Autor Wątek: zmiana oleju  (Przeczytany 18583 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline paluszek

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 49
zmiana oleju
« dnia: 04-02-2018, 10:01:48 »
mam pytanko .jeżdżę na oleju 5w30 castrol  czy mogę zmienić na 0 w20 bo mechanicy mówią że lepiej nie jak to jest w praktyce auto to toyota yaris 2 1.33 przebieg 65000 ajak nie to jaki wlać lepszy olej po wymianie ., czy  przy zmianie można zrobić płukanke silnika

Offline Matus

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 489
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #1 dnia: 04-02-2018, 10:34:52 »
Jaki powód zmiany kolego na 0w20 ? Fabrycznie zalany jest 5w30 i lepiej żeby został na tym oleju. Ja do czasu aż jeździłem na serwis był lany org. Toyoty 5w30 teraz gdy już sam robię sobie zmiany to zalewam VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30 A1/B1 A5/B5 ważne żeby spełniał normy Toyoty. Silnik ma 118 przebiegu olej po 8 tyś od zmiany jest jeszcze w miarę czysty, a silnik chodzi jak szwajcarski zegarek  :good:
Toyota Yaris 1.33 VVT-I 2007
Toyota Auris 1.8 Hybrid 2016 Prestige+Executive+Safety
Nissan Qashqai 2021 Tekna 1.3 165km
Seat Leon III 2016 FR 1.4 TSI 150KM
http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,37533.180.html

Offline Marioosz

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 179
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #2 dnia: 04-02-2018, 13:15:44 »
Zalecany olej do tego silnika to 0W20 właśnie. Ten olej właśnie jest dla niego najbardziej optymalny.

Offline paluszek

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #3 dnia: 04-02-2018, 17:09:07 »
ale ponoć niepolecana jest zmiana z 5w30 na 0w20 ,ponoć lepiej zostać na 5w30 tylko zmienić na lepszy olej gdyż zalany mam castrol

Offline arturp

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 305
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #4 dnia: 04-02-2018, 23:23:02 »
Jak chcesz to zrob plukanke ale zmien szybko na 0w-20 (tak jak w ksiazce napisane) jesli nie chcesz miec problemow z nagarem.
Bierz olej o normie SN lub SN-RC i Ilsaf gf5. Osobiscie leje ten Toyoty ale Ci na pewno napisza ze sa o wiele tansze inne i tez beda wspaniale.
Lexus IS 300h Executive - 01/2014 - 137000km | Lexus CT 200h Executive - 05/2015 - 98000km | Yaris II 1.33 - 05/2011 - 93000km

Offline Młodzian

  • Początkujący
  • Wiadomości: 1
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #5 dnia: 04-02-2018, 23:37:18 »
Siema wszystkim, jestem tu nowy wiec jak piszę w złym temacie to rosze o poprawienie.
Mianowicie jaki olej zalać do YARIS 1.4 D-4D 2007 przebieg 175000.
Auto kupiłem 2 tygodnie temu i nie mam zielonego pojęcia czym tego maluszka zalać   :o

Pozdro Młodzian

Offline wtyku

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 485
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #6 dnia: 04-02-2018, 23:49:26 »
na stronie moja toyota masz instrukcje do pobrania, tam na końcu jest podane do jakiego modelu silnika jaki olej ma być lany.
Zobacz do papierów może masz analogową instrukcję, będzie jeszcze szybciej.

Natomiast co do firmy oleju, to ile forumowiczów tyle będzie opinii. Zapytaj poprzedniego właściciela, co lał do silnika i używaj to samo jeśli jest zgodne z instrukcją odnośnie parametrów technicznych.

