Częsci samochodowe w iParts.pl

Autor Wątek: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm  (Przeczytany 26561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline mechu

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2973
  • Płeć: Mężczyzna
    • Nawigacje Alarmy CB.
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #15 dnia: 27-01-2014, 23:58:23 »
Pisze w zestawieniu - wodór, więc raczej tak jest



wiem ze piszesz wodor ;)
wrzuc na analize spektralna wode - tez uzyskasz wodor ( dla przypomnienia H2O )

Offline tofel3

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #16 dnia: 07-02-2014, 12:10:57 »
Koledzy a jaki olej posiadacie do mojej Yariski, 2000r, 1.0 68 KM, przebiek 132 tyś. ?

Offline paba

  • Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 5293
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #17 dnia: 07-02-2014, 12:12:31 »
silnikowy
TIIDA '09

Offline Rafels

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1164
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #18 dnia: 04-08-2014, 13:01:03 »
Kolejny rok minął, więc czas na nową analizę.
Wynik to średnia z kilku pomiarów. Najważniejsze parametry to żelazo, miedź i aluminium. Resztę można pominąć...

Pacjent: ten sam, Yaris 1.0 z 2001r.
Przebieg: 188000km
Olej: Mobil 1 5W-50



W przyszłym roku Motul Eco-nergy 8100 5W-30. Zobaczymy jaki wpływ na ten silnik będzie miał inny olej :)
« Ostatnia zmiana: 04-08-2014, 13:15:38 wysłana przez Rafels »
"I love the smell of flames early in the morning..."

Offline Kilo_Watt

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 20
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #19 dnia: 30-11-2014, 17:13:46 »
Dlaczego w przepracowanym oleju skokowo wzrasta ilość Cu, skoro ilość Zn jest praktycznie taka sama, a Sn wogóle nie ma  ?

Co takiego się ściera ?
jedyne co mi przychodzi do głowy to panewki, które są z brązu, a brąz to głównie Sn-Cu-Zn.

Offline Piotr Sas

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2628
  • Płeć: Mężczyzna
  • była Corolla 1.4 VVTI jest Auris 1.4 D4D
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #20 dnia: 03-07-2015, 07:46:36 »
Ja wysłałem próbkę swojego oleju do firmy Oiltest w Gliwicach. Dostałem raport z badań z oceną wyników badań. Też zbadali skład chemiczny i jeszcze dodatkowe badania oceniające stopień zużycia oleju. Cennik mają na stronie. Polecam
to moze podasz wyniki? Jak na razie wpis mi smierdzi kryptoreklamą.....
Obi

Offline Piasek

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 176
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #21 dnia: 03-07-2015, 08:39:35 »
Ja bym proponował wysyłać do tych firm próbki do analizy zanim wlejecie tą "cud-okazję" z portalu aukcyjnego w silnik. Po XX tyś km każdy olej będzie g... warty ale jak widzę oferty w cenach 100zł za 5L 5W-30 (z przesyłką) popularnej marki kiedy mam przed sobą cennik hurtowy autoryzowanego dystrybutora a w nim 110zł kosztuje hurt, na dodatek w 4L bańce...
Auris 2.0D-4D 126KM 2008r

Offline nuke22

  • Początkujący
  • Wiadomości: 1
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #22 dnia: 09-01-2016, 01:53:14 »
Panowie

jakiekolwiek spory na temat wyższości jednego oleju nad drugim jedynie na podstawie spostrzeżeń, nie są w jakikolwiek sposób miarodajne.
Do badania środków smarnych tutaj olej silnikowy stosuje się między innymi urządzenia symulujące skrajnie nie korzystne warunki powstawania i zrywania filmu olejowego.
Przykładowo na studiach robiliśmy badania na aparacie czterokulowym i maszynie TIMKEN.
Wnioski jakie zapamiętałem:

Olej należy wymieniać nie z uwagi na zużycie po 10-15 tys. Olej przepracowany ma lepsze właściwości smarne!!! Z uwagi na większa ilość sadzy.
Olej należy wymienić z uwagi na to że staje się agresywny w stosunku do powierzchni np gładzi i uszczelek oraz zostawia nagar!!
Porównując olej należy brać pod uwagę szereg parametrów nie tylko lepkość i klasyfikacja API. ACEA. SAE itd. bardzo ważnym parametrem jest np SMARNOŚĆ i baza.
Dwa porównywalne oleje w wynikach zużycia różniły się diametralne. Od dla przykładu olej OPLA, czy Lotos, Orlen itd zrywał film bardzo szybko co powodowało błyskawiczne zespawanie kulek przy większych naciskach, Mobil 5-w50 wypadał lepiej, ale najlepsze rezultaty uzyskiwał za każdym razem Castrol 10-W60.

