Autor Wątek: Ładowanie akumulatora  (Przeczytany 10405 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rafm

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 28
Ładowanie akumulatora
« dnia: 12-09-2018, 23:32:26 »
Czy Auris 1.6 z 2011 roku posiada jakiś inteligentny system ładowania ?
Pojeździłem troszkę z miernikiem napięcia i czasami jest 14,1V a czasami spada do 13 a nawet 12,5V potem rośnie i tak wkoło.

Czy to może alternator do przeglądu ?

Gawith

  • Gość
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #1 dnia: 13-09-2018, 17:24:12 »
Sprawa wygląda tak, że w każdym samochodzie akumulator nie jest cały czas ładowany a tylko przez pierwsze minuty jazdy lub wtedy, gdy jest to konieczne. Oczywiście jest to zależne od stopnia naładowania akumulatora.

Offline Mystik

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 353
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #2 dnia: 13-09-2018, 19:25:38 »
Sprawa wygląda tak, że w każdym samochodzie akumulator nie jest cały czas ładowany a tylko przez pierwsze minuty jazdy lub wtedy, gdy jest to konieczne. Oczywiście jest to zależne od stopnia naładowania akumulatora.
Możesz to rozwinąć? Jak to jest technicznie realizowane? Jest komputer, który steruje czym: alternatorem, regulatorem napięcia, jakimś styczniowej odraczających akumulator od instalacji?

Bardzo ciekawa koncepcja, naprawdę jestem ciekaw odpowiedzi.

Offline jedrul

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 22
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #3 dnia: 13-09-2018, 19:42:20 »
Mam włożony w gniazdo zapalniczki woltomierz i wskaznik temp. wew. W zimie napięcie wahało się od 13,3 do 14,3 , przy dzisiejszych temperaturach zew. napięcie w pierwszym momencie 14,2 i spada do 13,2V.Mam też gniazdo zasilane bezpośrednio z akumulatora przewodem 2,5 kw. różnica jest 0,1V. Auris 2007 stan akumulatora nieznany, jazda wokół komina nigdy nie doładowywany.

Gawith

  • Gość
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #4 dnia: 13-09-2018, 19:45:44 »
Możesz to rozwinąć? Jak to jest technicznie realizowane? Jest komputer, który steruje czym: alternatorem, regulatorem napięcia, jakimś styczniowej odraczających akumulator od instalacji?

Bardzo ciekawa koncepcja, naprawdę jestem ciekaw odpowiedzi.
https://www.youtube.com/watch?v=tmCj0AGlglU&t=471s

Offline medeor

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 86
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #5 dnia: 13-09-2018, 21:23:56 »
Sprawa wygląda tak, że w każdym samochodzie akumulator nie jest cały czas ładowany a tylko przez pierwsze minuty jazdy lub wtedy, gdy jest to konieczne. Oczywiście jest to zależne od stopnia naładowania akumulatora.

To nie tak.
Nie wiem jak może być sterowany regulator alternatora w obecnych nowoczesnych instalacjach. Ale zasada powinna być taka sama - regulator napięcia ustala napięcie w całej instalacji auta i klasycznie stara się utrzymać coś około 14,2 - 14,4V. Jeśli na to pozwolą warunki - tzn. że nie jest włączonych zbyt dużo odbiorników. Prąd lądowania jaki płynie do akumulatora nie jest regulowany - on wynika z napięcia jakie utrzymuje się w instalacji oraz od stopnia rozładowania akumulatora. Innymi słowy akumulator pobiera tyle prądu ile potrzebuje ze względu na swój stopień rozładowania. Jeśli inne odbiorniki zabiorą zbyt dużo prądu spadnie napięcie w całej instalacji i zacznie płynąć mniej prądu ( zmniejszy się natężenie prądu ) do akumulatora.
Żeby akumulator się naładował potrzebuje zatem odpowiedniego : czasu i napięcia w instalacji ( żeby popłynął wystarczający prąd).
To tak klasycznie.

Offline Stivo

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2890
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #6 dnia: 13-09-2018, 21:30:03 »
Załóżcie sobie żarówkę ledową bez opornika i po kilku godzinach dowiecie się że muszą być w kazdym samochodzie srogie skoki napięcia które leda zniszczą. A z opornikiem światełko świeci miesiącami (albo latami któ?ej eszcze u mnie nie minęły) PRzecież już wszyscy opowiadali że od 12 do 14 jest wsamochodzie i każdy to wie.

Offline bazi

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1623
  • Samochód:: Corolla E16 1.6
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #7 dnia: 13-09-2018, 23:34:38 »
Czy Auris 1.6 z 2011 roku posiada jakiś inteligentny system ładowania ?
Sprawdz na Toyota Tech. W Auris II zwieksza napiecie gdy predkosc maleje i na odwrót. Dla testu włącz swiatla pozycyjne + dmuchawe (moduł ecu sterowania alternatorem przerywa sterowanie ładowaniem) i pomierz wtedy napięcia

Offline medeor

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 86
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #8 dnia: 13-09-2018, 23:48:10 »
Czy Auris 1.6 z 2011 roku posiada jakiś inteligentny system ładowania ?
Sprawdz na Toyota Tech. W Auris II zwieksza napiecie gdy predkosc maleje i na odwrót. Dla testu włącz swiatla pozycyjne + dmuchawe (moduł ecu sterowania alternatorem przerywa sterowanie ładowaniem) i pomierz wtedy napięcia