Offline rambo7

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 76
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #7 dnia: 05-02-2018, 08:40:43 »
sprawa jest banalna. W każdej instrukcji Obsługi czy to Toyoty czy innego producenta jest napisane to samo.
Pierwsze co określone są Normy. Normy to nie jest SAE!!! a Wy tu gadacie tylko o SAE. Wymaganie - to zalecenie. Toyota nie zaleca 0W-20 zaleca oleje zgodne z Normami.
Norma wg której dobieramy olej to ACEA. Jak dobierzemy ACEA potem dobieramy SAE odpowiednio do warunków i temperatury otoczenia.
Czyli Norma ACEA: A3/A5. SAE odpowiednio do warunków temperatury otoczenia (w domyśle warunku użytkowania, np. Wioska pod Gołdapią a centrum miasta południe np Wrocław).
Olej 0W-20 nie jest olejem zalecanym. Jak ktoś się orientuje to olej specjalnie zaprojektowany w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Tylko do tego. To nie jest olej "do wszystkiego". Toyota zaleca każdy z tych olejów, kwestia użytkownika czy chce olej wytrzymałościowy do ochrony silnika, czy olej ekonomiczny do oszczędzania paliwa. Nie ma olejów "wszystko w jednym".
zalewam VALVOLINE SYNPOWER FE 5W30 A1/B1 A5/B5 ważne żeby spełniał normy Toyoty.
tutaj kolega widać od razu pokazał że rozumie bo pisze tak jak być pisane powinno. Wymienił Normy ACEA i SAE.
Ja dodam od siebie że świadomie nie stosuję Norm Toyoty bo w mojej instrukcji dla silnika 1,4D4D (bez DPF!!!) nie przewiduje Instrukcja olejów wytrzymałościowych a jedynie ekonomiczne. Wybór mój jest świadomy bo nie zależy mi na niskim spalaniu. Zalewam Shell Turbo diesel SAE 5W-40 ACEA A3/B4. Jak ktoś wie w jakim celu powstały Normy ACEA to przestanie gadać o SAE. Obecnie na rynku dla wszystkich samochodów osobowych mamy Normy: ACEA A3-wytrzymałościowe (i cała gama SAE), A5-ekologiczne ( i tyko niektóre SAE) i specjalne (nienormowane) SAE 0W-20 oszczędzające paliwo. Wybór jest banalny.
Czy oleje ACEA A3 są najlepsze? - tak dla ochrony silnika najlepsze, czy są lepsze od A5 ? nie w zakresie ochrony środowiska - A5 są lepsze.
Czy oleje ACEA A5 są najlepsze? - tak dla ochrony środowiska najlepsze, czy są lepsze od A3? nie w zakresie ochrony silnika - A3 są lepsze.
Czy oleje Nienormowane - tzw. specjalne SAE0W-20 są najlepsze? - tak dla oszczędzana paliwa najlepsze. Czy lepsze dla ochrony środowiska od A5? - nie.  czy 0W-20 są lepsze od A3 w zakresie wytrzymałościowym - nie, 0w-20 są gorsze, oleje wytrzymałościowe będą lepsze w zakresie do czego zostały przeznaczone.
Do silników benzynowych zakazane są oleje z grupy C, czyli C3, C2 itd. Toyota nie dopuszcza takich olejów do silników benzynowych.
« Ostatnia zmiana: 05-02-2018, 08:56:09 wysłana przez rambo7 »

Offline Marioosz

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 179
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #8 dnia: 05-02-2018, 13:03:06 »
Znalazłem taką lekturę odnośnie olejów, tu chyba wszystko jest wyjaśnione:
https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/

Offline mechu

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 5252
  • Płeć: Mężczyzna
    • Meszyński Car Audio
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #9 dnia: 05-02-2018, 13:34:37 »
Rambo - wpadles i wystrzelałes sie na maxa ;)

A tak na serio to to co mowisz jes w pewnym sensie sensowne ale niestety w praktyce sie nie sprawdza.
Dla tlokow toyoty najwazniejszy parametr to lepkosc.
Jak jest wysoka to olej sie przegrzewa i nici z wytrzymalosci oleju.

Pokaz mi vvti ktory bedzie poprawnie pracowal na oleju o wyzszej lepkosci.

To samo ze skrzyniami - do dzi nie doszedlem dlaczego po zwiekszeniu lepkosci niektore synchra przepuszczaja.