Od razu zwracam uwagę że nie reklamuje żadnego oleju, nikt nie płaci mi. Opisuje wnioski z przeprowadzonych zajęć na uczelni. Pamiętajcie jeszcze o jednej rzeczy. Oznaczenie oleju np 10-W60 wcale nie wskazuje że jest to półsyntetyk!! Olej powinien być dobierany z głową uwzględniając co najmniej kilka założeń ( wytyczne producenta, charakterystyka użytkowania czy krótkie odcinki, mieszane czy jazda autostradowa, opory i spasowanie silnika itd, łącznie z tym czy silnik ma zapłon samoistny i ma filtr cząstek stałych). Zawartość metali w oleju wynika z procesów ciernych, im lepszy olej tym mniej tego w silniku. W ramach ciekawostki w ciągnikach siodłowych wymiany są nawet po 80-120tyś i silniki robią ponad mln kilometrów bez remontów głównych.


 

Offline Piasek

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 176
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #23 dnia: 09-01-2016, 08:33:44 »
A ja ci powiem kolego że pie**ysz jak potłuczony.
Jak może mieć lepsze właściwości smarne coś co zawiera cząsteczki węgla (bo czym jest sadza) i jak sam napisałeś tworzy nagary czyli jeszcze bardziej niszczy silnik. Nie myl lepkości spapranego oleju czyli zdolności przylegania do powierzchni "przepalonego" oleju z własnościami smarnymi czystego bo to nie to samo. Jak dodasz mąki to się jeszcze bardziej gęsty a co za tym idzie lepki (wg. twojego wywodu SMARNY) zrobi... ??
 :laugh:
Olej silnikowy ma być jak najbardziej zbliżony do parametrów referencyjnych jakich wymaga producent silnika a więc pompowalność, płynność, odporność na zrywanie filmu olejowego. Wraz z postępującym zużyciem oleju wszystkie w/w składowe ulegają stopniowemu pogorszeniu. Olej staje się coraz gęstszy, coraz ciężej go przepchnąć przez magistrale smarne, ma coraz mniejszą odporność na zamarzanie a jednocześnie coraz słabsze wiązania odpowiedzialne za tworzenie i utrzymywanie filmu olejowego (nie myl z przyleganiem do powierzchni bo stąd własnie biorą się laki, złogi i nagary w silniku czyli popularny szlam), nie wspominając o zawartości związków agresywnych. Mówiąc wprost: nadaje się idealnie do posmarowania nim wrót od stodoły żeby ich kornik nie zjadł ale kpl nie nadaje się do silnika.

Zadaniem oleju jest "pochłaniać" wszystkie niepożądane produkty powstałe w procesie spalania. Do pewnego stopnia związki zawarte w oleju potrafią je rozpuszczać (stąd obecność detergentów myjąco-płuczących w olejach czyli TBN) ale w którymś momencie przesycenie jest tak duże że olej zaczyna transportować poza substancjami agresywnymi powstałymi ze spalania siarki także ciała stałe czyli np cząsteczki węgla (sadza) i tutaj już rola filtra oleju aby je wychwycić ale już tłumaczyć nie trzeba że jego możliwości filtracyjne również są ograniczone.
« Ostatnia zmiana: 09-01-2016, 08:37:04 wysłana przez Piasek »
Auris 2.0D-4D 126KM 2008r

Offline tomery

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1177
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #24 dnia: 09-01-2016, 10:57:28 »
A jak nazwać to co ty piszesz ?????  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Mylisz lepkość z gęstością  :cheesy: i chcesz być wiarygodny ?

