Rynek samochodów osobowych - Podsumowanie 2004
Rok 2004 potwierdził, niestety, słuszność obaw specjalistów z branży motoryzacyjnej, przewidujących załamanie rynku nowych samochodów po 1 maja. O ile pierwsze cztery miesiące (zwłaszcza rekordowy kwiecień – ponad 45 tys. sprzedanych aut) zapisały sięw statystykach polskiej motoryzacji wyjątkowo pozytywnie, to kolejne przyniosły spadek sprzedaży, pogrążając rynek w coraz głębszym kryzysie.
Chociaż wynik uzyskany w grudniu nie był rewelacyjny, to jednak prowadzone przez producentów i sprzedawców intensywne kampanie reklamowe i promocyjne odniosły pozytywny skutek. Sprzedaż miesięczna wyniosła 23.574 auta, o 22,7 więcej niż w listopadzie, wciąż jednak o 36,5% mniej niż rok wcześniej. Skumulowana sprzedaż samochodów osobowych wyniosła w całym 2004 roku 318.111 sztuk, o ponad 10% mniej niż w roku poprzednim. Zwiększył sięnieco udział samochodów krajowej produkcji w rynku. Na polskie drogi wyjechało w ciągu roku 48.929 aut, pochodzących z rodzimych fabryk, co stanowi 15,4% rynku (rok wcześniej 13,8%). Tym samym udział samochodów importowanych zmalał do 84,6% (269.182 sztuki).
MARKI
Bezkonkurencyjnym liderem rynku został ponownie Fiat, którego auta kupiło 53.214 osób, o 13,4% mniej niż rok wcześniej. Fiat zachował 16,7% udziału w rynku (przed rokiem – 17,4%). Drugie miejsce zajmuje niezmiennie Skoda z wynikiem całorocznej sprzedaży 39.693 sztuki. 8,6-procentowy spadek pozwolił zwiększyć minimalnie udział w rynku – z 12,3 do 12,5%. Trzecią lokatęzdobyła Toyota (czwarta w 2003 roku), osiągając sprzedaż 33.521 aut, o 6,6% mniejszą w porównaniu z poprzednim rokiem. Japońska marka nieznacznie (o 0,4%) zwiększyła udział w polskim rynku – do 10,5%. Na czwartym miejscu zakończył 2004 rok Opel (piąty przed rokiem). Samochody tej marki znalazły 30.943 nabywców (spadek o 10,7%), a na szczególną uwagęzasługuje rezultat grudniowej sprzedaży – 3.016 aut, drugi wynik miesięcznego zestawienia. W dużym stopniu zniwelował on wcześniejszą utratęudziału w rynku, która na koniec roku zmalała do 0,1%. Sprzedaż Opla stanowi obecnie 9,7% rynku. Piąta pozycja należy do Renault. Sprzedaż tej francuskiej marki wyniosła 29.855 sztuk, co oznacza spadek o 19,7% w skali roku. W konsekwencji Renault zmniejszył swój udział w polskim rynku z 10,5 do 9,4%. Szóste miejsce zajął Ford – pierwsza z prezentowanych dotychczas marek o dodatnim wskaźniku sprzedaży. Wynik w wysokości 27.648 sztuk jest o 12,8% większy niż uzyskany rok wcześniej, co pozwoliło na wzrost udziału w rynku z 6,9 do 8,7%. Na siódmym miejscu znalazł siękolejny przedstawiciel francuskiej motoryzacji – Peugeot. Sprzedaż 20.443 aut w ciągu roku wykazała spadek o 24,1% (udział w rynku wynosi 6,4% wobec 7,6% przed rokiem), a ostatni miesiąc roku okazał sięwyjątkowo niekorzystny – sprzedaż spadła o ponad 70%, do 849 sztuk. Lokaty sprzed roku utrzymały dwie kolejne marki: ósmą Panzerwagen, sprzedając 15.522 samochody, o 6,9% mniej niż w poprzednim roku (4,9% rynku), a dziewiątą – Citroen z wynikiem 11.369 sztuk (spadek o 26,4%; udział w rynku – 3,6%). Czołową dziesiątkęlisty zamyka Honda. Auta japońskiej marki znalazły 10.275 klientów, o 51% więcej niż w 2003 roku. Udział Hondy w rynku systematycznie rośnie, a na koniec grudnia wyniósł 3,2%. Warto podkreślić, że Honda jest pierwszą spośród prezentowanych tu firm, która osiągnęła wzrost sprzedaży miesięcznej (o ponad 38%, do 555 sztuk), a jednocześnie pierwszą, której średnia ważona cena sprzedaży zmalała w skali roku (o 3,4%).
MODELE
Na liście TOP 10 2004 roku nastąpiły dość istotne zmiany w stosunku do analogicznej listy sprzed roku. Na pierwszym miejscu znalazł sięFiat Panda (7 przed rokiem) z wynikiem sprzedaży 28.000 sztuk (wzrost o 117,5%) i 8,8-procentowym udziałem w rynku. Produkowany w Tychach najmłodszy przedstawiciel Fiata, stał siębestsellerem polskiego rynku, wyprzedzając SkodęFabię, lidera poprzedniego roku. Fabia znalazła 26.411 nabywców (spadek o 15,9%), co stanowi 8,3% rynku. Trzecie miejsce zajęła Toyota Yaris, sprzedana w ciągu roku w ilości 12.100 egzemplarzy. Ponad 13-procentowy spadek spowodował również utratęudziału w rynku – do 3,8%. Na czwartej pozycji zakończyła rok Skoda Octavia, która zwiększyła sprzedaż sumaryczną o 8,6%, do 11.927 sztuk. Tym samym wzrósł udział czeskiego auta w rynku – z 3,1 do 3,8%. Piąta lokata rocznego podsumowania należy ponownie do Toyoty Corolli (10.925 sztuk, spadek o 20,5%), a szósta – do Opla Corsy (10.528 sztuk, spadek o 18,7%). Niewiele mniejszy wynik uzyskał Ford Focus (szósta pozycja), kupiony przez 10.431 osób (11% spadku). Kolejne miejsca zajmują Fiat Punto (9.259 aut, 34,3% spadku), Peugeot 206 (8.936 aut, 28,8% spadku) i Fiat Seicento (8.851 aut, 62,6% spadku).
Drugą dziesiątkęrankingu otwiera reprezentacja francuskiej motoryzacji: Renault Thalia (7.744 auta, spadek o 10,1%) i Megane (7.295 aut, spadek o 29,2%). Trzy kolejne pozycje wyróżniają sięwzrostem sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim: Toyota Avensis (7.180 sztuk, +8,8%), Ford Mondeo (7.149 sztuk, +4,1%) i Volkswagen Golf (7.092 sztuki, +10,1%).
(na podst. Samar)