Offline paluszek

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 49
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #10 dnia: 05-02-2018, 19:51:58 »
 to w końcu można zmienić   na 0w20 czy zostać na 5w30 bo żona niedługo jedzie na wymianę oleju   : : :

Offline adamo64

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 141
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #11 dnia: 05-02-2018, 20:49:53 »
Lej 0W20 i będziesz miał odpowiednie smarowanie :)
Pozdrawiam Adam

Offline rambo7

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 76
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #12 dnia: 06-02-2018, 13:51:42 »
mechu wpadłem jakieś parę lat temu :) i nic nowego nie napisałem. Myślałem że uda mi się streścić to co jest dyskutowane "w kółko Macieju".
prócz treści w Instrukcji Obsługi które przecież nie ja napisałem, opieram się własnym doświadczeniu i wychodzi mi tak:
Olej to nie towot, to olej, a różnice w lepkości między SAE 5W a 0W są żadne w Polskich warunkach. Kluczowe jest ACEA. SAE już dawno przestało mieć znaczenie w dobie olejów Energy. Znaczenie decydujące ma Norma ACEA i mało kto się nad tym zastanawia, a to jest elementarny błąd, ale zarazem poważny.
Kilka moich aut nad którymi "panuję" od wielu lat: Corolla E11 1,4VVTi na oleju ACEA A3 SAE 5W-40 bierze jakieś 1L na 10tys km.
Corolla 2004 1,6VVTi na oleju ACEA C3 (niezgodnym) SAE 5W-30 bierze olej w ilościach 1L na 5tys km, dla mnie to dużo ale auto teścia. (jazda emerycka normalna).
Yaris 2005 1,3VVTi na oleju ACEA A3 SAE 5W-30 nie bierze oleju w ogóle, auto jeździ ciepłe miasto południe PL i małe trasy.
Auris 2008 1,4D4D na oleju ACEA A3/B4 SAE 5W-40 bierze olej w ilościach 1L na 10 tys km. 87tys km. wcześniej był (OEM Castrol SAE 5W-30 brał 2L na 8tys km. tak z wpisów Książki przeglądów). Przestałem lać oleje Eko, jest zdecydowana poprawa. Fakt że nie potrafię teraz spalić poniżej 5,4L/100km. ale silnik absolutnie się nie przegrzewa nawet w lato jak jest +33stC (tyle było w w lato).
Tak że ja mam bardzo pozytywne doświadczenia z SAE powyżej 30. a zerówek 0W nie stosuję w żadnym aucie.
to w końcu można zmienić   na 0w20 czy zostać na 5w30 bo żona niedługo jedzie na wymianę oleju
paluszek, spokojnie przeczytaj do czego są oleje 0W-20, jeśli zależy Ci na wynikach spalania to go stosuj, tylko pamiętaj że aby oszczędzać na paliwie mniej oszczędzasz na silniku.
Każdy olej z zalecanych Norm ACEA jest bardzo dobry pod warunkiem stosowania go zgodnie z przeznaczeniem. Jedne chronią środowisko inne silnik a inne pozwalają oszczędzić na spalaniu paliwa. Do wyboru do koloru. Nie ma oleju "do wszystkiego" ani jedynego słusznego oleju "zalecanego".
W końcu czy można stosować nienormowany? 0W-20 - tak, to bardzo dobry olej zaprojektowany w celu uzyskiwania oszczędności na spalaniu paliwa, ale to nie jest olej zalecany. To jest olej jak każdy inny olej o określonym przeznaczeniu.
Czy można zastosować olej SAE 5W-30 tak, pod warunkiem że to olej o Normie ACEA A3 lub A5. Nie może to być olej ACEA C3 bo te są do diesli z DPF. Żadna Instrukcja Toyoty nie wymienia tego oleju dla silników benzynowych.
0W-20 jest olejem specjalnym, przeznaczenie- oszczędzanie paliwa - jazda 140km/h po autostradzie nie na nic wspólnego z oszczędzaniem, zatem smarowania tam nie będzie, czyli nie ma ani oszczędzania paliwa ani ochrony silnika jego parametr letni to max +20stC powyżej tych temperatur zewnętrznych olej nie działa, (autostrada 140km/h temp otoczenia +33stC) czyli nie smaruje. Chcesz taki olej? okej, ale dowiedz się więcej przeznaczeniu olejów "Eko-energy".
Każdy z tych olejów zapewnia dobre smarowanie jeśli został dobrany odpowiednio do własnych warunków użytkowania zgodnie z Tabelą Norm olejowych zawartych w Instrukcji.
Oleje ACEA A5 o SAE 5W-30 to kompromis między ochroną silnika a własnościami zapewniającymi ekonomikę spalania.
« Ostatnia zmiana: 06-02-2018, 13:55:36 wysłana przez rambo7 »

