Autor Wątek: Napęd 4X4  (Przeczytany 5727 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline agatka12

  • Prawie Toyot
  • Wiadomości: 2
    • https://relaxmindandbody.pl/
Napęd 4X4
« dnia: 13-03-2018, 13:54:48 »
Witam mam Toyotę 4x4 z 2012 roku i teraz proszę o poradę:
Pod kierownicą jest przycisk 4x4 który trzeba kliknąć aby ten napęd był po przekroczeniu 40 km na godzinę lub 50 wyłącza się ta opcja. Czy w ogóle jest ten napęd kiedykolwiek dołączany automatycznie czy tylko ręcznie w tym przypadku przeze mnie ?

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #1 dnia: 13-03-2018, 15:11:37 »
Ten przycisk to blokada napędu (np. pomocne w trudnych warunkach) działa do prędkości 40-50km/h. Napędu 4x4 jakoś specjalnie się nie aktywuje jest cały czas w trybie automatycznym.

Offline ko20

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 90
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #2 dnia: 27-03-2018, 08:40:40 »
Witam mam Toyotę 4x4 z 2012 roku i teraz proszę o poradę:
Pod kierownicą jest przycisk 4x4 który trzeba kliknąć aby ten napęd był po przekroczeniu 40 km na godzinę lub 50 wyłącza się ta opcja. Czy w ogóle jest ten napęd kiedykolwiek dołączany automatycznie czy tylko ręcznie w tym przypadku przeze mnie ?
Ten przycisk powoduje, że 50% "mocy" idzie na przednie koła a 50% na tylnie. Jakby taką blokadę pozostawić na dłużej i przy większ prędkości, z racji tego żę ten napęd 4x4 jest dosyć prosty w konstukcji, mogłoby to spowodować poważne uszkodzenie (urwanie pewnych przeciązonych elementów).

Powyżej tych 40km/h komputer decyduje ile "mocy" mają dostać tylne koła kiedy i na jak długo. NIe dłużej niż potrzeba. Zdecydowana większość miejskich "terenówek" tak działa. Tylko nieliczne firmy mają rozwiązania gdzie wszystkie 4 koła są zawsze napędzne. Kwestia kosztów produkcji (tak jak u Ciebie jest taniej), zapotrzebowania (tak jak u CIebie jest w 99% przypadków wystarczające), spalania - stały napęd 4x4 pali więcej.

Offline vavoom

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #3 dnia: 15-04-2018, 11:06:46 »
Czy jest tu ktoś z Warszawy lub okolic z klasyczną RAV4 4x4? Wkrótce organizuję testy napędów na rolkach, będzie kolega Dobi z wersją hybrydową, byłoby fajnie bezpośrednio porównać z wersją "standardową" :)
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

Offline vavoom

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #4 dnia: 03-11-2018, 13:19:06 »
Ponawiam zaproszenie na test napędu na rolkach, prawdopodobnie będziemy z rolkami w Warszawie w "długi weekend" listopadowy.
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

Offline Obywatel1978

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 126
  • Płeć: Mężczyzna
  • Samochód:: Rav4III 3ZR-FAE
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #5 dnia: 20-01-2021, 23:10:50 »
Odświeżę temat. Jak to właściwie jest z tym napędem 4x4 w Rav4 III gen? Spotkałem się z informacją, że 4x4 działa tylko do prędkości 40 km/h w proporcji 80% przód 20% tył. Czy te proporcje mogą ulegać zmianie w przypadku poślizgu przedniej osi? W sensie, czy wówczas może być na tył skierowane więcej momentu niż 20%?

Co się dzieje po przekroczeniu 40 km/h? Napęd na tył jest całkowicie rozłączany?

Jakie sprzęgło międzyosiowe jest w III gen. - wiskotyczne czy elektromagnetyczne?

Offline rezystor22

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 34
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #6 dnia: 24-01-2021, 11:57:30 »


Sprzęgło jest elektromagnetyczne.

Co się dzieje po przekroczeniu 40 km/h? Napęd na tył jest całkowicie rozłączany?

Tak

Co do tych 80%/20% to nie wiem. Zakładam że jak ECU sprawdza sobie prędkości tylnych kół i widzi że pomimo włączonego sprzęgła elektromagnetycznego one stoją to rozłącza cyklicznie je żeby się nie spaliło.

W rav4 III napęd na tył to bardziej dodatek i zabawka i tak należy go traktować.

Jak ktoś chce zaoszczędzić sobie szumu, paliwa i wagi auta, to można wał zdemontować i samochód też będzie jeździł  :good:

Offline Obywatel1978

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 126
  • Płeć: Mężczyzna
  • Samochód:: Rav4III 3ZR-FAE
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #7 dnia: 24-01-2021, 12:53:22 »
rezystor22, dzięki za info :good:

Jednak w porównaniu z ośką ostre ruszenie np. na mokrym asfalcie to bajka - wciskam gaz i jadę, a FWD w takiej sytuacji albo miele albo nie może ruszyć bo stopuje go kontrola trakcji. Tu żeby włączyło się TC, to naprawdę muszę przegiąć.

Offline _Marek_

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 18
Odp: Napęd 4X4
« Odpowiedź #8 dnia: 14-04-2021, 11:48:12 »
rezystor22, dzięki za info :good:

...Tu żeby włączyło się TC, to naprawdę muszę przegiąć.

No bobrze, powyżej mowa o przyczepności obu kół całej osi przód/tył.
A jak zachowuje się ten napęd w przypadku braku przyczepności z jednej strony (prawej/lewej) ale , Np. masz prawą stonę w błotnej papce, albo nad opadającym poboczem, ale lewe ma dobrą przyczepność. Co się wydarzy? Czy ta blokada na konsoli to tylko blokuje przedni wał z tylnym, czy może jakoś pomaga też w takiej sytuacji?

Tak sobie myslę, że teoretycznie wystarczyło by (info z czujnika ABS) przyhamować koło bez przyczepności a dyferencjał sam "się zablokuje" i przekaże moc na koło z trakcją. Ale jak to jest w praktyce?

Marek


 

Beesafe.pl