Autor Wątek: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy  (Przeczytany 121781 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Offline tomac

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 33
W różnych wątkach na forum piszecie co nieco o spalaniu i o tym, że hybrydą trzeba się nauczyć jeździć. Może zróbmy wątek, gdzie podzielimy się własnymi doświadczeniami z jazdy RAV4 hybrid i tym, jak uzyskać dobre wyniki spalania? Łatwo wszak jest napisać, że "hybrydą trzeba nauczyć się jeździć", ale co to znaczy w praktyce?

Ja wczoraj i dzisiaj zrobiłem trasę Gliwice - Wrocław i z powrotem autostradą A4. Jechałem dość powoli, na tempomacie i po wjeździe na autostradę skasowałem licznik spalania. Uzyskałem następujące wyniki: Tryb ECO mode, trasa Gliwice - Wrocław, tempomat 125km/h, prędkość wg GPS 117km/h, spalanie według komputera 9,1l/100km. Trasa powrotna: tempomat 115km/h, prędkość wg GPS 108km/h, spalanie wg komputera 8,5l/100km. Podczas jazdy kilka razy nieco przyspieszyłem podczas wyprzedzania (nie chciałem zbyt długo blokować lewego pasa, a byli tacy, którzy jechali wolniej ode mnie - i to nie tylko ciężarówki...) A tak na marginesie - wydaje mi się, że jak na takie spalanie w trasie Toyota mogła by montować większy zbiornik paliwa...

Sądzę, że spalania w trasie nie da się zmniejszyć (pomijając oczywiście znaczne zmniejszenie prędkości) - chyba trudno o lepsze warunki pracy, niż jazda na tempomacie w trybie ECO? A może się mylę?

Offline Jasio

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 638
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #1 dnia: 08-01-2017, 21:23:06 »
Akurat tryb EKO przy tempomacie nie ma żadnego znaczeni:)

I też sądzę (mimo, że względem Aurisa), że na autostradzie spalanie uzależnione jest ściśle od prędkości. Plus górki, wiatr, deszcz - ale na to nie mamy wpływu.

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #2 dnia: 09-01-2017, 08:48:39 »
"hybrydą trzeba nauczyć się jeździć" to znaczy tyle, że trzeba zoptymalizować swój styl jazdy, aby był bardziej ekonomiczny. Zasady są takie same jak dla normalnego samochodu tyle, że hybryda je lepiej wspiera i oszczędności są większe. Nie na wszyto mamy wpływ np. temperatura powierza, góry, wiatr itp. Z moich obserwacji: hybryda jest oszczędna gdy jest jej ciepło, czyli należy unikać krótkich odcinków gdzie dużo energii idzie na rozgrzanie silnika i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Szczególnie jest to widoczne zimą, można sobie obserwować jak zachowuje się spalanie od uruchomienia w funkcji temperatury powietrza i czasu jazdy. Polecam także obserwacje ekranu z przepływem energii widać dokładnie jak działa układ hybrydowy w jakim zakresie obciążeń czy prędkości jakie silniki pracują. Tryby jazdy to sposób mapowania  "gazu" w przypadku ECO ograniczona jest dodatkowo klimatyzacja, w trasie bez znaczenia w ruchu mieszanym trochę pomaga bo stara się trzymać "moc" hybrydy w strefie ekonomicznej. Warto jeździć płynnie i przewidywać sytuację na drodze, czym mniej zbędnych przyspieszeń tym lepiej (hamować można odzyskuje się trochę energii). Jak już przyspieszamy to w miarę dynamicznie do prędkości przelotowej można w końcowej fazie odpuścić i "poszybować" sobie trochę w trybie EV. W mieście (korki, start&stop itp) można próbować trzymać się w trybie EV (czyli delikatne ruszanie, łagodne przyspieszanie itp), w RAV4 trochę to za delikatne, ale da się. Na EV trzeba uważać bo energia idzie i tak z silnika spalinowego (+ niby odzysk ale to też część tej energii) i jak się przesadza to może być gorzej. W trasie to jedynie ograniczenie prędkości pomaga. Na Youtube można znaleźć filmiki z bardziej ekstremalnym pomysłami tylu Pulse&Glide itp, co kto lubi.  No i tyle, może ktoś mam jeszcze jakieś pomysły ...
« Ostatnia zmiana: 09-01-2017, 08:53:27 wysłana przez Dobi »

Offline Luki S

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 64
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #3 dnia: 09-01-2017, 15:21:29 »
Zastanawia mnie jedna rzecz... Jak to jest z tym spalaniem... Jak to jest, że jedni piszą, że jadą 140 i spala im 7 - 8l a innym przy 120 9l. Mowa o jeździe autostradowej. Skąd bierzecie te pomiary ? Czy zaniżając je w swoim aucie czujecie się lepsi ??? Chyba tak, bo tak samo działają wszyscy producenci... :wallbash: Pozwolę sobie zacytować dwie osoby...

