Autor Wątek: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?  (Przeczytany 18854 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« dnia: 18-09-2018, 15:00:20 »
Cześć wszystkim.
No właśnie.
Pytanie wydaje się być pozbawione sensu, bo przecież w każdym artykule czy poście czytamy, że eco to eco i jazda w tym trybie daje oszczędności dla natury i potrfela kierowcy.
Ale czy na pewno zawsze i w każdych warunkach?
Od początku posiadania P3 zawsze jeździłem we wspomnianym trybie i wyniki były bardziej niż zadowalające wiec nigdy nie podejmowaniem próby dłuższej jazdy w innym trybie.
Do wczoraj, ale po kolei.
Do pracy mam ~65km w obie strony.
15km drogą ekspresową, 10km przez miasto a resztę jadę drogami "żółtymi" z kilkoma wioskami po drodze.
Moje spalania oscylowały miedzy 4,2 a 4,5 (w okresie wiosna-lato ) i średnią prędkością ok 45km/h.
Wczoraj przed wyjazdem do pracy zresetowałem wskazania i wyłączyłem tryb ECO, tak dla testów...
Od razu uśmiechnąłem się sam do siebie, bo auto stalo się zdecydowanie żwawsze, ale spodziewałem się niefajnego wyniku spalania.
Jechałem z taką samą prędkością co zwykle, czyli ok 85km/h max i ok 100 na ekspresówce.
Wynik był zaskakujący.
Po powrocie do domu spalanie pokazywało 4,0l a średnią prędkość 64km/h.
Zauważyłem jedną bardzo ważną zależność.
Najwięcej na spalaniu tracimy podczas rozpędzania auta, a w trybie ECO trwa to o wiele dłużej.
W trybie neutralnym rozpędzanie trwa o wiele krócej, a słupek historii minutowego spalania nigdy nie sięga samej góry.
Nie wspomnę o większej przyjemności ze sprawniejszego rozpędzania samochodu :)
Będę to obserwował, zrobię kilkaset km bez trybu ECO i zobaczymy co z tego wyjdzie.
« Ostatnia zmiana: 18-09-2018, 16:02:58 wysłana przez fazibazi »

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #1 dnia: 18-09-2018, 16:06:56 »
No tak, poczekamy na wynik ale generalnie nawet nie hybrydą ekonomicznie jest się rozpędzać dynamicznie do tzw."przelotowej", tylko tam bardziej chodziło o szybsze wrzucenie wyższego biegu. Pewnie coś w tym jest.
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #2 dnia: 18-09-2018, 16:21:22 »
Właśnie.
Chodzi o jak najszybsze rozpędzenie się do docelowej prędkości, co w ECO trybie trwa wieki a słupek spalania przebija sufit.
Niestety w normalnym trybie,przy ruszaniu trzeba mocno uważać na wychył skali eco ,bo mocno ją ciągnie ku środkowi i przełącza na Pb. Ogólnie jak się tego przypilnuje to mam wrażenie, że rusza na samym prądzie z większym życiem.
Jestem baaaardzo ciekawy czy czasem nie mam racji że będzie paliła mniej albo tyle samo przy większym komforcie jazdy.
Gdzieś u nas na form czytałem, że temat który poruszyłem jest potwierdzony przez sporą grupę taksówkarzy.

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #3 dnia: 18-09-2018, 16:25:20 »
Na PriusChat piszą, że wiele zależy od stylu jazdy. ECO jest dobre na początku kiedy uczymy się jazdy Priusem (hybrydą generalnie) i dla kierowców z "ciężką" nogą. ECO jest lepszym trybem w mieście kiedy nie potrzebujemy gwałtownych przyspieszeń. Podczas jazd autostradą czy poza miastem różnicy pomiędzy ECO a Normal w zasadzie nie ma.
Reasumując jeśli kierowca jeżdzł spokojnie to ECO mu nie potrzebne. Poza tym w Priusie mamy bardzo pomocny w jeżdzie ekonomicznej wskzaźnik HSI (Hybride System Indicator) który wspomaga nas informacją kiedy jeżdzimy ekonomicznie a kiedy nie :)
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #4 dnia: 18-09-2018, 16:38:43 »
O, zabrakło mi określenia HSI pisząc o wychyleniu wskaznika eco :)
Mi on bardzo pomaga żeby pilnować przełączenia na Pb podczas ruszania. Zerkam na HUD, to mi wystarcza.
Później resztę kontroluje wskaźnikiem chwilowym i historią ustawioną na interwał jednominutowy.
Kurcze, jestem prawie przekonany, że tak jak piszesz- eco jest dla osób z ciężkim nieopanowanym butem albo dla uczących się.
Długi czas ślepo wierzyłem że nie manic lepszego w Priusie niż tryb ECO jesli chodzi o wyniki spalania.

