Autor Wątek: Spalanie hybrydy w dłuższej trasie  (Przeczytany 60751 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Konrad

  • Prawie Toyot
  • Wiadomości: 3
Spalanie hybrydy w dłuższej trasie
« dnia: 17-12-2016, 16:45:14 »
Cześć

Podajcie mi proszę jakie uzyskujecie spalanie w hybrydach jadąc w trasie? Jak często musicie tankować w bardzo długich trasach?

Interesują mnie wyniki przy takich założeniach:
- trasa dłuższa niż 100km, ale najlepiej dłuższa niż 300km
- prędkość 140km/h lub więcej
- średnia prędkość powyżej 100km/h

Nie piszcie proszę o rekordach spalania w mieście czy przy jeździe krajówkami 90km/h - takich informacji na tym forum jest sporo. Ale danych z trasy jest niewiele. Teraz niedawno wyszedł C-HR, nowy Prius, są tam nowe napędy, więc jestem ciekawy jak to się spisuje w trasach. A testy w Internecie (YouTube, autocentrum) z tempomatem na 140km/h są moim zdaniem nieodpowiednie dla hybrydy (dla C-HR wychodzi np. 10l/100km), bo realnie nie uzyskuje się średniej prędkości 140km/h.

Z góry bardzo dziękuję za wszelkie opinie, pomoże mi to w zakupie hybrydy. Alternatywa, to kolejne auto z TSI.
« Ostatnia zmiana: 02-10-2018, 07:50:33 wysłana przez fazibazi »

Offline jasny

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 132
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #1 dnia: 17-12-2016, 17:15:44 »
Trasy powyżej 300km polskimi autostradami z obciążeniem 3-4 osoby + pełen bagażnik, włączona klimatyzacja. Prędkość zgodna z przepisami czyli 140km/h (wg prędkościomierza!). W praktyce daje to średnią powyżej 100km/h (spowalniają TIRy na lewym pasie, bramki etc.). Średnie zużycie 6 litrów.


Hybryda również w jeździe autostradowej ma szansę być oszczędniejsza od benzyniaka, bo:


- silnik spalinowy działa w cyklu Atkinsona,
- jest wspomagany przez silnik elektryczny,
- skrzynia bezstopniowa prawdopodobnie umożliwia lepsze dobranie optymalnego przełożenia,
- w przypadku Priusa mniejszy opór aerodynamiczny.


Co do oporów toczenia, to używam w trasach fabryczne Dunlop 225/45/17. Nie są to szczególnie oszczędne opony. Więc podejrzewam, że tutaj tkwi jeszcze rezerwa nawet do 0,5 litra na 100km. Takie mam obserwacje na podstawie eksploatacji opon zimowych UltraGrip 9 w rozmiarze 205/55/16 (dodatkowo pewnie na lżejszych, stalowych felgach), ale używam ich jedynie w jeździe miejskiej i podmiejskiej.







« Ostatnia zmiana: 17-12-2016, 17:21:33 wysłana przez jasny »

Offline w3624

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 35
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #2 dnia: 17-12-2016, 17:59:05 »
na autostradzie to różnie wychodzi, około 5,5 a czasem i 6,0
ale poza autostradą wychodzi dużo mniej
miałem kiedyś (pirus 2013 r.) przejechane 645 km przy średniej prędkości 67 km/h i spalanie 3,7 l/100 km
mam zdjęcie, ale nie mam jak go tu zamieścić



Offline bis24

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3841
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #3 dnia: 17-12-2016, 18:03:35 »

