IAT) będzie wyświetlany 2 błyski przerwa cztery błyski.Każdy błysk będzie tak samo długo trwał a rozrożnieniem będzie przerwa, ktora rozdziela cyfry kodu.
Jeżeli w pamieci znajduje sie wiecej niż jeden kod usterki będą one wyświetlane w porządku numerycznym od najmniejszej do największej z dłuższą przerwą pomiedzy nimi. Po wyświetleniu ostatniego kodu nastąpi jeszcze jedna przerwa , a następnie sekwencja będzie wyświetlana od początku.
UWAGA:Kody usterek 25, 26, 27, 71 używają specjalnej procedury diagnostycznej zwanaj dwuprzejazdową logiką wykrywania. Gdy taka usterka zostanie wykryta po raz pierwszy jest czasowo przechowywana w pamięci  ECM podczas pierwszej jazdy auta. Silnik należy wyłączyc a samochodem odbyć drugą jazdę aby umożliwic  stałe przechowanie usterki w module ECM (nie kumam o co chodzi ale tak tu napisali)
Normalnie uklad samodiagnostyki wykryje usterki, ale w razie gdybu użytkownik chciaĂł jeszcze raz sprawdzić diagnoze przez usunięcie kodow z pamięci i ponowne sprawdzenie to wtedy będzie konieczne wykonanie dwoch jazd testowych aby potwierdzic każdą usterke z kodami wymienionymi wcześniej.
« Ostatnia zmiana: 07-04-2006, 22:03:00 wysłana przez Toyo69 »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #7 dnia: 29-06-2004, 09:42:12 »
KODY USTEREK

1-błyśnięcie. Stan sprawności. Lampka zaświeca się i gaśnie ok 3, 4 razy na sek. Brak usterek
12- Sygnał prędkości obrotowej./ Sygnał prędkości obrotowej nie jest przekazywany do ECM w ciągu kilku sek. po obroceniu wału korbowego./ Przyczyna usterki: Rozdzielacz zapłonu lub jego obwod, Czujnik położenia wału korbowego lub jego obwod.

13-Sygnał prędkości obrotowej./ Syg. prędk. obrot. silnika ni jest przekazywany do ECM przy pręd. obrot. silnika powyżej 1500 obr/min./ Przyczyna jak wyżej.

14-Sygnał zapłonu./ Sygnał zapłonu nie jest przekazywany do ECM./ Przycz. ust: Moduł zapłonu lub jego obwod, Cewka zaplonowa, wyłącznik zapłonu lub jego obwod.

16-Sygnał sterujący ECM./ Uszkodzenie układu sterowania silnikiem i sterowania skrzynki przekładniowej wewnątrz modułu ECM./ Przycz. Moduł ECM

21-Głowny czujnik tlenu./ Uszkodzenie w obwodzie gł. czujnika tlenu./ Przycz. Głowny czujnik tlenu lub jego obw.

22-Temp. cieczy chłodzącej./ Przerwa albo zwarcie w obw. czujnika temp. cieczy chłodz./ Przycz. Czujnik temp. lub jego obwod.

24-Czujnik temp. zasysanego powietrza./ Przerwa albo zwarcie czuj. temp. zasysanego powietrza./ Przycz. Czujnik lub jego obw.

25-Czujnik tlenu lub jego obw./ Czujnik tlenu wykazał za ubogi skład mieszanki paliw. powietrz./ Przycz. Wtryskiwacz lub jego obw. Czujnik tlenu lub jego obw. Regulator ciśnienia paliwa. Czujnik temp. cieczy chłodz. Czujnik temp. zasysanego powietrza. Przecieki podciśnienia lub spalin. Zanieczyszczone paliwo. Układ zapłonowy.

26- Czujnik tlenu lub jego obw./ Czujnik tlenu wykazał za bogaty skład mieszanki paliw. powietrz./ Przycz. Wtryski. lub jego obw. Czujnik tlenu lub jego obw. Czujnik temp. cieczy chłodz. Czujnik temp. zasysanego powietrza. Regulator ciśnienia paliwa. Układ EVAP. Układ EGR. Czujnik MAP lub jego obw. Układ zasysania powietrza.

27-Dodatkowy czujnik tlenu./ Przerwa lub zwarcie dodatkowego czujnika tlenu./ Przcz. Dodatkowy czujnik tlenu lub jego obw.