U mnie głównie na dojazdach do pracy czyli 2x43km spokojnie z prędkością do 100km/h spalanie mam 6.1-6.5l/100km, trasa cały czas 100-110km/h ok. 650km (6.7-7.1), przy 140 pewnie będzie koło 8.0

A tak BTW przejechaniu 14.500 km spalanie miasto 6.5L, a w trasie 3 osoby plus pełny bagażnik 140 km/h 8.3L. Zero usterek. Pozdrawiam

Rozumiem, że różne wyniki będą przy jeździe mieszanej, miejskiej ale jeżeli jedziemy płaską autostradą na tempomacie określoną prędkością to wyniki chyba powinny być zbliżone... : A może każda hybrydowa ravka jest inna ?  :o :-)
Chyba najbardziej mi bliska jest wypowiedź kolegi tomac, bo nie chce mi się wierzyć by 1,8 t auto klasy suv przy 140km/h spalało 7 litrów, gdzie wiadome jest, że w tych warunkach silniki elektryczne prawie w ogóle nie pomagają i jedziemy tylko 2,5l benzyną... Ja niestety nie jestem w stanie tego zweryfikować bo hybrydy nie mam  :-P
No i absolutnie nie krytykuję tego napędu, tylko chciałbym by podawało się realne i sprawdzone dane, a nie to co komu się wydaje ;) Te super optymistyczne wystarczą nam w kolorowych broszurkach i z ust sprzedawców :laugh:

Pozdrawiam  <taniec>

Offline compucar

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 842
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #4 dnia: 09-01-2017, 19:30:07 »
Na autostradzie spalanie jest takie jak w benzyniaku o podobnych parametrach.

Na drogach krajowych jest niższe, ponieważ strefy z ograniczeniem do 50 oraz obstawione radarami zwykle pokonujemy na elektryku.

W miastach hybryda jest najbardziej ekonomiczna w stosunku do porównywalnych aut, oczywiście przy odrobinie dobrej woli prowadzącego; jeśli ktoś bezmyślnie ciśnie od świateł do świateł to nic nie pomoże..

W ogóle to jest jednak auto dla świadomego użytkownika, bo materialne korzyści z jego użytkowania nie są współmierne do poniesionych przy zakupie kosztów. Jeśli jednak ktoś ma już w garażu coś sportowego i coś w teren, taka duża hybryda do wożenia rodziny bardzo dobrze się sprawdzi; obie moje pasażerki, mała i duża, bardzo sobie cenią płynność jazdy i ciszę w tym aucie. W zasadzie z myślą o nich był ten zakup. Ale też dlatego, że wysoko cenię niezawodność i nie znoszę wszelkiej maści systemów oczyszczania spalin w dieslach..

Offline Piotr Jacek

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 279
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #5 dnia: 09-01-2017, 19:30:58 »
Problem polega na tym, że porównanie spalania 2 różnych egzemplarzy jadących w różnych warunkach i innych miejscach MOIM ZDANIEM pozbawione jest sensu. Jedno auto waży 50 kg więcej niż drugie, jeden kierowca waży 70 kg, drugi 120, auta mają inne opony i jadą po innej nawierzchni (inne opory toczenia), jeden jedzie z wyżyny na niziny, drugi na odwrót, do tego klimatyzacja bo pierwszy jechał w upał z wiatrem, a drugi w deszcz i pod wiatr więc grzał kabinę a nie chłodził. Kiedy uwzględni się te wszystkie czynniki, okazuje się różnica wynosi ze 2 litry/100 km, a potem i tak na końcu nikt nie napisze, że pierwszy kierowca zrobił pomiar na odcinku 20 km i odczytał wynik z komputera pokładowego, a drugi jechał 200km i policzył spalanie po dotankowaniu.
Mnie różnica w spalaniu nawet o kilka litrów w ogóle nie dziwi i nawet nie próbuję porównywać spalania mojego auta z innymi egzemplarzami. Ważniejsze jest, czy w takich samych warunkach z tym samym kierowcą auto nie zaczyna nagle palić +50%, bo wtedy wiadomo, że coś jest nie tak. Pozdrawiam posiadaczy nowych, hybrydowych RAV i przyznam szczerze, że zazdroszczę wam waszych aut. Dla mnie to prawie auto ideał :-)

