Częsci samochodowe w iParts.pl

Autor Wątek: Technika Jazdy hybrydą  (Przeczytany 56236 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #225 dnia: 30-11-2018, 20:15:22 »
Jak niby zdalnie włącza się wentylator baterii??

Hybrid Assistant włącza go na dwa sposoby.

Włączanie ręcznie - dotykamy ramkę z symbolem baterii i wiatraczka.
Pierwsze dotknięcie - włącza wentylatorek na szósty bieg. MAX speed. :D
Drugie - włącza tryb automatyczny sterowania wiatraczka przez Hybrid Assistanta (opis niżej).
Trzecie - to powrót do standardu. O włączeniu wentylatorka decyduje samochód.

Włączanie automatyczne - w ustawieniach Hybrid Assistanta odhaczamy ON przy "HV Battery Fan Control''.
Wtedy wentylatorek będzie się kręcić stale do chwili rozgrzania baterii do temp. 15'C (lub innej, którą sami ustawimy).
Tudzież będzie włączać się, gdy bateria przekroczy 36'C (lub inną wartość, którą ustawimy).
"W automacie" wentylatorek początkowo kręci się na próżno, gdy w kabinie jest jeszcze za zimno.

Włączanie wentylatorka zimą ma sens, gdy powietrze w dole i z tyłu kabiny ma wyraźnie wyższą temperaturę niż w zasobniku baterii.

Dzisiaj u mnie, po włączeniu wentylatorka, temperatura powietrza w komorze baterii wzrosła z 1 do 9'C w ciągu 2 minut, a za chwilę do 12'C, a temperatura baterii z 2 do 9'C w 10 minut. Bez dmuchania wiatraczkiem zabrałoby to jej 30-40 minut. Więc ta sztuczka jest wielce przydatna i elegancka, bo obywa się bez stresowania baterii. ;)

Zaznaczam, że w Yarisie HSD efekt jest znacznie wyraźniejszy niż w Priusie, bo bateria o połowę mniejsza.
« Ostatnia zmiana: 30-11-2018, 20:30:56 wysłana przez 130rapid »
2013 Yaris HSD ''Silver Ghost''

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 311
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #226 dnia: 30-11-2018, 20:46:31 »
To nie jest zdalne tylko normalna aktywacja jak włączysz HA. Zdalne to byłoby gdybyś mógł aktywować wiatrak spoza auta.
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #227 dnia: 30-11-2018, 21:40:35 »
Nadmierny skrót myślowy.  <kucharz>
2013 Yaris HSD ''Silver Ghost''

Offline KilgoreT

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 85
  • Prius III gen. 2009, wersja bez navi
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #228 dnia: 30-11-2018, 23:00:56 »
Nie jestem pewien, czy "podgrzewanie" baterii HV jest celowe. Tutaj sytuacja wygląda inaczej niż z osłonami grilla, które wymagają od producenta dodatkowych kosztów, więc ich w pierwszych generacjach po prostu nie dał. Jest wiatrak baterii, jest komputer, wystarczyłoby  zmienić oprogramowanie, żeby komputer wiatrak ten przy niskich temperaturach włączał. Jeżeli inżynierowie tego nie przewidzieli, to najprawdopodobniej nie jest to potrzebne.

Baterie Ni-MH radzą sobie dobrze w niskich temperaturach. Owszem mają wtedy mniejszą pojemność ale Prius to nie auto elektryczne. Kiedy patrzy się na wykresy jazdy, obojętnie czy z HA czy z Torque to widać, że bateria spełnia tylko rolę bufora. Ładuje się szybko hamując i oddaje prawie wszystko przyspieszając.
« Ostatnia zmiana: 30-11-2018, 23:10:01 wysłana przez KilgoreT »

Offline przmor

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 490
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #229 dnia: 01-12-2018, 03:09:43 »
Jest cos takiego jak limity ladowania/rozladowania baterii. W przypadku zarowno zimnej jak i cieplej baterii limity maleja co skutkuje m.in. konwencjonalnym hamowaniem zamiast z odzyskiwaniem energii.