Offline w3624

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 35

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #5 dnia: 17-12-2016, 18:46:21 »
Nie wiem czy 6l /100 jest realne. Podajecie koledzy spalanie z komputera czy z dystrybutora? Ja mam NA PEWNO spalanie Pb95 przy 120km/h podane z komputera 5.8 l/100, co da realnie 6 l/100. Teoretycznie tylko bo nie jestem w stanie sprawdzić (jeżdżę na LPG). Powyższe sprawdzone wielokrotnie na A1, odcinki po 120km (Gdynia-Nowe Marzy), tempomat, bez pasazerów i bagażu (tylko ja+średni plecak i osprzęt do LPG gdzieś 20-30kg), koła alu 17', opony całoroczne Nokian Weatherproof nabite na 3atm  - jeżdże 80% szybka trasa właśnie (wiem, że dużo, ale dopuszalne przez producenta jest 3.5atm). Fakt inna buda bo Auris I po FL przez co Cx na pewno większy ale może to ma taki wpływ.
Mogę dodać też taką kalkulację na LPG podczas mojej podrózy do Wawy i z powrotem autostradami A1 i A2 tempomat 140km/h, średnia dobrze powyzej 120km/h i mój zbiornik 42l ledwo starczył (zatankowałem w Warszawie 42litry a końcówka po samej Wawie to było 90% na EV zeby dojechać do stacji  :cheesy:) A więc w takich warunkach mój mutant spalił 42l LPG na dystansie 440km, co dało 9,5 l LPG/100km. Zakładając większe spalanie LPG niż Pb95 o 20% (kalorycznosć itp.) mamy wynik: 7,6 Pb/100 km i ja podał bym takie spalanie - kalkulowane  :grin:
Dodam, że wiatr, deszcz itp mają wpływ przy tych prędkościach na +/- 0,2.

I proszę moderację o poprawienie tematu zarówno tu jak i w dziale Prius bo aż szczypie w oczy.
« Ostatnia zmiana: 17-12-2016, 19:46:17 wysłana przez fazibazi »
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline Crane83

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 82
  • Samochód:: HondaCivic ehev
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #6 dnia: 17-12-2016, 20:10:40 »
Zakładam że temat nie dotyczy tylko Aurisa ale ogólnie o spalaniu hybryd na autostradach.
U nas w rodzinie jest Prius II który raz na średnio dwa miesiące robi dłuższą trase z małopolski do Kassel (Niemcy) i jest to łączny dystans około 2000km w 100% autostrada. Ale nie jest to szybka jazda bo na ogół średnia wychodzi w granicach 110km/h czyli realnie pojazd porusza się w zakresie 100-140km/h (?). Zawsze 2 osoby + bagaż i średnia z takiej trasy mieści się zazwyczaj w przedziale 5.2-5.4 To jest oczywiście wartość obliczona z przepalonego paliwa.


Nawiązujesz do CH-R. Widziałem ten test na autocentrum i tam jest pokazane spalanie na krótkim odcinku przy utrzymaniu predkosci 140km/h. Oznacza to że musiałbyś utrzymać taką predkość średnią na dystansie X i wtedy faktycznie sapalnie może wynieść 10L. Realnie trudno taką średnią utrzymać a już na pewno nie w warunkach krajowych.

I na zakończenie. Ideą napędu hybrydowego jest przede wszystkim optymalizacja pracy silnika spalinowego. Nie jakieś tworzenie tejmiczej energii. Największym polem manewru do takiej optymalizacji są warunki miejskie bo tam obciążenie silnika jest mocno zmienne. Na trasie już tego nie ma bo obciązenie silnika jest w przybliżeniu stałe. Dlatego konstruktorzy szukają innych zabiegów czyli czytaj -> optymalizacja aerodynamiki plus podwyższenie spraności cieplnej spalinówki (cykls atkinsona).
Niestety wspomniany CH-R najlepszym organizmem do takich zabiegów nie jest. Toyota pewnie urwała ile się da ale i tak musimy pogodzić się faktem że będzie spalał więcej. Zawsze coś za coś. Niemniej jednak uważam że w realnych uśrednionych warunkach z szybkiej trasy taki CH-R spali pewnie 7-8L.
Spritmonitor.de" border="0

Offline Konrad

  • Prawie Toyot
  • Wiadomości: 3
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #7 dnia: 17-12-2016, 20:48:28 »

Nawiązujesz do CH-R. Widziałem ten test na autocentrum i tam jest pokazane spalanie na krótkim odcinku przy utrzymaniu predkosci 140km/h. Oznacza to że musiałbyś utrzymać taką predkość średnią na dystansie X i wtedy faktycznie sapalnie może wynieść 10L. Realnie trudno taką średnią utrzymać a już na pewno nie w warunkach krajowych.



