Toyota sięumacnia
Japoński producent samochodów umacnia swoją pozycjęna całym świecie, zwłaszcza w Azji i w Europie Wschodniej. Wzrost sprzedaży ma sięgnąć w tym roku 9 proc. Toyota zapowiada zwiększenie sprzedaży samochodów w tym roku do do 7,39 mln sztuk. To o 4 proc. więcej niż planowano wcześniej. Na wzrost prognoz największy wpływ ma wyraźnie zwiększający siępopyt na rynkach azjatyckich.
W 2003 r. Toyota wyprzedziła Forda, stając siędrugim co do wielkości producentem aut na świecie. Grupa, w skład której wchodzą też Daihatsu i Hino, oczekuje wzrostu globalnej sprzedaży aut w tym roku o 9 proc. - Uważamy, że rynek samochodowy będzie rósł w szczególności w Chinach i Indiach, podobnie będzie w rozwijających sięrynkach Europy Wschodniej i Rosji - powiedział prezes koncernu Fujio Cho. Toyota rozwija interesy w Czechach: tamtejszy oddział ma w planach produkcję100 tys. małych samochodów rocznie w spółce z PSA Peugeot Citroen. Kolejna fabryka powstanie w Teksasie. Koncern chce też zwiększyć produkcjęw fabrykach w Wielkiej Brytanii, tak aby zaspokoić zapotrzebowanie na modele Avensis i Corolla. Po dwóch kwartałach tego roku Toyota zanotowała w Europie 15 proc. wzrost sprzedaży, osiągając rekordowy wynik pół miliona sprzedanych aut. W USA firma przebiła planowany na ten okres wynik 1 mln aut. Na rodzimym japońskim rynku udział Toyoty wyniósł 44 proc.