Autor Wątek: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi  (Przeczytany 52584 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« dnia: 02-11-2004, 22:52:10 »
Zastanawiając sięnad kupnem nowych felg do Yariski naszło mnie kilka pytań. Być może (a nawet na pewno) ktoś sięjuż w tym grzebał i będe wdzięczny za wskazówki.

1. Rozmiar felg - wedle obecnej wiedzy chyba jednak 14 cali - stwierdzilem ze nie chce rezygnowac z komfortu... I tak w tej chwili jest dosyć twardo a na wygladzie mi specjalnie nie zalezy (tym bardziej ze nie uwazam ze im wieksze felgi tym ladniejsze autko, zreszta na yarisie to tez nie wszystkie felgi dobrze wygladaja)
2. Rozmiar opon? Może 195/60R14? Czy to nie bylby przypadkiem kompromis miedzy komfortem a trzymaniem na zakretach (przy niższym profilu warstwa gumy bedzie nieco grubsza niz w standardzie)? Tylko takie opony będą o 6,5 mm większe w średnicy i o 20 mm szersze niż standardowe... Czy to nie bedzie ocierać (zawieszenie zostaje standardowe)? Jaki powinien byc offset felg? Jaka ich szerokość? opony 195 chyba nie wejda na wszystkie felgi R14...? A juz na pewno na standardowe stalowe...
3. Osiągi - bylem zdziwiony ze wszyscy pisali o wiekszym zuzyciu paliwa i mniejszych przyspieszeniach... (zawsze mialem w glowie ze aluminium jest lzejsze od stali...) wiec moze jednak gra nie jest warta swieczki? A moze przy takim rozmiarze jak wyzej roznica nie bedzie specjalnie odczuwalna?
4. Waga felgi? Czy wszystkie felgi aluminiowe maja ta sama mase? nigdzie nie widzialem zeby ktos sie chwalil takimi parametrami...a moze niektore sa lzejsze i osiagi nie uleglyby pogorszeniu w stosunku do stali?

Z gory dziekuje za porady ;-) A moze ktos ma zamontowane podobne kola i moglby podzielic sie uwagami? Pozdrawiam!
Seat Leon Cupra :D

grzybek-r

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #1 dnia: 02-11-2004, 22:58:59 »
Cytuj (zaznaczone)
na wygladzie mi specjalnie nie zalezy


to po co wydawac kase na felgi aluminiowe?

Cytuj (zaznaczone)
bylem zdziwiony ze wszyscy pisali o wiekszym zuzyciu paliwa i mniejszych przyspieszeniach... (zawsze mialem w glowie ze aluminium jest lzejsze od stali...)


prawa fizyki sie kłaniają a konkretnie wieksza felga ma wiekszy opór toczenia i waga tu do tego ma niewiele


Cytuj (zaznaczone)
a moze niektore sa lzejsze i osiagi nie uleglyby pogorszeniu w stosunku do stali?


jak zalozysz 14" to nie bedziesz narzekal....

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #2 dnia: 02-11-2004, 23:11:37 »
Cytat: grzybek-r
Cytuj (zaznaczone)
na wygladzie mi specjalnie nie zalezy

to po co wydawac kase na felgi aluminiowe?


Tzn zalezy ale nie az tak zeby poswiecac komfort wygladowi :)

Cytat: grzybek-r
prawa fizyki sie kłaniają a konkretnie wieksza felga ma wiekszy opór toczenia i waga tu do tego ma niewiele
jak zalozysz 14" to nie bedziesz narzekal....


No w sumie racja (chociaż akurat z fizyki pamietam ze sila tarcia nie zalezy od powierzchni styku - ale jakos nigdy w to nie wierzylem :P) - tylko jesli tak jest to liczy sie szerokosc, czyli w tym przypadku było by to 19,5cm (a nie rozmiar felgi), wiec przy 14'' tez powinno spasc przyspieszenie... :chmmm
Seat Leon Cupra :D

Smok

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #3 dnia: 03-11-2004, 09:52:03 »
Cytuj (zaznaczone)
(zawsze mialem w glowie ze aluminium jest lzejsze od stali...)

jest lżejsze ale tez mniej wytrzymałe przez co gróbości ścianek sa większe-
mam felgi stalowe i alu 14"- ważyłem je dosyć dokładnie i wyszło, że stalowe są ciut ciut LŻEJSZE. Ale to zapewne dlatego, że były to jedne z tańszych felg. Zapewne te z górnej półki będą lżejsze.

