Autor Wątek: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza  (Przeczytany 152863 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

rkon1

  • Gość
Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« dnia: 11-04-2017, 09:22:27 »
Chciałbym założyć wątek wzorowany na na stronie http://torqueloganalyzer.blogspot.it/2015/04/how-does-failed-battery-look-like.html?m=1
Z uwagi na to że nie jestem alfą i omegą jeśli chodzi o interpretacje wyników po wykonanym teście baterii trakcyjnej proponuję aby osoby mające większą wiedzę pomogły innym ocenić w jakim stanie jest ich bateria. Tak jak na w/w stronie podajmy z jakiego rocznika jest nasz samochód i jaki ma przebieg.
Ja wykonałem taki test zgodnie z procedurą opisaną na stronie http://hybridassistant.blogspot.com/
Poniżej przedstawiam moje wyniki. Z tego co doczytałem to moja bateria jest chyba w dobrej formie ale ...  proszę "mądrzejszych" o potwierdzenie.
Prius+ 2012, 190 000 km

https://photos.google.com/share/AF1QipPCxt6bCqJAPyx3e_IO1Ht5rNeF383-zymy3KLaDGpAIy8kSQuHmfKE4jQUcmDgSg/photo/AF1QipPXSMHAggcNvPdCkv96TCsMubwmU604lXuNx9I5?key=VkJsVG5ieVo0bzBOVlBzVFN2OFFJeTNmMWNza2Jn

https://photos.google.com/share/AF1QipPCxt6bCqJAPyx3e_IO1Ht5rNeF383-zymy3KLaDGpAIy8kSQuHmfKE4jQUcmDgSg/photo/AF1QipOTKe8P3NykapmDrx8jyiYcjTXuusKB-_3VZK37?key=VkJsVG5ieVo0bzBOVlBzVFN2OFFJeTNmMWNza2Jn

https://photos.google.com/share/AF1QipPCxt6bCqJAPyx3e_IO1Ht5rNeF383-zymy3KLaDGpAIy8kSQuHmfKE4jQUcmDgSg/photo/AF1QipNUU3WhW8XhdaU3M8ok_9U_8bGVuJDi3xzhQ6N2?key=VkJsVG5ieVo0bzBOVlBzVFN2OFFJeTNmMWNza2Jn

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #1 dnia: 12-04-2017, 17:11:37 »
Test wykonałeś poprawnie, zbiłeś ponad 20%.
Estymowana pojemność baterii to ok 4Ah czyli ~2/3 nówki. To chyba dobry wynik jak na 190tyś km.
Zwróć uwagę na 3 i 6 blok które to już teraz wykazują trochę gorsze parametry i to one najprawdopodobniej najszybciej padną.
W twoim Priusie masz chyba trochę inną konfigurację w akumulatorze niż u mnie w Aurisie, bo widać tylko 8 bloków a nie 14 ale budowa będzie pewnie podobna...
Obstawiam, że u Ciebie w 1 bloku masz 3-4 moduły połączone szeregowo i być może tylko 1 z nich niedomaga, co pokazuje się na wykresie rozładowania jako niższe napięcie.

Zapisz wyniki i wykonaj podobny test za kilka miesięcy. Jeżeli będzie coraz gorzej to diagnoza i wymiana nie powinna kosztować więcej jak 800-1000zł (jezeli zrobisz to samodzielnie)

Offline dyzio2483

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #2 dnia: 12-04-2017, 21:15:03 »
https://plus.google.com/117020101402789729937/posts/NQMzXAWaXEc
Prius z 2009 przebieg 117tys czy możecie cos powiedziec. Roznice pomiedzy blokami chyba sa ok ?

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #3 dnia: 13-04-2017, 00:32:13 »
https://plus.google.com/117020101402789729937/posts/NQMzXAWaXEc Prius z 2009 przebieg 117tys czy możecie cos powiedziec. Roznice pomiedzy blokami chyba sa ok ?

Różnice pomiędzy blokami niemal wzorowe - dużo lepsze niż u kolegi z 1 postu.
Wrzuć jeszcze może wykresy rozładowania - wszystkie kolorki poszczególnych bloków powinny się schodzić w jedną linię.
Popatrz jak to wygląda w prawie nowym samochodzie po 20tyś km: http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,39805.msg574311.html#msg574311


PS.
Dopiero zobaczyłem, że coś z tymi Waszymi testami może być nietak bo zapisany minimalny prąd rzędu -23A (czyli ładowanie) świadczy o włączeniu w trakcie testu silnika spalinowego i rozpoczęcia ładowania akumulatora ?
Podczas testu ma być tylko i wyłącznie tryb EV, spalina nie może się włączyć.
Doczytajcie o warunkach do spełnienia przy teście hybrid assistantem - wszystko jest opisane.

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #4 dnia: 13-04-2017, 00:55:50 »
rkon1 - jednak źle wykonałeś test, włączyła Ci się spalina w trakcie, widać to zresztą na wykresie (ta szpilka w dół i za chwilę w górę)
Wykonaj test jeszcze raz, ale to i tak nie zmieni faktu, że u Ciebie ten 6 moduł jest w gorszej kondycji niż pozostałe.

Offline dyzio2483

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 11
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #5 dnia: 13-04-2017, 07:54:59 »
Dziękuję za odpowiedź. Czyli muszę przerwać test przed włączeniem spaliny ?
U mnie robiłem to w taki sposób że włączyłem test przy naladowanej bateri  ok 63%, czekałem aż rozladuje się i wlaczy się spalina ktora na nowo naladuje akumulatory.Dopiero wtedy zakończyłem test.

rkon1

  • Gość
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #6 dnia: 13-04-2017, 08:26:37 »
To chyba jakaś zbiorowa "pomroczność"  <zalamka> Bo ja zrobiłem identycznie test jak Dyzio (z odpaleniem silnika spalinowego) :grin: . Teraz czytam procedurę jeszcze raz i jeśli dobrze zrozumiałem ostatni punkt to wystarczy tylko rozładować  akumulator o 10 % tak ? 

