Autor Wątek: Sterowanie szyb elektrycznych  (Przeczytany 1496 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rychunie

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 24
Sterowanie szyb elektrycznych
« dnia: 03-01-2014, 00:02:53 »
Witam,
Mam problem ze sterowaniem szyb elektrycznych. Rok temu zepsuł mi się jeden przycisk więc dokupiłem za 8 zł inny (5 pinowy stary miał  6 pinów. Ale jeden to pin do lampki znajdującej się w przycisku) jakimś cudem udało mi się podłączyć ów przycisk i wszystko działało, ale niedawno zepsuł się drugi przycisk i podczas naprawy a właściwie po jej zakończeniu kiedy składałem wszystko przycisk zakupiony poprzednio rozpadł się i po jego złożeniu i podłączeniu szyby nie działają jedna z opcji to taka że pomyliłem w nim podłączenie kabli, druga to taka że wybiło bezpiecznik. sprawdziłem bezpiecznik od sterowania szyb i dobry tu pierwsze pytanie czy jest jeszcze drugi bezpiecznik od sterowania szyb? I kolejne pytanie czy nie ma ktoś schematu połączenia szyb elektrycznych (chyba były dokładane w salonie przy zakupie bo w tapicerce pod obudową przycisku otwory są po prostu wyszarpane na oryginalny montaż w fabryce to nie wygląda) dodam tylko że sterowanie to jest proste, trzeba trzymać przycisk żeby okno się otworzyło lub zamknęło nie ma  opcji przyciśnięcia dwa razy i zamyka się samo lub do jakiegoś wybranego położenia. Jeśli ktoś ma taki schemat to będę wdzięczny za udostępnienie a jeszcze bardziej za opisanie co  do czego się podłącza  i dla czego jest tam tyle pinów, czemu jak wypnie się jakiś przewód z jednego włącznika to żadne okno się nie otwiera.
Z góry dziękuję za pomoc.

Offline rychunie

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Sterowanie szyb elektrycznych
« Odpowiedź #1 dnia: 04-01-2014, 16:49:41 »
Jako  że dzisiejszy dzień był ciepły, jak na zimę, to zabrałem się do naprawy szyb elektrycznych. Rozebrałem obydwie tapicerki drzwi i zacząłem sprawdzać wszystkie kostki łączeniowe pierwsza rzecz która rzuca się w oczy to to dlaczego  jest 6 przewodów a więc
 
  • +12 zasilanie
  • Masa
  • Masa
  • +12 zasilanie podświetlenia – pojawia się w momencie zapalenia świateł
  • i 6)  to przewody do silnika – na tych przewodach na zmianę pojawia się  +12 lub Masa
    Dziwne dla mnie są te dwie masy przecież można by podprowadzić 1 masę i ją zmostkować na przycisku.
U mnie działa to tak w położeniu neutralnym  są zwarte styki 1 masy z 1 przewodem prowadzącym do silnika oraz 2 masa z 2 przewodem prowadzącym do silnika  czyli silnik nie jest zasilany.
W momencie wciśnięcia przycisku aby otworzyć okno  jeden z przewodów zasilających silnik zostaje rozłączony z masą i przyłączony do + 12 po puszczeniu przycisku przewód ten przyłączany jest z powrotem do masy co pozwala na zmianę biegunowości na silniku i zmiany kierunku obrotów w momencie przyciśnięcia przycisku zamykającego okno. - wtedy drugi przewód zasilający silnik rozłączony jest od masy i przyłączony do +12
Co do nie działania przycisków przy odpięciu jednego przewodu - to jest tak tylko pomiędzy przyciskami sterującymi oknem pasażera.
 
U mnie okazało się że na przewodzie +12 zasilanie nie było napięcia czyli bezpiecznik wybity ale bezpiecznik który opisany jest w książce serwisowej jako odpowiedzialny za sterowanie szyb elektrycznych był dobry. Po wyjęciu prawie wszystkich bezpieczników zacząłem sprawdzać przewody czy czasem któryś się nie złamał i co - pod kierownicą poniżej półki  na przewodzie idącym od stacyjki przymocowane było gniazdo z bezpiecznikiem 30A i wisiało sobie swobodnie. Bezpiecznik przepalony po wymianie wszystko działa  „Dziękuję” bardzo panom z salonu montującym sterowanie szyb elektrycznych za „profesjonalizm”, gdyby nie oni nie miał bym co robić w sobotę. Bezpiecznik spaliłem sam ale  dzięki „profesjonalizmowi” pracowników montujących sterowanie. Stało się to kiedy podczas ostatnio opisanej naprawy zanim wszystko zmontowałem to chciałem aby przyciski po stronie kierowcy były takie same a po stronie pasażera ten który został kiedyś wymieniony. Nie przyszło mi wtedy do głowy że styki w tych przyciskach nie są tak samo podłączone do kostek łączeniowych tylko  jak tam się pracownikowi polutowało , jeden przycisk tak drugi inaczej. Kiedy sobie zmieniłem przyciski i chciałem otworzyć okno to zwarłem masę z + 12 i  myślałem że po prostu tych przycisków nie da się zamienić a okazało się że spaliłem bezpiecznik.
Na szczęście  jest już po sprawie  i wszystko działa ale jeżeli ktoś wie po co są prowadzone do przycisków dwie osobne masy to chętnie się dowiem.

 

 

Offline rychunie

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 24
Odp: Sterowanie szyb elektrycznych
« Odpowiedź #2 dnia: 04-01-2014, 20:39:46 »
poprawka

1) +12 zasilanie
2) Masa
3) Masa
4) +12 zasilanie podświetlenia – pojawia się w momencie zapalenia świateł
5) i 6)  to przewody do silnika – na tych przewodach na zmianę pojawia się  +12 lub Masa


 

Beesafe.pl