Offline Red_Point

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3468
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.RedPoint.ilto.pl > ZAPRASZAM > Yaris, Yaris FL, Avensis ...
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #4 dnia: 03-11-2004, 10:28:43 »
Cytuj (zaznaczone)
prawa fizyki sie kłaniają a konkretnie wieksza felga ma wiekszy opór toczenia i waga tu do tego ma niewiele


z tego co mi wiadomo to waga felgi ma bardzo duzy wplyw na osiagi i zluzycie paliwa!!
kupujac wypasna felge zluzycie moze zwiekszyc sie bardzo nie znacznie - wtedy znaczenie bedzie miala tylko szerokosc opony

dlaczego niby wszyscy na 1/4 mili zakladaja zamiast 17 na ktorych smigaja na codzien 15??? - a no dlatego ze kola sa lzejsze i zyskuje sie toche czasu bo latwiejje 'pchnac' do przody - a skoro latwiej je 'pchnac' to przy narmalnej eksploatacji auto mniej spala, a i przyspiesza szybciej...:)

generalne co do osiagow to nie dawno byl taki topic na forum (sam z reszta go zalozylem!:))
Niech prąd bedzie z Wami !!!

" ... objazd miasta na 18"stkach. Nie przestać! Wrócić na 20"stkach ... " Tede

Hicks

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #5 dnia: 03-11-2004, 10:33:53 »
Cześć Sober (ciekawy nick :)
tak, ten temat już był - poszukaj.
Od siebie dodam, że wybrałem 14" kierując siępodobnymi motywami: 1) wygoda, 2) osiągi 3) wygląd.
Mam alu 14" zaś oponki letnie to 185/60R14 Hydragrip GY. Taki sam zestaw na zimęale opnku Savy. Sprawdzone - polecam.

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #6 dnia: 03-11-2004, 20:16:21 »
Cytat: Hicks
Cześć Sober (ciekawy nick :)
tak, ten temat już był - poszukaj.
Od siebie dodam, że wybrałem 14" kierując siępodobnymi motywami: 1) wygoda, 2) osiągi 3) wygląd.
Mam alu 14" zaś oponki letnie to 185/60R14 Hydragrip GY. Taki sam zestaw na zimęale opnku Savy. Sprawdzone - polecam.


Hicks to od billa hicksa? :D

Czyli mówisz że polecasz 14''? Tylko wciąż nie wiem czy by weszły 195/60R14 i jakie do takich opon musiałyby być felgi... No coz - popytam sie może w jakimś sklepie.

Pozdrawiam!
Seat Leon Cupra :D

Jackal

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #7 dnia: 04-11-2004, 09:18:00 »
Sober
Były na forum linki do przeliczników i zamienników opon. Poszukaj.

Hicks

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #8 dnia: 04-11-2004, 11:04:05 »
Cytat: Sober
Hicks to od billa hicksa? :D


Kto zacz ?

Wracając: przyjmując za bazowe 175/65/R14 i przeliczając na Twoje 195/60R14 to nowe koła będą miały średnicęwiększą o 6 mm, zaś przekłamanie prędkościomierza będzie ok. -1,1%.

Ja bym odpuścił. Załadowane auto - z tyłu może trzeć na dziurach.

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #9 dnia: 07-11-2004, 12:33:54 »
Cytat: Hicks
Cytat: Sober
Hicks to od billa hicksa? :D

przyjmując za bazowe 175/65/R14 i przeliczając na Twoje 195/60R14 to nowe koła będą miały średnicęwiększą o 6 mm, zaś przekłamanie prędkościomierza będzie ok. -1,1%.
Ja bym odpuścił. Załadowane auto - z tyłu może trzeć na dziurach.


No tak, ale oponki 185/60R14 z kolei beda mniejsze o 6 mm, czyli to samo przeklamanie ale w druga strone :) I komfort tez pewnie mniejszy, bo mniej warstwy powietrza miedzy felga a wybojami ;-) Jak 195/60 by tarly, to pewnie zostane przy standardowych.