Jest dokładnie tak, jak piszesz. Dlatego dla hybrydy taki test uznałem za mało reprezentatywny. Stąd moje pytania w tym wątku, bo pod tego typu testami można przeczytać bardzo nieprzemyślane komentarze, że hybryda jest do niczego, głupia, bez sensu, moje V8 pali mniej itd. itd. Jeździłem testowo C-HR, jechałem Priusem i Rav4, próbowałem się nieco rozpędzić, patrzyłem na średnią i w takim C-HR (był rozgrzany po wcześniejszej jeździe) średnia wyszła coś około 5,4. Dlatego pytam o realne spalanie w warunkach polskich autostrad, gdzie średniej prędkości 140km/h się nie uzyska nawet bardzo szybkim autem.

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #8 dnia: 17-12-2016, 20:54:39 »
Przy dużej prędkości liczy się w zasadzie opór aerodynamiczny (czyli coś zależne od Cx, pola przekroju poprzecznego i najsilniej bo kwadratu prędkości). Jak ma być szybko i oszczędnie to SUV'y i Crossovery średnio się nadają. C-HR to konstrukcja do jazdy miejskiej dlatego takie a nie inne wyniki na autostradzie. Podobnie jak RAV4 (gdzie przy średniej 95 km/h czyli trasa do 120km/h spalanie było na poziomie 6.7-7.1l/100km, przy 140 będzie pewnie ok. 8 i więcej), czyli daleko do Priusa czy Aurisa aerodynamika robi swoje. Hybrydy sprawdzają się w trasach bardziej zróżnicowanych trochę trasy, korka i miasta i taka RAV4 pali ok. 5.6-6.1. Na szybkie trasy lepiej wybrać Diesla w jakimś niskim nadwoziu, no chyba że się bardzo go nie lubi.  Ważna rzecz to hybrydy są oszczędne jak są rozgrzane.
« Ostatnia zmiana: 17-12-2016, 20:58:55 wysłana przez Dobi »

F_20.0

  • Gość
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #9 dnia: 17-12-2016, 21:12:22 »
Moja hybryda z rocznika 2015.08 lata na trasie Gliwice-Zgorzelec-Chemitz-Hof-Regensburg-Landshut prawie co miesiąc i zawsze ale to zawsze wychodzi z dystrybutora około > 6 litrów przy prędkości około 120-140km/h. Na trasie przez Czechy : Ostrava-Brno-Praha-Rozvadow-Regensburg-Landshut porównywalnie. Najmniej spaliła przez Kudowę Zdrój ( dla mnie ciekawostka, po górkach ale znacznie wolniej i delikatniej ) to pobiła swoisty rekord 4,5l/100 km. Mi opadła szczęka. Dwoje dorosłych, dwoje dzieci i full bagażnik. Wszystko zależy od pogody, ukształtowania terenu i dynamiki jazdy ( raczej jej wykorzystywania ) Na początku mnie wkurzała, ale teraz Aśka jest oszczędna i przewidywalna.

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #10 dnia: 18-12-2016, 00:06:32 »
Widząc takie wyniki to bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że następne autko to będzie Prius właśnie ze względu na ten Cx dość istotny przy większych prędkościach.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

F_20.0

  • Gość
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #11 dnia: 18-12-2016, 00:30:37 »
Tylko którego masz na myśli:Prius-ie z tym silnikiem 1.2 turbo czy starą wersją 1.8 czy Prius+ ?

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #12 dnia: 18-12-2016, 06:53:46 »
Jedyny realny w moim indywidualnym przypadku to Prius III gen. - możliwość założenia LPG  :cheesy: . W tych najnowszych konstrukcjach niestety mamy już wtrysk bezpośredni lub mieszany (RAV4) co czyni taką operację nieopłacalną.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline Zbig

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3210
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #13 dnia: 18-12-2016, 10:06:23 »
Z moich doświadczeń jazd po trasach z przewagą ekspresowych i autostrad w ostatnich latach wynika, że hybryda uplasuje się mniej więcej pośrodku pomiędzy benzyną i dieslem.  Auris Hybrid i Prius zupełnie nieźle nadają się do jazdy po trasie pod warunkiem, że nie oczekujemy osiągania zawrotnych prędkości - stała prędkość do 150 km/h wg prędkościomierza.

Offline w3624

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 35
Odp: Spalanie hybryty w dłuższej trasie
« Odpowiedź #14 dnia: 18-12-2016, 10:59:37 »
Tylko którego masz na myśli:Prius-ie z tym silnikiem 1.2 turbo czy starą wersją 1.8 czy Prius+ ?

Prius z silnikiem 1,2? czyżbym coś przegapił?


 

Beesafe.pl