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #230 dnia: 01-12-2018, 12:35:21 »
Jest cos takiego jak limity ladowania/rozladowania baterii. W przypadku zarowno zimnej jak i cieplej baterii limity maleja co skutkuje m.in. konwencjonalnym hamowaniem zamiast z odzyskiwaniem energii.

Tak jest.

Spadek efektywności zimnej baterii jest ZNACZNY.
I to on przede wszystkim odpowiada za dużo wyższe zużycie paliwa zimą.
Parafrazując klasyka, zimą spada procent hybrydy w hybrydzie.

Bateria (Yarisa) oferuje 100% możliwości - 17,5 kW ładowania i 15 kW rozładowania - tylko w zakresie 26-39'C.

Przy temperaturze baterii -2'C pozostaje już tylko 8 i 6,5 kW, czyli jakieś 40-45% możliwości.
W praktyce to oznacza, że byle trącenie gazu uruchamia ICE, a byle trącenie pedału hamulca -klocki.

Limity ograniczają zakres pracy baterii, a tym samym wydłużają proces jej rozgrzewania. Czy zwróciliście uwagę jak powoli bateria nagrzewa się w zakresie 0-10'C, a jak szybko 15-25'C? To dlatego, że mocno schłodzona jest mniej "stresowana".

Na szczęście w Yarisce limit ładowania wzrasta dość szybko i przy temperaturze baterii 10'C wynosi już 14 kW.

P.S. Zasłonę grilla polecam swoją drogą. Yarisowi można bezpiecznie "wyłączyć" cały dolny grill, pozostawiając tylko wloty w pokrywie silnika. W takiej konfiguracji układ chłodzenia gładko radzi sobie do +18'C (!), nawet przy przelotach szosowych. W górach lub na autostradzie pewnie by się spocił. :D
« Ostatnia zmiana: 01-12-2018, 12:55:59 wysłana przez 130rapid »
2013 Yaris HSD ''Silver Ghost''

Offline Zbig

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
  • Auris Hybrid TS FL
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #231 dnia: 02-12-2018, 13:29:41 »
Oo może Webasto lub coś podobnego byłby sens założyć?

Offline fazibazi

  • Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 1602
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #232 dnia: 02-12-2018, 17:53:35 »
Tak, ja szczerze polecam, mam już od ponad roku i żałuję, że nie zrobiłem tego od razu po zakupie auta.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #233 dnia: 20-12-2018, 22:57:00 »
Swoją drogą automatyczny tryb 'HV Battery Fan Control' w Hybrid Assistant nie sprawdza się zimą. Wentylatorek włącza się tylko, gdy powietrze pod kanapą jest cieplejsze niż bateria. W praktyce taka sytuacja nie występuje po zimnym starcie. To bateria rozgrzewa powietrze w zasobniku, a nie odwrotnie. Wszystko przez to, że zimne powietrze "stoi na dębowo" pod kanapą i ciepło z kabiny nie jest w stanie tam się wcisnąć.

Trzeba ręcznie włączyć wentylator, parę minut po odpaleniu ogrzewania. W ciągu kilkudziesięciu sekund wygania lodowate powietrze spod kanapy, a to znakomicie przyspiesza rozgrzewanie baterii (tempo jest zbliżone do sytuacji, w której bateria "wstaje z kolan" po ciężkim stresie).
2013 Yaris HSD ''Silver Ghost''

Offline fazibazi

  • Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 1602
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #234 dnia: 21-12-2018, 08:20:21 »
Ja jak będę miał chwilkę wolnego i ciepły garaż bede chciał zlokalizować czujkę temperatury powietrza na wlocie i moze uda się ją umieścić w bardziej korzystnym miejscu. Potwierdzam ma dużą bezwładność.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 23
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #235 dnia: 21-12-2018, 10:30:56 »
Zobaczymy, czy ojcowie-założyciele HA podejmą temat, bo zasugerowałem im poprawkę w ''fan control management'' - włączenie niskiego biegu wentylatora na na 2-3 minuty, niezależnie od wskazań czujnika temp. powietrza w baterii, po 10-15 minutach jazdy.
2013 Yaris HSD ''Silver Ghost''

Toyota Klub

Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #235 dnia: 21-12-2018, 10:30:56 »