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #6 dnia: 09-01-2017, 19:48:22 »
Różne warunki na drodze, różna pogoda i różne wyniki. Teraz jest zimno i mam spalanie ok. 1L/100km większe niż wcześniej czyli ok. 7 na mojej trasie. Dla niedowiarków proponuję zamieszczać fotki komputera pokładowego (za chwilę będzie dyskusja, że źle pokazuje - wtedy tylko forumowa komisja weryfikacyjna zostaje  :-)). Po co mielibyśmy oszukiwać piszemy jak jest, w warunkach w których użytkujemy samochód. Na dzień dzisiejszy mam spalanie jak mój jeden z samochodów (kompakt) z wolnossącym silnikiem 1.8. Szybkich  przelotów autostradowych unikam (SUV i hybryda nie do tego jest).
« Ostatnia zmiana: 09-01-2017, 19:53:34 wysłana przez Dobi »

Offline Luki S

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 64
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #7 dnia: 10-01-2017, 14:27:59 »
Macie rację o rozbieżnościach wynikających z tego ile osób podróżuje, czy więcej jest z górki, czy się wyprzedza czy nie itp. Jednak jak ktoś pisze, że jego ravka hybrid spala przy 140km/h z kompletem pasażerów i bagażem 8 l/100km to nie specjalnie chce mi się w to wierzyć...

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #8 dnia: 10-01-2017, 15:26:44 »
Muszę kiedy zrobić test bo 140 staram się nie jeździć. Pozostaje do określenia czy 140 to licznikowe czy z GPS, jaki wiatr wieje, jaka trasa, jaka pogoda. Czy prędkość średnia czy dominanta itp. W 8.x jestem w stanie uwierzyć, ale co test to test.

Offline Luki S

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 64
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #9 dnia: 11-01-2017, 13:44:37 »
Raczej nie chodzi tu o aptekarskie dane, tylko mniej więcej jak wypada spalanie przy jeździe autostradą czyli 140-150 km/h w aucie o sporych gabarytach gdzie opory powietrza przy tej prędkości są już spore. Wiem, że podwórko dla hybrydy jest głównie w mieście ale przecież wypady u jednych służbowe u innych wakacyjne też się zdarzają. Mam na myśli pomiar np na dystansie 100km, gdzie ustawiamy tempomat na 140 i auto sobie jedzie...

Offline fanatyk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 160
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #10 dnia: 15-01-2017, 16:29:19 »
11l przy 140km/h wg GPS. Zacharoff ma w testach NX300h i tak mu wyszlo

Wysłane z mojego HTC 10 przy użyciu Tapatalka

Auris HSD:

Offline iwostar

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 103
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #11 dnia: 16-01-2017, 08:47:37 »
Napiszcie Panowie, jakie jest to rzeczywiste spalanie w Waszych hybrydach  :-)
Ja mam zwykłą benzynówkę III long 2.0 w automacie i zadałem sobie trochę trudu, by sprawdzić realne spalanie na podstawie obliczeń z dolewania paliwa do pełnego baku. Pomiary robiłem kilka lat temu, od grudnia do końca września, na 18 tyś. km.
Wyszło mi tak:
Najwyższe średnie spalanie na 1 tankowaniu - 11,15 l/100 km (w zimie, w górzystym terenie)
Najniższe na 1 tankowaniu - 7,63 l/100 km
Średnie spalanie z 18 tyś km - 9,14 l/100 km

Auto było eksploatowane w różnych warunkach drogowych, przy średnio- ciężkim obciążeniu, w jeździe bez specjalnego zwracania uwagi na ekonomikę.
Na trasie na pewno jest możliwe zejście poniżej 7l/100 km
TOYOTA RAV4 III Long & TOYOTA COROLLA IX

Offline fanatyk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 160
Auris HSD:

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #13 dnia: 16-01-2017, 16:37:09 »
oraz w wątku o rav4 hybrydowym taki temat był poruszany http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,39073.300.html, wyniki dość różnorodne ...

Offline compucar

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 842
Odp: Rzeczywiste spalanie RAV4 hybrid i zasady ekonomicznej jazdy
« Odpowiedź #14 dnia: 16-01-2017, 18:42:08 »
upieracie się przy liczbach, więc proszę:

autostrada 140-150 km/h - ok 11l/100km
drogi krajowe toruń-wybrzerze, kilkukrotnie - ok.5.7 l/100km
miasta toruń lub bydgoszcz - ok. 5.5 do 6.8 l/100km - zależne od pory dnia i okoliczności

wszystko w limicie prędkości plus 10 km/h, bez mandatów..


 

Beesafe.pl