Zaczerpnięte z jednego z portali.
Rozpraw się z parującymi szybami na dobre.Zimą ilość wilgoci wewnątrz auta rośnie. Na podeszwach butów wnosimy często śnieg, a nasze kurtki bywają wilgotne. Przez to często spotykamy się z zaparowanymi szybami, co niestety skutecznie ogranicza widoczność. Jak uchronić się przed tym zjawiskiem, zagrażającym bezpieczeństwu naszemu i innych uczestników ruchu drogowego?
Umyj szybySolidne umycie szyb - od tego należy zacząć. Z czasem zbiera się na nich tłusty osad (zwłaszcza gdy w aucie się pali), który wzmaga parowanie szyb. Do mycia najlepiej użyć kosmetyków do tego przystosowanych: pianek do mycia szyb, które kupimy praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym i na stacji benzynowej. Zawierają one dodatek amoniaku, który odtłuszcza mytą powierzchnię i zapobiega przywieraniu do niej nieczystości. Jednocześnie pianka nie pozostawia smug, w przeciwieństwie do zwykłego płynu do mycia szyb.
Wymień filtr kabinowyFiltry kabinowe, potocznie nazywane przeciwpyłkowymi, występują w większości współczesnych samochodów. Mają za zadanie wyłapywać nieczystości znajdujące się w powietrzu. Tolerancja takiego filtra jest oczywiście ograniczona. Z czasem zapychają go liście i kurz. Dmuchawa nie dostaje odpowiedniej ilości świeżego powietrza, w aucie robi się zaduch, a szyby parują.
Filtr kabinowy zazwyczaj znajduje się pod podszybiem, powinno się go wymienić raz na rok. Warto zainwestować w droższy filtr z aktywnym węglem. Zwykły (papierowy) w mocno zanieczyszczonych miastach ma bardzo słabą wydajność.
Sprawdź klimatyzacjęWiększość właścicieli samochodów uważa, że czas na serwis klimatyzacji przypada na wiosnę, tuż przed upałami. Nic bardziej mylnego. Sprawna klimatyzacja nie tylko pomoże w poprawieniu komfortu w upalne dni, ale również jesienią i zimą w błyskawiczny sposób pomoże nam odparować szyby. Niesprawna i zanieczyszczona staje się wylęgarnią szkodliwych bakterii i grzybów. Oznakami jej nieprawidłowego działania mogą być nieprzyjemny zapach w aucie, słaby nawiew czy właśnie zaparowane szyby.
Zaniedbanie regularnego serwisowania przyczynia się do powstawania drobnoustrojów, które rozwijają się na parowniku klimatyzacji w miejscu schładzania powietrza z wnętrza kabiny samochodu. W trakcie przeglądu warto wymienić filtr powietrza oraz w razie potrzeby filtr osuszający, który jest odpowiedzialny za pochłanianie zabójczej dla układu wilgoci. Należy sprawdzić również ciśnienie, szczelność wszystkich urządzeń oraz temperaturę schładzanego powietrza w układzie klimatyzacyjnym, a na końcu uzupełnić gaz potrzebny do działania. Zakłady specjalizujące się w klimatyzacjach za taką usługę zazwyczaj nie życzą sobie więcej niż 200 zł
Pozbądź się wilgociJeżeli powyższe porady nie pomagają i szyby nadal parują, prawdopodobnie do auta wdarła się wilgoć. Sprawdź zatem, czy wykładzina nie jest mokra, zwłaszcza w okolicach nagrzewnicy. Samochód, podobnie jak mieszkanie, trzeba wietrzyć. Niestety zimą jest to utrudnione. W takim przypadku warto skorzystać z pochłaniacza wilgoci czy posypać wykładzinę kocim żwirkiem, który ma właściwości higroskopijne. Później dywanik po prostu odkurzamy. Na koniec warto pamiętać o jeszcze jednej czynności. Po wyjściu z nagrzanego auta, zostawmy otwarte drzwi na przynajmniej kilkanaście sekund - niech ciepłe powietrze ucieknie z wnętrza.
Mam nadzieję,że chociaż cześć informacji się przyda