tak jak piszesz D4D trzeba trzymać na wysokich obrotach bo inaczej to są mułowate
Nie uogólniaj. Silniki z rodziny 2AD spisują się znacznie lepiej, niż benzynowe.
Nie teoretyzuj: żaden diesel nie ma porównania do benzyny (w tej samej grupie (mocy))
Przyjrzyj się wykresom momentu obrotowego (czerwony, Nm) i mocy (niebieski, kW) na poszczególnych biegach w funkcji prędkości, Avensis T25.
Silnik 1AZ-FSE, D4 VVT-i, 108 kW
A tu 2AD-FTV, D4-D, 110 kW
Diesel dysponuje w całym zakresie prędkości momentem obrotowym przekraczającym, zwykle grubo, maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego. Benzynowy lepiej rozwija moc w górnym zakresie obrotów, jednak ma dużo krótsze użyteczne zakresy prędkości na poszczególnych biegach, wymaga wyższych prędkości obrotowych, co pociąga za sobą duże zużycie paliwa.
Rozpiętość użytecznych prędkości na biegach 4 do 6 dla silnika wysokoprężnego jest imponująca.
Wykresy nie ilustrują momentu obrotowego na kołach, a to dopiero jest ciekawy widok.