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #5 dnia: 18-09-2018, 16:48:37 »
Przejedż kilkaset km w NORMAL, potem kolejne kilkaset w ECO i wtedy można porównać tryby, najlepiej w tym okresie jeżdzić standardową trasą. Aktualnie mamy zmianę pory roku, temperatur, wiec moze się okazać ze nie jest to dobry czas na porównanie.
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #6 dnia: 18-09-2018, 16:52:05 »
W ECO przejechałem 20k km przez wszystkie pory roku.
Wiem, że jest przełom temperatur, ale zaryzykuje przejezdzić do następnego lata na Normal'u, chyba że nagle wyniki zaczną być niepokojąco wysokie.

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #7 dnia: 18-09-2018, 16:55:28 »
Ja też wyłączę ECO dla eksperymentu pomimo tego, że silnika prawie nie używam.
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #8 dnia: 18-09-2018, 17:04:56 »
O, przyda się plug-in do eksperymentu  :good:
Ja robie codziennie identyczne trasy plus jakieś tam podjazdy na zakupy, wiec spokojnie będę widział różnicę, chyba że różnicy nie będzie ;)

Offline lukasz-h

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 43
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #9 dnia: 19-09-2018, 08:43:41 »
Z tego co wiem tryb ECO zmienia tylko funkcję "mocy" (bo o otwarciu przepustnicy ciężko mówić) od pozycji pedału przyspieszenia oraz zachowanie klimatyzacji. Jeżeli można przyjąć, że trybie normalnym funkcja ta jest liniowa, to w trybie ECO nasyca się i przypomina bardziej funkcję logarytmiczną - na początku wszystko idzie ok, ale potem trzeba coraz mocniej wciskać pedał przyspieszenia, żeby samochód zechciał przyspieszać.

W plug-in zauważyłem, że jeżdżąc w ECO jestem w stanie łatwiej utrzymywać maksymalne przyspieszenie w trybie EV bez włączania silnika. W trybie normal w momentach kiedy trzeba się włączyć do ruchu, coś wyminąć zawsze przestrzeliwałem skale i wchodziłem na PWR w HSI co wiąże się z uruchomieniem ICE. Właśnie charakterystyka logarytmiczna pomaga uzyskać większą precyzję przy wyższych wartościach.

Moim zdaniem ECO ma po prostu działać trochę na naszą podświadomość, skoro wciskam ten pedał przyspieszenia i nic się nie dzieje to znaczy, że pewnie już mu wystarczy i nie będę go męczył bardziej, takie ja mam odczucie w każdym razie :) Poza tym podoba mi się, że w ECO klimatyzacja działa mniej agresywnie, można mieć wyłączony tryb auto i dmucha mniej niż w normal. Wydaje mi się też, że w trybie ECO klimatyzacja pozwala sobie na luźniejsze trzymanie się nastaw temperatury - jest chłodno, jadę na EV więc nie ma grzania, w środku mam ustawioną temperaturę wyższą niż na zewnątrz, a ICE się nie włącza, żeby dogrzać, natomiast jak już mi się prąd skończył to po włączeniu ICE wyraźnie poczułem, że zrobiło się cieplej.

Offline jakjajaknieja

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 81
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #10 dnia: 19-09-2018, 10:43:36 »
Z tego co wiem tryb ECO zmienia tylko funkcję "mocy" (bo o otwarciu przepustnicy ciężko mówić) od pozycji pedału przyspieszenia oraz zachowanie klimatyzacji. Jeżeli można przyjąć, że trybie normalnym funkcja ta jest liniowa, to w trybie ECO nasyca się i przypomina bardziej funkcję logarytmiczną - na początku wszystko idzie ok, ale potem trzeba coraz mocniej wciskać pedał przyspieszenia, żeby samochód zechciał przyspieszać.

W plug-in zauważyłem, że jeżdżąc w ECO jestem w stanie łatwiej utrzymywać maksymalne przyspieszenie w trybie EV bez włączania silnika. W trybie normal w momentach kiedy trzeba się włączyć do ruchu, coś wyminąć zawsze przestrzeliwałem skale i wchodziłem na PWR w HSI co wiąże się z uruchomieniem ICE. Właśnie charakterystyka logarytmiczna pomaga uzyskać większą precyzję przy wyższych wartościach.