A możesz mi wytłumaczyć jak przerwać proces ładowania akumulatora poprzez moduł ecu ?
Jeśli włączysz dodatkowe odbiorniki jak dmuchawa czy światła to po prostu obciążasz dodatkowo alternator i wtedy może, ale nie musi, spaść napięcie na akumulatorze. Ale to nie ma nic wspólnego z jakimś inteligentnym sterowaniem ecu.
« Ostatnia zmiana: 13-09-2018, 23:51:29 wysłana przez medeor »

Offline Mystik

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 353
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #9 dnia: 14-09-2018, 13:02:30 »
Możesz to rozwinąć? Jak to jest technicznie realizowane? Jest komputer, który steruje czym: alternatorem, regulatorem napięcia, jakimś styczniowej odraczających akumulator od instalacji?

Bardzo ciekawa koncepcja, naprawdę jestem ciekaw odpowiedzi.
https://www.youtube.com/watch?v=tmCj0AGlglU&t=471s
No tak myślałem. Rafm o jednym, a Ty o drugim :) Jemu chodziło o to, że w czasie jazdy ma i 12,5V i 14,1V, a Ty podrzucasz film, który tylko udowadnia tezę, że po uruchomieniu w instalacji jest w zasadzie stałe napięcie utrzymywane przez regulator napięcia.

Czy Auris 1.6 z 2011 roku posiada jakiś inteligentny system ładowania ?
Sprawdz na Toyota Tech. W Auris II zwieksza napiecie gdy predkosc maleje i na odwrót. Dla testu włącz swiatla pozycyjne + dmuchawe (moduł ecu sterowania alternatorem przerywa sterowanie ładowaniem) i pomierz wtedy napięcia
No to ciekawe. A jakie to są zakresy napięć?
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 13:59:28 wysłana przez fazibazi »

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #10 dnia: 14-09-2018, 14:07:35 »
A ja zauważyłem, że latem przeważnie w układzie (mam woltomierz podłączony pod zapalniczkę) jest ok 13 a zimą nawet do 15. Przy akumulatorze 12v jest czujnik temperatury (przynajmniej u mnie w HSD). Tak sobie myślałem (więc nie mam poparcia w praktyce  :roll: ), że może on (jego odczyt) w jakiś sposób wpływa na napięcie w układzie? :o Zimą większe zapotrzebowanie na prąd....lusterka, szyba tył, fotele, doładowanie akumulatora itp. więc jeżeli na czujniku jest np. temp poniżej 10st C regulator dopuszcza więcej V?
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 14:09:16 wysłana przez fazibazi »
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline medeor

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 86
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #11 dnia: 14-09-2018, 14:52:35 »
A ja zauważyłem, że latem przeważnie w układzie (mam woltomierz podłączony pod zapalniczkę) jest ok 13 a zimą nawet do 15. Przy akumulatorze 12v jest czujnik temperatury (przynajmniej u mnie w HSD). Tak sobie myślałem (więc nie mam poparcia w praktyce  :roll: ), że może on (jego odczyt) w jakiś sposób wpływa na napięcie w układzie? :o Zimą większe zapotrzebowanie na prąd....lusterka, szyba tył, fotele, doładowanie akumulatora itp. więc jeżeli na czujniku jest np. temp poniżej 10st C regulator dopuszcza więcej V?

Sytuacje o których pisałem dotyczą "klasycznej" instalacji silnika spalinowego, przede wszystkim z rozrusznikiem i alternatorem. W hybrydach są jednak inne warunki pracy akumulatora 12V, nie ma chyba ani rozrusznika ani alternatora...
Czy tam jest taki sam, technologicznie, akumulator 12V ?
Niech się wypowie ktoś zorientowany w hybrydach.
 
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 14:58:30 wysłana przez medeor »

Offline bazi

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1623
  • Samochód:: Corolla E16 1.6
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #12 dnia: 14-09-2018, 16:02:56 »
Jeśli włączysz dodatkowe odbiorniki jak dmuchawa czy światła to po prostu obciążasz dodatkowo alternator i wtedy może, ale nie musi, spaść napięcie na akumulatorze. Ale to nie ma nic wspólnego z jakimś inteligentnym sterowaniem ecu.
z dokumentacji wynika co innego. Jak ktos odżałuje te 3 EUR to może poczytać.

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #13 dnia: 14-09-2018, 16:10:39 »
Czy tam jest taki sam, technologicznie, akumulator 12V ?

Tak, kwasowo-ołowiowy 48 Ah AGM.

Niech się wypowie ktoś zorientowany w hybrydach.

Tak to ja.
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 16:18:06 wysłana przez fazibazi »
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Gawith

  • Gość
Odp: Ładowanie akumulatora
« Odpowiedź #14 dnia: 14-09-2018, 16:41:24 »
No tak myślałem. Rafm o jednym, a Ty o drugim  Jemu chodziło o to, że w czasie jazdy ma i 12,5V i 14,1V, a Ty podrzucasz film, który tylko udowadnia tezę, że po uruchomieniu w instalacji jest w zasadzie stałe napięcie utrzymywane przez regulator napięcia.
Może i napięcie stałe ale zmienia się natężenie prądu. Wnioski wyciągnij sobie sam, o ile masz choć troszkę pojęcia w sprawach "prądowych".


 

Beesafe.pl