Autor Wątek: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)  (Przeczytany 2627 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Luki S

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 64
Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« dnia: 18-07-2018, 14:08:22 »
Witam,

 W końcu najbardziej banalny test ukazujący efektywność napędu AWD w RAV4 Hybrid... Jak widać elektryczne silniczki napędzające tylną oś może i są, może i kręcą kołami ale kompletnie nie mają na tyle mocy by "wyciągnąć" auto gdy przednia oś traci przyczepność. Jest to już drugi test tego gościa, teraz tylko porównuje z równie nieudolnym outlanderem. W innych jego materiałach możemy zobaczyć jak przebiega ten test w pozostałych autach 4x4. Jednak co wał to wał :D ;) Nie ma innego SUVa, który by tak nieudolnie przeszedł ten test...  :czerwona:
Takie testy to lubię bo porównują auta w identycznych warunkach, a nie testy w terenie, na zasadzie ten podjechał pod górkę a ten nie, gdzie wpływ na to ma mase czynników jak rodzaj nawierzchni, ogumienie, każdy ruch gazem i kierownicą kierowcy...

https://www.youtube.com/watch?v=yoIwT0DQY_s&feature=push-fr&attr_tag=-U7APlQgLs8nuInj-6

Już widzę jak mnie atakują wszyscy co zakupili Hybrydy :P Ale spokojnie, ja dalej twierdzę, że to gienilny napęd i ma masę zalet. Tu tylko jedna z niewielu wad ;)

Pozdrawiam !  :beer:
« Ostatnia zmiana: 18-07-2018, 14:13:44 wysłana przez Luki S »

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #1 dnia: 18-07-2018, 17:00:40 »
Temat od dawna wałkowany w wątku "RAV4 Hybryda 4x4" chyba nie ma sensu dalej go rozwijać na nowo, bo chyba wszytko już zostało powiedzione :-).
« Ostatnia zmiana: 18-07-2018, 17:03:22 wysłana przez Dobi »

Arst

  • Gość
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #2 dnia: 19-07-2018, 13:23:36 »
Owszem, temat wałkowany, ale nikt nie wyjaśnił przyczyn tych ograniczeń. Poszperałem trochę w sieci, bo zaintrygował mnie temat (tym bardziej, że sam czekam na odbiór RAVki 4x4 Hybrid :grin:).
Póki co były tylko narzekania na złe oprogramowanie, decyzje marketingowe itp. Natomiast z własnego doświadcznia wiem (a pracuję jako inżynier oprogramowania w branży motoryzacyjnej od ponad 10 lat), że wbrew wszelkim legendom i teoriom spiskowym nowych technologii nie towrzą marketingowcy, ani księgowi, tylko decyzje projektowe podejmuje zawsze grupa doświadczonych inżynierów. A czy kasa na wdrożenie się znajdzie, czy nie, to kwestia wtórna.
I skoro dwie różne marki wprowadzają takie same rozwiązanie na rynek, a maja doświadczenie w budowie napędów AWD, to coś jest na rzeczy i jest to ograniczenie technologii hybrydowej.

Porozmawiałem z kolegami po fachu, którzy mają większe doświadczenie z elektryką i ogólnie powiedzieli mi to samo, co napisano w tym poście:

https://www.rav4world.com/forums/1995266-post5.html

Dodatkowo, powiedzieli też, że problem jest jeszcze bardziej skomplikowany, bo przy nagłych zmianach prędkości obrotowej silnika elektrycznego (nie mówiąc o wspomnianym w powyższym poście zblokowaniu!) dochodzi do nagłych zmian indukowanego napięcia "zwrotnego" w stronę falownika, a to też jest czynnik, którego nie lubią moduły PWM (a takowe znajdują się w falownikach).
Dlatego to nie jest żadne niedopatrzenie, czy zaniechanie ze strony Toyoty, czy Mitsubishi, tylko celowe działanie ochronne.

Im mniejszy moment przekazany na koła (jedno w powietrzu, lub na rolce - więc małe opory), a różnica prędkości i przyczepności większa (drugie stoi twardo na ziemi), tym bardziej oporogramowanie nie pozwoli na przekazanie momentu na drugie koło, bo priorytetem jest ochrona układu napędowego (niedopuszczenie do zblokowania silnika elektrycznego), a nie szukanie trakcji.
W warunkach drogowych, gdy auto jedzie (większy moment przekazany na koła), a różnica prędkości poszczególnych kół jest zazwyczaj niewielka - wtedy napęd e-AWD działa poprawnie.

Dlaczego w klasycznych układach to działa? Bo tam są po drodze sprzęgła wiskotyczne, lub cierne, a na końcu silnik spalinowy, który co najwyżej może zgasnąć (bez większych konsekwencji) przy nagłym wzroście obciążenia. W przypadku układów hybrydowych tych elementów nie ma, stąd takie "niedomaganie" tej technologi, co Toyota jasno zaznacza w instrukcji (to nie jest auto do off-roadu).

To tyle ode mnie w dużym uproszczeniu. Zapewne jakiś inżynier z działu powertrain mógłby to wyjaśnić bardziej fachowo.
« Ostatnia zmiana: 19-07-2018, 13:25:39 wysłana przez Arst »

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #3 dnia: 19-07-2018, 13:41:14 »
Przydało by się oficjalne stanowisko Toyoty w tej sprawie, a tak to tylko domysły w sumie jak najbardziej słuszne bo przyczyn jest wiele od projektu (niby napęd drogowy) do ochrony układu. Ciekawe byłoby zobaczyć jak napęd działa w Tesli S lub X i czy też jest takie zjawisko.
« Ostatnia zmiana: 19-07-2018, 13:52:03 wysłana przez Dobi »

Offline ko20

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 90
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #4 dnia: 23-07-2018, 11:45:47 »
Owszem, temat wałkowany, ale nikt nie wyjaśnił przyczyn tych ograniczeń. Poszperałem trochę w sieci, bo zaintrygował mnie temat (tym bardziej, że sam czekam na odbiór RAVki 4x4 Hybrid :grin:).
Czyli w skrócie, z racji ochorny silnika elektrycznego i falownika to jest napęd do jechania a nie do ruszania. Jak już utknie w trudnym terenie to może być kupa bo nie ruszy. Ale w czasie jazdy na śliskiej, mokrej nawierzchni napęd na tył może coś pomóc.

Offline Dobi

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 503
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #5 dnia: 23-07-2018, 12:04:21 »
Zależy jak bardzo przód straci przyczepność, jak bardzo to nie ruszy jak trochę to jakaś  tam pomoc będzie.

Offline Luki S

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 64
Odp: Cała prawda o napędzie 4x4 w Hybrydzie ;)
« Odpowiedź #6 dnia: 08-09-2018, 11:34:56 »
Arst, konkretna i rzeczowa odpowiedź  :good:

Szkoda, że nie ma po prostu hybrydy z klasycznym wałem do tylnej osi wspomaganej silnikami elektrycznymi, tak jak to się odbywa w przedniej osi. Chwalą się SUVem z napędem 4x4 a tak naprawdę to pic na wodę bo 4x4 działa tylko przy niewielkich obciążeniach czyli tak naprawdę wtedy kiedy nie jest potrzebny  <zalamka>


 

Beesafe.pl