mechu wpadłem jakieś parę lat temu
i nic nowego nie napisałem. Myślałem że uda mi się streścić to co jest dyskutowane "w kółko Macieju".
prócz treści w Instrukcji Obsługi które przecież nie ja napisałem, opieram się własnym doświadczeniu i wychodzi mi tak:
Olej to nie towot, to olej, a różnice w lepkości między SAE 5W a 0W są żadne w Polskich warunkach. Kluczowe jest ACEA. SAE już dawno przestało mieć znaczenie w dobie olejów Energy. Znaczenie decydujące ma Norma ACEA i mało kto się nad tym zastanawia, a to jest elementarny błąd, ale zarazem poważny.
Kilka moich aut nad którymi "panuję" od wielu lat: Corolla E11 1,4VVTi na oleju ACEA A3 SAE 5W-40 bierze jakieś 1L na 10tys km.
Corolla 2004 1,6VVTi na oleju ACEA C3 (niezgodnym) SAE 5W-30 bierze olej w ilościach 1L na 5tys km, dla mnie to dużo ale auto teścia. (jazda emerycka normalna).
Yaris 2005 1,3VVTi na oleju ACEA A3 SAE 5W-30 nie bierze oleju w ogóle, auto jeździ ciepłe miasto południe PL i małe trasy.
Auris 2008 1,4D4D na oleju ACEA A3/B4 SAE 5W-40 bierze olej w ilościach 1L na 10 tys km. 87tys km. wcześniej był (OEM Castrol SAE 5W-30 brał 2L na 8tys km. tak z wpisów Książki przeglądów). Przestałem lać oleje Eko, jest zdecydowana poprawa. Fakt że nie potrafię teraz spalić poniżej 5,4L/100km. ale silnik absolutnie się nie przegrzewa nawet w lato jak jest +33stC (tyle było w w lato).
Tak że ja mam bardzo pozytywne doświadczenia z SAE powyżej 30. a zerówek 0W nie stosuję w żadnym aucie.
to w końcu można zmienić na 0w20 czy zostać na 5w30 bo żona niedługo jedzie na wymianę oleju
paluszek, spokojnie przeczytaj do czego są oleje 0W-20, jeśli zależy Ci na wynikach spalania to go stosuj, tylko pamiętaj że aby oszczędzać na paliwie mniej oszczędzasz na silniku.
Każdy olej z zalecanych Norm ACEA jest bardzo dobry pod warunkiem stosowania go zgodnie z przeznaczeniem. Jedne chronią środowisko inne silnik a inne pozwalają oszczędzić na spalaniu paliwa. Do wyboru do koloru. Nie ma oleju "do wszystkiego" ani jedynego słusznego oleju "zalecanego".
W końcu czy można stosować nienormowany? 0W-20 - tak, to bardzo dobry olej zaprojektowany w celu uzyskiwania oszczędności na spalaniu paliwa, ale to nie jest olej zalecany. To jest olej jak każdy inny olej o określonym przeznaczeniu.
Czy można zastosować olej SAE 5W-30 tak, pod warunkiem że to olej o Normie ACEA A3 lub A5. Nie może to być olej ACEA C3 bo te są do diesli z DPF. Żadna Instrukcja Toyoty nie wymienia tego oleju dla silników benzynowych.
0W-20 jest olejem specjalnym, przeznaczenie- oszczędzanie paliwa - jazda 140km/h po autostradzie nie na nic wspólnego z oszczędzaniem, zatem smarowania tam nie będzie, czyli nie ma ani oszczędzania paliwa ani ochrony silnika jego parametr letni to max +20stC powyżej tych temperatur zewnętrznych olej nie działa, (autostrada 140km/h temp otoczenia +33stC) czyli nie smaruje. Chcesz taki olej? okej, ale dowiedz się więcej przeznaczeniu olejów "Eko-energy".
Każdy z tych olejów zapewnia dobre smarowanie jeśli został dobrany odpowiednio do własnych warunków użytkowania zgodnie z Tabelą Norm olejowych zawartych w Instrukcji.
Oleje ACEA A5 o SAE 5W-30 to kompromis między ochroną silnika a własnościami zapewniającymi ekonomikę spalania.