Offline Marioosz

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 179
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #13 dnia: 06-02-2018, 17:11:22 »
No dobrze, a ten olej?: http://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe/2791-olej-silnikowy-amsoil-0w30-signature-series-100-synthetic-motor-oil-azo-3784l
Spełnia normy A5/ B5 jak i A1/ B1. Rozumiem że norma ACEA A1/ B1 jest nastawiona na ochronę silnika, ale pod tym względem lepsza jest norma A3/ B4 którą spełnia np. ten olej?: http://zmienolej.pl/pl/oleje-silnikowe/4110-olej-silnikowy-ravenol-sso-sae-0w-30-cleansynto-4l
Czy rzeczywiście nie ma różnicy miedzy olejami 0W a 5W? Teoretycznie ten pierwszy powinien mieć lepsze, szybsze smarowanie silnika podczas rozruchu zimą.

Offline tomery

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1260
Odp: zmiana oleju
« Odpowiedź #14 dnia: 06-02-2018, 17:32:33 »
0W-20 (...) - jazda 140km/h po autostradzie (...) , zatem smarowania tam nie będzie, (...) jego parametr letni to max +20stC powyżej tych temperatur zewnętrznych olej nie działa, (autostrada 140km/h temp otoczenia +33stC) czyli nie smaruje.

Dużo i obszernie piszesz o olejach , ale wiedzę masz okazuje się skromną i na dodatek wprowadzasz ludzi w błąd :(

Tak dla twojej informacji - parametr letni "20" nie ma nic wspólnego z temperaturą zewnętrzną :)

Dalej - pracujący silnik , przy sprawnym układzie chłodzenia ma temperaturę ok. 100*C (olej będzie miał trochę wyższą) niezależnie czy na zewnątrz jest -10*C czy +35*C.

Dalej - idąc twoim tokiem rozumowania, aby olej wtedy "działał" musiałby mieć indeks letni co najmniej  "100" :)

Dalej - po drogach jeżdzą miliony samochodów na oleju 0W-20 , w temperaturach otoczenia nawet powyżej 30*C - to jak one są smarowane jak w/g ciebie olej już nie "działa" ???

Dalej - myślisz, że producent który skonstruował a następnie zbudował swój silnik i zalecił do niego olej 0W-20 zrobił to żeby było ładnie i oryginalnie a o smarowaniu silnika w 30*C przy prędkości 140 km/h już nie pomyślał ???

Dalej - jak myślisz, po co producenci podają indeksy lepkości dla temperatury +40*C (w zasadzie bez znaczenia bo w naszej strefie klimatycznej nikt nie dokonuje rozruchu zimnego silnika przy takiej temperaturze) i w +100*C oraz HTHS w 150*C ???

Dalej - nie chcę ci robić naukowych wywodów więc coś z życia :)
Kilka lat temu zdarzyło się, że byliśmy poprzednim Aurisem na wczasach w Chorwacji (olej 0W-20).
Temperatury na zewnątrz grubo powyżej 30*C (w silniku pamiętaj niezmiennie ok. 100*C), jazda autostradą 140 km/h i silnik okazuje się był smarowany i przeżył (mam z tym samochodem nadal kontakt, silnik żyje :) , oleju nie bierze).

Bez urazy :)
« Ostatnia zmiana: 06-02-2018, 17:45:34 wysłana przez tomery »


 

Beesafe.pl