Autor Wątek: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza  (Przeczytany 154623 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline diuk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 122
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #135 dnia: 13-12-2018, 13:31:10 »
fajny filmik. sponsorowany przez producenta elektronarzędzi ;)

czy ktoś wytłumaczy, czemu ogniwa są ponumerowane? tzn. czym różnią się zewnętrzne ogniwa od wewnętrznych? (czy o coś innego chodzi?) o tempratury ?
elektrycznie wszystkie ogniwa w szeregu więc chyba powinno to być obojętne.

Offline carinae20gli

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 468
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #136 dnia: 13-12-2018, 15:17:48 »
czy ktoś wytłumaczy, czemu ogniwa są ponumerowane? tzn. czym różnią się zewnętrzne ogniwa od wewnętrznych? (czy o coś innego chodzi?) o tempratury ?
elektrycznie wszystkie ogniwa w szeregu więc chyba powinno to być obojętne.

Autor filmiku kilka razy tłumaczy, dlaczego są ponumerowane - bo firma które je regenerowała, używała programu komputerowego, który tak je dopasował i dostroił względem siebie, że tylko w tej kolejności zamontowania będą najdłużej działać. Jeżeli się teraz zamontuje baterie w innej kolejności, to będzie krótsza żywotność.

Offline diuk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 122
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #137 dnia: 13-12-2018, 16:26:40 »
tak - też to słyszałem, niemniej jednak chciałbym poznać teorię techniczną, która za tym stoi

Offline przmor

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2627
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #138 dnia: 13-12-2018, 16:28:31 »
Przy polaczeniu szeregowym nie ma to najmniejszego znaczenia gdzie beda najslabsze a gdzie najmocniejsze ogniwa. Zapewne chodzi o temperature bo srodkowe bloki batdziej sie grzeja wiec lepsze ogniwa a mniejszej rezystancji wewnetrznej powinny powedrowac do srodka a nie na zewnatrz. Kolejna mozliwa przyczyna to fakt, ze ogniwa laczone sa w bloki po dwa i mierzone jest napiecie blokow wiec jest wskazane aby w bloku byly ogniwa lepsze i gorsze niz obydwa najlepsze bo w stosunku do najgorszego bloku bedzie duza roznica napiecia co moze wywalic blad.

Offline diuk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 122
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #139 dnia: 13-12-2018, 17:54:04 »
mam podobne przemyślenia.

czyli możnaby powiedzieć, że sprzedawca sprzedaje nam 28 ogniw, z czego 14 jest niezłych a drugie 14 takich sobie.
sprzedawca mówi - proszę - oto rewelacyjny zestaw ogniw, proszę je zamontować w tej kolejności i wtedy wywali check hybrid system dopiero jak się gwarancja skończy.

bawiłem się trochę HA i też zauważyłem że ogniwa w środku są najgorsze, przy czym zależność jest w miarę liniowa.

teraz się zastanawiam czy przypadkiem nie byłoby sensownym odwrócenie kolejności ogniw 7,6,5,4,3,2,1,14,13,12,11,10,9,8 - teoretycznie sama ta operacja powinna przedłużyć żywotność akumulatora.


Offline przmor

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2627
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #140 dnia: 13-12-2018, 23:32:36 »
Mam zamiar tak wlasnie zrobic a przy okazji wymienic kilka najgorszych ogniw bo co kilka dni mam blad baterii a dokladnie blok 8 czyli dokladnie w srodku.
Na Allegro mozna kupic ogniwa "profesjonalnie zregenrowane". Jesli kilkakrotne naladowanie i rozladowanie (o ile w ogole ktos zadaje sobie tyle trudu) mozna nazwac regeneracja to w porzadku, jednak warto wiedziec, ze przegrzanie ogniw powoduje NIEODWRACALNE zmiany chemiczne wewnatrz ogniwa i zadna regeneracja tu nie pomoze.
« Ostatnia zmiana: 13-12-2018, 23:39:07 wysłana przez przmor »

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #141 dnia: 14-12-2018, 15:13:10 »
Wymieniając moduł na inny używany należy sprawdzić jego efektywną pojemność. Trzeba go naładować i w sposób kontrolowany rozładować. Jeżeli znacząco odbiega pojemnością od reszty, to nie będzie sukcesu.