Olej staje się coraz gęstszy coraz ciężej go przepchnąć przez magistrale smarne

Jak może mieć lepsze właściwości smarne coś co zawiera cząsteczki węgla (bo czym jest sadza)

A ja myślałem, że węgiel (sadza) i jego związki oraz siarka (i jej związki) w oleju poprawiają właściwości smarne  :-)

(przynajmniej taką tezę udowodniłem w mojej pracy magisterskiej)

(stąd obecność detergentów myjąco-płuczących w olejach czyli TBN)

Detergenty myjąco-płuczące to związki jak sama nazwa wskazuje zmywają depozyty (osady)

A TBN [mg KOH/g] to taki parametr który mówi jaką olej ma zdolność do pochłaniania kwaśnych produktów spalania i degradacji oleju (lub po polsku: ile potrzeba zasadowego KOH do zneutralizowania "kwasów" w oleju).
« Ostatnia zmiana: 09-01-2016, 11:06:13 wysłana przez tomery »

Offline paba

  • Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 5293
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #25 dnia: 09-01-2016, 11:04:21 »
najczęściej oleje ubija fakt, że po przejechaniu pewnego dystansu liczba kwasowa, która rośnie wraz z przebiegiem oleju i jest różna w zależnosci od zastosowanego rodzaju bazy (np. oleje z recyclingu mają TAN znacznie wyższy) przewyższy zdolność do neutralizacji tych produktów (TBN) - taki olej nadaje się tylko do wymiany

to jest sytuacja najczęstsza, zwłaszcza widać to w silnikach Hyundaia i Kii (tych obecnych), dzieje się to już często po 5000-6000 km od wymiany

dodatkowym częstym indykatorem jest znaczna obecność paliwa czy wody, z powodów różnych przeważnie specyficznej eksploatacji lub usterek

jeśli chodzi o lepkość to spada wraz z zużyciem oleju na dystansie
« Ostatnia zmiana: 09-01-2016, 11:06:02 wysłana przez paba »
TIIDA '09

Offline marcin

  • Global Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 7068
  • Płeć: Mężczyzna
  • W kombi jeżdżą zombie.
    • 3vz.pl
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #26 dnia: 09-01-2016, 11:24:05 »
Lepkość spada do pewnego momentu. Potem znów rośnie, co nie zmienia faktu, że olej traci właściwości.

Piasek, jeszcze jedna prywatna wycieczka i będą kolejne procenty.
3VZ.pl  części, poliuretany, hamulce, trwała konserwacja podwozia, wygłuszenia, naprawy, modyfikacje

NOWE SZYBY PRZEDNIE DO 3gen - http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,42938.msg600148.

Offline Piasek

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 176
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #27 dnia: 09-01-2016, 12:19:02 »
Jak czytam to i podobne dyskusje to co drugi tutaj "magisterkę z olejów" pisał ... siejąc herezje że zrypany 30 tyś km przebiegu w dieslu olej silnikowy ma lepsze własności "smarne" niż świeży, dopiero co wlany.
Tylko panewki potem to sobie "wysiadają" bo im się zachciało, podobnie turbiny z zaasfaltowanymi kanałami smarnymi, ale lepiej napisać że g... nie silnik bo ledwie 3 wymiany oleju przeżył.
« Ostatnia zmiana: 09-01-2016, 12:25:41 wysłana przez Piasek »
Auris 2.0D-4D 126KM 2008r

Offline paba

  • Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 5293
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #28 dnia: 09-01-2016, 18:59:21 »
Dlaczego w przepracowanym oleju skokowo wzrasta ilość Cu, skoro ilość Zn jest praktycznie taka sama, a Sn wogóle nie ma  ?

Co takiego się ściera ?
jedyne co mi przychodzi do głowy to panewki, które są z brązu, a brąz to głównie Sn-Cu-Zn.
miedź wzrasta zazwyczaj jako efekt ścierania brązu lub mosiądzu, czyli pasuje do panewek
czasem przyczyna jest bardziej prozaiczna, np. występuje miedź w miejcu wkręcania filtru oleju jak w Nissanie
10 ppm to tragedii nie ma
TIIDA '09

Offline Rafels

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1164
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #29 dnia: 02-06-2016, 11:05:38 »

Kolejna analiza...Przez 18 miesięcy przejechane tylko 9kkm, za to prawie wyłącznie miasto na dystansach max. 10km).


Silnik toyotki zużywa się równomiernie  <kawusia>
"I love the smell of flames early in the morning..."

Toyota Klub

Odp: Olej silnikowy - analiza spektralna po 12kkm
« Odpowiedź #29 dnia: 02-06-2016, 11:05:38 »