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #7 dnia: 13-04-2017, 09:15:41 »
rkon1 - tak, starczy nawet mniej niż 10%
Najprościej w generacjach od III zaparkować na ręcznym, włączyć wsteczny (tylko na elektryku działa) i czasem lekko gazu dodać obserwując pobierany prąd.
Teraz jak jest ciepło to klimy nie włączajcie bo może niepotrzebnie uruchomić spalinę aby nagrzać wnętrze.

rkon1

  • Gość
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #8 dnia: 13-04-2017, 15:37:10 »
Tym razem poprawny test. Który chyba nic zmienia. Na razie mam gwarancję na baterię więc gdyby coś to Toyota sponsoruje wymianę. A czy ktoś wie jakie parametry baterii muszą być żeby serwis zlecił wymianę?


Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #9 dnia: 13-04-2017, 15:55:08 »
Bardzo dobrze przeprowadzony test :-) który tak jak wcześniej pisałem pokazał słabość 6 modułu i niewielkie niedomaganie 3 modułu.

Widać to w kolumnie %Time @ Min V - ostatnie zdjecie, tabelka.
Estymacja pojemności podobna czyli ok 4Ah.

Odnośnie parametrów kwalifikujących do wymiany - raczej musisz czekać na błąd systemu hybrydowego zapisany w pamięci...
Nie ma sensu ich o to pytać bo wykpią się, że przecież jeszcze jeździ i nie wyświetla błędów.
To jest właśnie u Ciebie dobry moment na to, by podjąć decyzję o kontynuacji odpłatnej gwarancji na napęd hybrydowy lub wymianę słabszych modułów we własnym zakresie.
Rób podobne testy np co miesiąc i porównuj skalę degradacji...
PS. nie licz, że toyota wymieni Ci baterię na nową :D raczej sprawdzą te 2 słabsze bloki i powymieniają słabsze moduły wewnątrz tych bloków.
« Ostatnia zmiana: 13-04-2017, 16:00:18 wysłana przez Mieciu »

rkon1

  • Gość
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #10 dnia: 13-04-2017, 16:05:55 »
Przede mną jeszcze 5 lat spokoju za 200 zl/rok. Święty spokój jest bezcenny. Miejmy nadzieję że ta inwestycja się kiedyś może  zwróci.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline maro429

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 78
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #11 dnia: 13-04-2017, 21:20:36 »
Proszę o ocenę mojego testu przebieg 200 tyś






rkon1

  • Gość
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #12 dnia: 13-04-2017, 21:53:52 »
Test wykonałeś poprawnie, zbiłeś ponad 20%.
Estymowana pojemność baterii to ok 4Ah czyli ~2/3 nówki. To chyba dobry wynik jak na 190tyś km.
Zwróć uwagę na 3 i 6 blok które to już teraz wykazują trochę gorsze parametry i to one najprawdopodobniej najszybciej padną.
W twoim Priusie masz chyba trochę inną konfigurację w akumulatorze niż u mnie w Aurisie, bo widać tylko 8 bloków a nie 14 ale budowa będzie pewnie podobna...
Obstawiam, że u Ciebie w 1 bloku masz 3-4 moduły połączone szeregowo i być może tylko 1 z nich niedomaga, co pokazuje się na wykresie rozładowania jako niższe napięcie.

Zapisz wyniki i wykonaj podobny test za kilka miesięcy. Jeżeli będzie coraz gorzej to diagnoza i wymiana nie powinna kosztować więcej jak 800-1000zł (jezeli zrobisz to samodzielnie)
W temacie pojemności baterii. Jak się ma moja już niepełna bateria (ok 70% pojemności nowej baterii) do funkcjonalności układu hybrydowego. Jak wszyscy wiemy aku działa tylko w zakresie 40-80%. Czy w związku z tym powinny być zauważalne różnice w codziennym użytkowaniu hybrydy np krótszy zasięg w trybie EV czy też szybsze rozladowywanie się aku ?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline wtyku

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 485
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #13 dnia: 13-04-2017, 22:05:00 »
dajcie sobie spokój z tym drążeniem tematu, jak padnie to faktycznie trzeba dupsko ruszyć, ale pytałem z 5 ASO czy kiedyś ktoś coś z baterią robił/miał problem. NIGDY.
Co innego jak auto było np po wypadku i bateria stała rozładowana długi czas itd. To wtedy można się bawić w diagnostyki. Tutaj jest wszystko zrobione z dużym zapasem/marginesem.

Wywali błąd to się będziecie martwić.
Nie macie pewności, że to co wam pokazuje program to jest tak w rzeczywistości. Właściwa diagnostyka to diagnostyka każdego modułu osobo jak jest wyjęty z kompletu. To co pokazuje wam programik, to pewnie jest tyle warte co napis pasma przenoszenia na słuchawkach za 5zł.

Kiedyś sprawdzano nowego priusa vs prius po 300k mil, różnica w spalaniu była poniżej 5%.

rkon1, sprawdziłeś i teraz myślisz tylko o tym. Rozumiem, że nie chcesz być zaskoczony, ale jeśli robiłeś test aso i jest ok, to na razie jest ok.

Offline Darek Toyota

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1694
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #14 dnia: 13-04-2017, 22:25:19 »
Pomoże ktoś z oceną? :grin:
http://imgur.com/a/sM0JL
Wszystkie bloki podobnie, nie chciało mi się tego zrzucać na komputer.
 


 

Beesafe.pl