Autor Wątek: Technika Jazdy hybrydą  (Przeczytany 220272 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #225 dnia: 30-11-2018, 21:40:35 »
Nadmierny skrót myślowy.  <kucharz>
2013 Yaris HSD ''Franca'' (3,73 l/100 km z 145 tys. km)

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #226 dnia: 30-11-2018, 23:00:56 »
Nie jestem pewien, czy "podgrzewanie" baterii HV jest celowe. Tutaj sytuacja wygląda inaczej niż z osłonami grilla, które wymagają od producenta dodatkowych kosztów, więc ich w pierwszych generacjach po prostu nie dał. Jest wiatrak baterii, jest komputer, wystarczyłoby  zmienić oprogramowanie, żeby komputer wiatrak ten przy niskich temperaturach włączał. Jeżeli inżynierowie tego nie przewidzieli, to najprawdopodobniej nie jest to potrzebne.

Baterie Ni-MH radzą sobie dobrze w niskich temperaturach. Owszem mają wtedy mniejszą pojemność ale Prius to nie auto elektryczne. Kiedy patrzy się na wykresy jazdy, obojętnie czy z HA czy z Torque to widać, że bateria spełnia tylko rolę bufora. Ładuje się szybko hamując i oddaje prawie wszystko przyspieszając.
« Ostatnia zmiana: 30-11-2018, 23:10:01 wysłana przez KilgoreT »

Offline przmor

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2633
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #227 dnia: 01-12-2018, 03:09:43 »
Jest cos takiego jak limity ladowania/rozladowania baterii. W przypadku zarowno zimnej jak i cieplej baterii limity maleja co skutkuje m.in. konwencjonalnym hamowaniem zamiast z odzyskiwaniem energii.

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #228 dnia: 01-12-2018, 12:35:21 »
Jest cos takiego jak limity ladowania/rozladowania baterii. W przypadku zarowno zimnej jak i cieplej baterii limity maleja co skutkuje m.in. konwencjonalnym hamowaniem zamiast z odzyskiwaniem energii.

Tak jest.

Spadek efektywności zimnej baterii jest ZNACZNY.
I to on przede wszystkim odpowiada za dużo wyższe zużycie paliwa zimą.
Parafrazując klasyka, zimą spada procent hybrydy w hybrydzie.

Bateria (Yarisa) oferuje 100% możliwości - 17,5 kW ładowania i 15 kW rozładowania - tylko w zakresie 26-39'C.

Przy temperaturze baterii -2'C pozostaje już tylko 8 i 6,5 kW, czyli jakieś 40-45% możliwości.
W praktyce to oznacza, że byle trącenie gazu uruchamia ICE, a byle trącenie pedału hamulca -klocki.

Limity ograniczają zakres pracy baterii, a tym samym wydłużają proces jej rozgrzewania. Czy zwróciliście uwagę jak powoli bateria nagrzewa się w zakresie 0-10'C, a jak szybko 15-25'C? To dlatego, że mocno schłodzona jest mniej "stresowana".

Na szczęście w Yarisce limit ładowania wzrasta dość szybko i przy temperaturze baterii 10'C wynosi już 14 kW.

P.S. Zasłonę grilla polecam swoją drogą. Yarisowi można bezpiecznie "wyłączyć" cały dolny grill, pozostawiając tylko wloty w pokrywie silnika. W takiej konfiguracji układ chłodzenia gładko radzi sobie do +18'C (!), nawet przy przelotach szosowych. W górach lub na autostradzie pewnie by się spocił. :D
« Ostatnia zmiana: 01-12-2018, 12:55:59 wysłana przez 130rapid »
2013 Yaris HSD ''Franca'' (3,73 l/100 km z 145 tys. km)

Offline Zbig

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3210
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #229 dnia: 02-12-2018, 13:29:41 »
Oo może Webasto lub coś podobnego byłby sens założyć?