Można powiedzieć, że efektywna pojemność całej baterii jest odwrotnie proporcjonalna do różnicy pojemności między najmocniejszym i najsłabszym modułem. Jest to układ szeregowy,  więc komputer pilnując ekstremów w napięciach ograniczy zakres pracy baterii a w końcu wywali błędy.

W sumie regeneracja baterii HV to ciężka jazda i jeżeli ktoś planuje jeździć autem jeszcze parę lat, to warto zastanowić się nad kupnem nowego zamiennika (ok $2000).

Offline Iszak

  • Prawie Toyot
  • Wiadomości: 3
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #142 dnia: 23-01-2019, 15:40:40 »
Witam,
załączam wykonany przeze mnie test baterii trakcyjnej. Auto Toyota PRIUS II z grudnia 2003, przebieg ??? (wiele wskazuje na to, że poniżej 100k km).
https://drive.google.com/open?id=1Lc_R3w_BcIrpPqJBZv3JNt-H6rq7SwHE
Proszę o pomoc w interpretacji. Czy test zrobiony prawidłowo? Jaki stan baterii? Jakie wnioski?

A tak przy okazji - jaka jest optymalna temperatura pracy baterii trakcyjnej?
Przy obecnych temperaturach poniżej 0 na dworze widzę, że w czasie jazdy temperatura ta rośnie od 0 do około 30st. C i dostępny przedział limitów ładowania i rozładowywania CCL i DCL rośnie wraz z temperaturą od ok. 6kW do 25kW.
Z drugiej strony im wyższa temperatura baterii - tym szybciej się starzeje. Jaki jest ten optymalny przedział?

Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #143 dnia: 23-01-2019, 16:16:33 »
Iszak - bakteria wygląda ok.
Nie masz jeszcze rozjazdu w poszczególnych szeregach czyli jak mawiają tylko lać paliwo, olej zmieniać i jeździć.
Spróbuj może następnym razem delikatnie pojeździć gdzieś w trybie ev po parkingu podczas tego testu.
Da to dużo większe prądy niż zwykłe obciążenie klimatyzacją/światłami.

Akumulatory Ni-mh nie są aż tak wrażliwe na temp - jedynie nie lubią wysokich temperatur.
Układ hybrydowy włącza wentylator (troche za późno) jezeli temp jest za wysoka, lub limituje obciążenie gdy temp jest zbyt niska.
W naszym klimacie są prawie idealne warunki do ich pracy - możesz jedynie latem w dłuższych trasach mieć włączonego HA z ustawioną temp załączenia wiatraka na 35st (fabrycznie chyba przy 40 dopiero się włącza)

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #144 dnia: 22-02-2019, 08:30:58 »
Koledzy, czy wam także w testach baterii HV wychodzi teoretyczna pojemność większa niż fabryczna?
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline diuk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 122
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #145 dnia: 22-02-2019, 10:36:44 »
Koledzy, czy wam także w testach baterii HV wychodzi teoretyczna pojemność większa niż fabryczna?

Czy podczas testu zmniejszyłeś SOC minimum 10%?

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #146 dnia: 22-02-2019, 11:01:53 »
Hmm, obawiam się że w PIP to będzie trudne bo procent liczony jest nie jako faktyczny % a różnica pomiędzy min a max %...
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline diuk

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 122
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #147 dnia: 22-02-2019, 13:41:38 »
HA nie wyświetla procent naładowania? podczas pomiaru estymowana pojemność baterii wyświetlana jest najpierw na szaro, a jak już zejdzie 10% wtedy zmienia kolor na biały.

Offline memory

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #148 dnia: 30-03-2019, 14:47:39 »
zrobiłem test po 14 miesiącach od regeneracji.
Blok 13 i 14 słabiej może blaszki przyśniedziały?



« Ostatnia zmiana: 30-03-2019, 14:52:24 wysłana przez memory »
Prius NHW20

Offline memory

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Test baterii trakcyjnej, wyniki, diagnoza
« Odpowiedź #149 dnia: 30-03-2019, 15:00:14 »
Nie masz jeszcze rozjazdu w poszczególnych szeregach
@Mieciu który parametr mówi o tym ,czy to AVG Local Delta ? .Jaka wartość jest graniczną dla rozjazdu poszczególnych szeregów?
Prius NHW20


 

Beesafe.pl