Moim zdaniem ECO ma po prostu działać trochę na naszą podświadomość, skoro wciskam ten pedał przyspieszenia i nic się nie dzieje to znaczy, że pewnie już mu wystarczy i nie będę go męczył bardziej, takie ja mam odczucie w każdym razie :) Poza tym podoba mi się, że w ECO klimatyzacja działa mniej agresywnie, można mieć wyłączony tryb auto i dmucha mniej niż w normal. Wydaje mi się też, że w trybie ECO klimatyzacja pozwala sobie na luźniejsze trzymanie się nastaw temperatury - jest chłodno, jadę na EV więc nie ma grzania, w środku mam ustawioną temperaturę wyższą niż na zewnątrz, a ICE się nie włącza, żeby dogrzać, natomiast jak już mi się prąd skończył to po włączeniu ICE wyraźnie poczułem, że zrobiło się cieplej.

Podpisuję się obiema rękami  :good:

Offline Mieciu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 301
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #11 dnia: 19-09-2018, 11:08:47 »
W trybie Eco często ludzie jeżdżą na bardzo niskich obrotach rzędu 1200-1300rpm i przez to rozpędzanie trwa wiecznie, a żeby dojść do 2000+ trzeba już znacznie głębiej docisnąć.
W trybie normal przychodzi to jakoś naturalniej.
Sprawność tych 1,8L jest najwyższa w okolicach 20kW (okolice 2000-2200rpm) lub jak kto woli gdzieś przed polem PWR na HSI.

Tu nawet pani pokazuje gdzie jest najlepszy zakres do przyspieszania
https://youtu.be/-asRDGMJaQU?t=151

Offline P0RCIN

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 178
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #12 dnia: 19-09-2018, 12:25:29 »
W plug-in zauważyłem, że jeżdżąc w ECO jestem w stanie łatwiej utrzymywać maksymalne przyspieszenie w trybie EV bez włączania silnika.
Tak, zgadza się. Jest tak nie tylko w pluginie. Auto staje się momentalnie bardziej czułe na naciśnięcie na gaz, ale da się to opanować. Mam wrażenie że jest też bardziej chętne do przyśpieszenia w czasie jazdy na samym prądzie. Na ECO chcąc się rozpędzić od zera do 35km/h niestety ale musiałem zamulać tych z tyłu.

Moim zdaniem ECO ma po prostu działać trochę na naszą podświadomość, skoro wciskam ten pedał przyspieszenia i nic się nie dzieje to znaczy, że pewnie już mu wystarczy i nie będę go męczył bardziej, takie ja mam odczucie w każdym razie
I dlatego potrzebujemy więcej paliwa na rozpęd do prędkości porządanej. Trwa to po prostu dłużej.

Wydaje mi się też, że w trybie ECO klimatyzacja pozwala sobie na luźniejsze trzymanie się nastaw temperatury - jest chłodno, jadę na EV więc nie ma grzania,
To chyba w pluginie bo zdaje się że mój na ECO dogrzewa zimą kabinę, mimo że nie mam ustawionej jakiejś super wysokiej temperatury.
rozpędzanie trwa wiecznie,
Właśnie to mnie skusiło żeby wyłączyć tryb ekonomiczny.

Dzisiaj wróciłem z wynikiem 3,9l i średnią 61km/h  :song:

Offline pppt

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 302
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #13 dnia: 19-09-2018, 15:58:14 »
PORCIN, gratuluje wytrwałości w jezdzie na ECO  :-)
ja na ECO pojezdzilem 3 dni po zakupie mojego Prusaka i tyle go widziałem. cały czas jezdze na NORMAL.
od poczatku mowilem ze wg mnie na ECO spala wiecej, wlasnie przez czas potrzebny na rozpedzenie auta do predkości przelotowej, że nie wspomne o tych bluzgach, których nie slyszalem, ale widziałem we wstecznym lusterku (nawet jak jechalem prawym pasem), Mul calkowity  :-)
myślę ze to jest dobre dla kierowców z "ciężką" nogą, tak jak zaznaczył Lehu2
Toyota PRIUS 1,8 HSD 2011 Prestige
Toyota Yaris 1,3 VVT-i 2003 Sol

Offline zurdar

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 68
Odp: Tryb ECO MODE. Czy zawsze jest taki eco?
« Odpowiedź #14 dnia: 19-09-2018, 21:34:10 »
W wielu miejscach czyta się żeby utrzymywać poziom baterii powyżej 50% a najlepiej jeszcze wyżej. Pytanie jak to osiągnąć kiedy trzeba jechać powoli? Kiedy jadę stabilnie 50-60 to praktycznie zawsze na EV aż do rozładowania baterii. Jedyna opcja załączenia ICE to przyspieszenie.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka



 

Beesafe.pl