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #230 dnia: 02-12-2018, 17:53:35 »
Tak, ja szczerze polecam, mam już od ponad roku i żałuję, że nie zrobiłem tego od razu po zakupie auta.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #231 dnia: 20-12-2018, 22:57:00 »
Swoją drogą automatyczny tryb 'HV Battery Fan Control' w Hybrid Assistant nie sprawdza się zimą. Wentylatorek włącza się tylko, gdy powietrze pod kanapą jest cieplejsze niż bateria. W praktyce taka sytuacja nie występuje po zimnym starcie. To bateria rozgrzewa powietrze w zasobniku, a nie odwrotnie. Wszystko przez to, że zimne powietrze "stoi na dębowo" pod kanapą i ciepło z kabiny nie jest w stanie tam się wcisnąć.

Trzeba ręcznie włączyć wentylator, parę minut po odpaleniu ogrzewania. W ciągu kilkudziesięciu sekund wygania lodowate powietrze spod kanapy, a to znakomicie przyspiesza rozgrzewanie baterii (tempo jest zbliżone do sytuacji, w której bateria "wstaje z kolan" po ciężkim stresie).
2013 Yaris HSD ''Franca'' (3,73 l/100 km z 145 tys. km)

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #232 dnia: 21-12-2018, 08:20:21 »
Ja jak będę miał chwilkę wolnego i ciepły garaż bede chciał zlokalizować czujkę temperatury powietrza na wlocie i moze uda się ją umieścić w bardziej korzystnym miejscu. Potwierdzam ma dużą bezwładność.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #233 dnia: 21-12-2018, 10:30:56 »
Zobaczymy, czy ojcowie-założyciele HA podejmą temat, bo zasugerowałem im poprawkę w ''fan control management'' - włączenie niskiego biegu wentylatora na na 2-3 minuty, niezależnie od wskazań czujnika temp. powietrza w baterii, po 10-15 minutach jazdy.
2013 Yaris HSD ''Franca'' (3,73 l/100 km z 145 tys. km)

Offline mbauris

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 452
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #234 dnia: 04-02-2019, 22:24:44 »
Witam. Czy można na postoju przez dłuższą chwilę utrzymywać P3 w trybie EV mode. Chodzi mi o to że nie chce wyłączyć auta, a w innych trybach zbyt często (przy obecnych temperaturach co 3 minuty) włączą mi się ICE, by utrzymać temperaturę roboczą silnika. Czasami gdy odbieram żonę z pracy, to czekam 30minut.
Chodzi mi o to, czy zbyt długie przebywanie w trybie EV mode nie szkodzi w jakiś sposób baterii? Oczywiście wiem że jak stan baterii spadnie do poziomu 2kresek to ICE za chwilę się włączy.

« Ostatnia zmiana: 04-02-2019, 22:30:23 wysłana przez mbauris »

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #235 dnia: 04-02-2019, 22:52:54 »
Można, nic się nie dzieje poza zwykłym rozładowywaniem.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline mbauris

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 452
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #236 dnia: 04-02-2019, 23:05:48 »
Dzięki za info. Czasami gdy zbyt długo trwa włączanie się do ruchu, też daję na EV mode.
Odpowiedz będzie chyba taką sama?
Mam nadzieję że zbyt częste przełączanie trybów nie wpłynie negatywnie  na eksploatację auta.

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #237 dnia: 04-02-2019, 23:28:00 »
Absolutnie. Po to to jest. Hybryda sobie sama krzywdy nie zrobi.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline wojtek_pl

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 289
    • Mój blog
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #238 dnia: 05-02-2019, 08:43:45 »
W trybie EV Silnik spalinowy też się chyba włączy jak temperatura płynu spadnie za bardzo, aczkolwiek jest to chyba niższa wartość niż bez trybu EV. Gdzieś była taka rozpiska tych temperatur...
Pozdrawiam
Wojtek

Offline 130rapid

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Technika Jazdy hybrydą
« Odpowiedź #239 dnia: 05-02-2019, 09:23:57 »
Przy trzaskającym mrozie, nawet Prius Plug-In (alias Prime) włącza silnik spalinowy w trybie EV, wykorzystując go jako piecyk, bo pompa ciepła nie daje rady:
https://www.youtube.com/watch?v=t-jvczXeGrI&t=0s
2013 Yaris HSD ''Franca'' (3,73 l/100 km z 145 tys. km)


 

Beesafe.pl