Pozdrawiam!
Seat Leon Cupra :D

Offline Rafels

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1160
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #10 dnia: 07-11-2004, 18:15:46 »
Cytat: Jackal

Były na forum linki do przeliczników i zamienników opon.


http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp
"I love the smell of flames early in the morning..."

tomek_paseo

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #11 dnia: 07-11-2004, 21:04:34 »
Opony 195/60/14 będą Ci obcierały na 90 %
Zdecydowanie polecam 185/60/14 (o ile chcesz zostać przy 14 calach).
Argument o zmniejszeniu siękomfortu jest bezzasadny. Przy pompowaniu np 2.2 atm nie odczujesz żadnej różnicy. Dodatkowo auto będzie lepiej przyspieszać, niż na 195/60/14.
Pozdrawiam.

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #12 dnia: 07-11-2004, 21:22:16 »
Cytat: tomek_paseo
Opony 195/60/14 będą Ci obcierały na 90 %
Zdecydowanie polecam 185/60/14 (o ile chcesz zostać przy 14 calach).
Argument o zmniejszeniu siękomfortu jest bezzasadny. Przy pompowaniu np 2.2 atm nie odczujesz żadnej różnicy. Dodatkowo auto będzie lepiej przyspieszać, niż na 195/60/14.
Pozdrawiam.


Dzieki za konkretną informacje! W takim razie pewnie zostane przy fabrycznym rozmiarze, bo chyba nie ma sensu sie klopotac z wymiana na oponki o 1 cm szersze i sprzedawac stare prawie nie uzywane za pol ceny. Moze w takim razie poszukam jakichs wezszych felg - 5.5/R14 - mają takie w Toyocie ale oczywiscie za zdwojoną cene ;-) DEZENT takie robi (np. URL=http://www.netcar.pl/x_C_I__P_115512034-115510002.html]takie[/URL]).   Btw: Twoje mi sie tez podobaja... To chyba ENZO O?
Seat Leon Cupra :D

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #13 dnia: 07-11-2004, 21:32:59 »
A jak z ET? Jakia powinna byc jego wartosc przy felgach 14''? Jesli dobrze rozumiem to im wieksze tym bardziej oponki beda wysuniete na boki czyli chyba dobrze bo lepsze trzymanie na zakretach? Jaka w takim razie maks wartosc byla by dobra? Dzieki za info!
Seat Leon Cupra :D

tomek_paseo

  • Gość
Odp: Rozmiar felg, opon i wpływ na osiągi
« Odpowiedź #14 dnia: 07-11-2004, 22:54:14 »
Tak, ja mam Enzo 0 , 15 cali. 195/50 tył 185/55 przód. Różnica w komforcie naprawde niewielka. W przypadku 185/60 byłaby jeszcze mniejsza. Tak, jak piszesz, można też pozostawić seryjne oponki. Kwestia ET wygląda następująco: W przypadku opon 195 ET nie moze być mniejsze, niż 38, a i przy takim może obcierać.
Im mniejsze będziesz miał ET, tym bardziej felga będzie "wywalona" na wierzch, a dzięki temu autko będzie lepiej trzymać sięw zakrętach. Jednak różnica będzie naprawde minimalna, a zmniejszając ET zawsze ryzykujesz, że na wybojach usłyszysz nieprzyjemny dźwięk i serce szybciej zabije ;-)
Dla opon 185, lub 175 możemy założyć, że nawet ET o wartosci 35 (dużo felg ma ET o takiej wartości) nie będzie obcierać. Jednak mimo wszystko nie ryzykowałbym z takimi manewrami. Możesz za to użyć często spotykane ET 37 (ma je nawet jeden z klubowiczów). Musisz jednak pamiętać, że na takich felgach oponki 195 (o ile kiedyś byś siępokusił) obcierałyby permanentnie.
Jesli chodzi o własciwosci jezdne, to zamiast bawic sie w ET, czy flansze dystansujące, polecam zastosować sprężyny obniżające, np progresywne EIBACH (599 zł za KPL), i ewentualnie rozpórki kielichów przednich [200 - 300 zł] (plus opcjonalnie także tylnych). Auto zacznie sięprowadzić zupełnie inaczej - według mnie - rewelacja. Sam zainwestowałem w taki zestaw i cieszęsiękażdym zakrętem - uciekający tył - a co to takiego ?  :-DD
Pozdrawiam.

P.S. To mój setny post  :-DD


 

Beesafe.pl