31-Czujnik MAP./ Przerwa w obwodzie czujnika./ Przycz. CZujnik MAP lub jego obw.

« Ostatnia zmiana: 07-04-2006, 22:21:02 wysłana przez Toyo69 »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #8 dnia: 29-06-2004, 10:05:15 »
C.D.

41-Czujnik położenia przepustnicy./ Przerwa lub zwarcie w obw. tego czujnika./ Przycz. Czujnik lub jego obw.

42-Czujnik prędk. pojazdu./ Brak sygnału prędk. pojazdu przez 8 sek. gdy silnik rozwija prędk. obrotową 3000 do 5000 obr/min. i jest włączony bieg./ Przycz. Czujnik lub jego obw. Prędkościomierz. Obw. drukowany zestawu wskaźnikow.

43-Sygnał rozrusznika./ Do ECM nie dochodzi sygnał rozrusznika aż do osiągnięcia przez silnik 800 obr/min. przy unieruchomionym samochodzie./ Przycz. Obw. sygnału rozrusznika. Wył. zapłonu.

51-Sygnał wyłącznika klimatyzacji./ Do ECM nie dochodzi sygnał  położenia przepustnicy, sygnał ustawienia biegu lub sygnał klimatyzacji./ Przycz. Wył. klimat. lub jego obw. Moduł wzmocnienia klimat. lub jego obw. Czujnik położenia przepustnicy

52-Sygnał czujnika spalania stukowego./ Przerwa lub zwarcie w obw. czujnika./ Przycz. Czujnik spalania stukowego lub jego obw.

71-Układ recyrkulacji spalin EGR./ Sygnał temperatury układu EGR jest za niski./ Przycz. Układ ERG (zawor ERG, elastyczne przewody itp.) Czujnik temp. układu ERG lub jego obw. Podciśnieniowy zawor ERG.

No ja mam tyle, jeżeli komuś się to przyda to bardzo się ciesze.
« Ostatnia zmiana: 08-04-2006, 08:42:24 wysłana przez Toyo69 »

Toyo69

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #9 dnia: 29-06-2004, 10:14:36 »
Aha

TPS- Czujnik położenia przepustnicy
EGR- Czujnik  temp. układu recyrkulacji spalin
EVAP- układ ograniczenia emisji par paliwa
PCV- Układ wymuszonego przewietrzania skrzyni korbowej
MAP- Czujnik ciśnienia bezwzględnego
« Ostatnia zmiana: 08-04-2006, 08:43:44 wysłana przez Toyo69 »

serwisSJ

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #10 dnia: 29-06-2004, 17:36:39 »

EGR - układ recyrkulacji gazow wylotowych (spalin)... to nie czujnik temp.
a PCV to w zasadzie sam zawor (w wiekszosci silnikow benz. w pokrywie zaworow)
« Ostatnia zmiana: 08-04-2006, 08:45:51 wysłana przez Toyo69 »

Pigletto

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #11 dnia: 29-06-2004, 17:52:59 »
To wrzuce jeszcze link do angielskiej stronki z podobnym opisem: http://www.off-road.com/toyota/tech/codes/
« Ostatnia zmiana: 08-04-2006, 08:46:27 wysłana przez Toyo69 »

trkr

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #12 dnia: 28-05-2006, 18:24:05 »
Witam, czy ma moze ktos opis kodow do E 11  do sterownika ABS ( mam do czynienia z kodem 31 - nie wiem zabardz co to znacz ). Dzieki z gory.

Offline GLADIATOR

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1537
  • Płeć: Mężczyzna
    • Corolla E-9
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #13 dnia: 05-07-2006, 15:53:01 »
Witam, czy ma moze ktos opis kodow do E 11  do sterownika ABS ( mam do czynienia z kodem 31 - nie wiem zabardz co to znacz ). Dzieki z gory.

Prawdopodobnie to bedzie - Brak sygnału z czujnika podciśnienia.
Na podstawie kodu z corolli e-9
www.corolla.fora.pl
www.lybra.fora.pl
Lancia Lybra SW 1,9 JTD Power

grzes24

  • Gość
Odp: Odczyt kodów DTC w samochodach z systemami OBD-I i OBD-II
« Odpowiedź #14 dnia: 12-07-2006, 14:36:46 »
Cześć!
Czy tego typu system jest w nowej wersji Corollli z 2002 - typ E12?Jeśli tak ,to gdzie znajduje się złacze?


 

Beesafe.pl