obsługuję forum używając Chrome, więc nie zacytuję Twoich wypowiedzi Perzan
5W50 będzie miał grubszy film olejowy niż 5W30 kiedy oba będą w tej samej temperaturze
Peak Life 5W50, w polskich kartkach Mobil1 brakuje niektórych parametrów
Viscosity @ 100 'C => 17,5 cSt
Viscosity @ 40 'C => 108 cSt
temp płyniecia => -39 'C
indeks HTHS => 4,4
koszt litra => 35-40 zł
za 35-40 zł kupuję dla porównania Motul Econergy 5W30
Viscosity @ 100 'C => 10 mm2/s = cSt
Viscosity @ 40 'C => 57 mm2/s = cSt
temp płyniecia => -36 'C
indeks HTHS => 3,4
No i masz główne różnice wyłapane. Temperatura płynięcia obu olejów jest zbliżona, różnią się natomiast lepkością przy 100 i 40 stopniach (Viscosity Index, czyli "odporność na wahania przy różnej temperaturze" mają zbliżoną, wysoką). Mobil1 to 1,75 raza większa lepkość przy 100 stopniach i 1,89 raza większa lepkość przy 40 stopniach.
Lepsza ochrona, ale przy ciasno spasowanym silniku małego Yarisa, wyposażonego w vvti to bardziej opory przy tłoczeniu przez kanały, przy zasysaniu z michy. VVTi optymalnie pracuje z olejami EC, co jest wpisane w Haynesie oraz książce.
nie mam w tej chwili pod ręką YT, ale można znaleźć naszych wschodnich sąsiadów co pakują różne masła w zamrażarki i plastikowe butle, ale nie jest to często wiarygodne, bo mylą butelki, itd.
wiadomo też, że lepiej nalać mu 5W50 niż 10W40, 10W60 czy 15W40
z Castrolem też miałem przeboje, w ASD mój był zalewany popularnym wtedy SLX0W30 oraz SLX5W30, które zostawiły dużo gnoju, który wypłukują środki zalewane przeze mnie przy każdej wymianie oraz bardzo częste interwały, które teraz sobie stosuję
różnica widoczna, w czystości przede wszystkim
również stosuję Gulfa. to nic specjalnego, ale za te pieniądze co kosztuje (zdarza się, że cena wynosi poniżej 20zł za litr w opakowaniu, nie z beczki, od pewnego sprzedawcy) jest to dobry i wystarczający produkt
jeżdżę obecnie na Gulfie Ultrasynth X 0W20, który kosztował u Żuchowskiego w Gdańsku Brzeźnie ok. 25zł za litr, przy cenach innych olejów tej lepkości na poziomie 40 czy 50zł. a spełnia np. ILSAC GF-5. wiadomo, że to hydrokrak, ale przy ich obecnym zaawansowaniu nie ma to już praktycznie żadnego znaczenia (zresztą w sumie nawet nie można napisać inaczej gdyż typowo syntetyczny olej chyba nie sposób dziś znaleźć na rynku).
Toyota
http://syntheticoil-europe.eu/content/9-low-friction-energy-conserving-oilnie mam możliwości sprawdzenia CCS obu olejów, więc na przykładzie firmy Castrol Edge with SPT
5W50 low temp pumping Viscosity max cP @*C 60.000 @ -35
5W30 low temp pumping Viscosity max cP @*C 40.000 @ -35