Autor Wątek: Prędkość maksymalna a obniżone zawieszenie :-/  (Przeczytany 12603 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Bartosz81

  • Gość
Prędkość maksymalna a obniżone zawieszenie :-/
« dnia: 28-06-2005, 22:18:28 »
Witam,

Mam pytanie, kiedyś spotkałem sie z opinią ze jeśłi autko jest obnizone i utwardzone to prędkość maksymalna mozęminimalnie wzrosnąć, czy ktoś wie coś na ten temat, czy to totalna bzdura ?? Pytam z czystej ciekawości.

Niby opory powietrza są mniejsze i dlatego można szybciej pędzić.

Mówimy o maksymalnej na prostej, nie na zakrętach   :)
« Ostatnia zmiana: 21-08-2009, 10:15:00 wysłana przez Janmor »

Offline MarQs

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 117
chyba na zakretach... lepiejs ie drogi trzyma.
M6 sportbreak

tomek_paseo

  • Gość
Masz racje - przy obniżonym zawieszeniu minimalnie, aczkolwiek zmierzalnie maleje opor powietrza, a w związku z tym rośnie (minimalnie, ale zmierzalnie   :-DD  ) prędkośc maksymalna. Wielkrotnie udowodnione doświadczalnie. Wystarczy przeglądnąc jakiekolwiek forum streetracingowe.

Bartosz81

  • Gość
Cytat: tomek_paseo
Masz racje - przy obniżonym zawieszeniu minimalnie, aczkolwiek zmierzalnie maleje opor powietrza, a w związku z tym rośnie (minimalnie, ale zmierzalnie   :-DD  ) prędkośc maksymalna. Wielkrotnie udowodnione doświadczalnie. Wystarczy przeglądnąc jakiekolwiek forum streetracingowe.


A czy ktoś może stwierdzić opierając sięna własnych doświadczeniach ze normalnie maksa to miał 170km/h a po obniżeniu udało mu sięosiągnąć 175km/h ??

Próbowałem na forum streetracing poszukac cos na ten temat ale jakos nie znalazłem  :asmiliecry

Offline etom

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 683
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tabela zużycia paliwa
Cytat: tomek_paseo
Masz racje - przy obniżonym zawieszeniu minimalnie, aczkolwiek zmierzalnie maleje opor powietrza, a w związku z tym rośnie (minimalnie, ale zmierzalnie  ) prędkośc maksymalna. Wielkrotnie udowodnione doświadczalnie. Wystarczy przeglądnąc jakiekolwiek forum streetracingowe.

Wydaje mi sie ,ze jest akurat odwrotnie.
Wrzucilem do CarTest`u dane Yarisa1.3 i zmienialem tylko wielkosc przeswitu.
Przy przeswicie :

 5 cm -- Vmax = 174km/h
14 cm - Vmax = 177km/h
25 cm - Vmax = 181km/h

Przeswit zmniejsza sie by obnizyc srodek ciezkosci - lepsze trzymanie na zakretach.
Widocznie obnizenie auta powoduje tez wiekszy docisk aerodynamiczny co skutkuje mniejsza szybkoscia Vmax.(wieksze opory toczenia)

Przy tych samych przeswitach co powyzej ( a nawet dodalem jeszcze 40 cm !! ) przyspieszenie do 100km/h bylo zawsze dokladnie takie same - z dokladnoscia do 0.1 s

Tak na marginesie - wie ktos jaki przeswit ma Yaris?
Raz gdzies przeczytalem ,ze 14 cm ,ale nie jestem pewien.

CarinaGTI

  • Gość
im ciut niższe zawieszenie (w granicach rozsądku) tym V max delikatnie większy i tym niżej jest środek ciężkości, tym mniej strug powietrza tworzy zawirowania chociqażby poprzez zderzak przedni, nadkola itp.
a co do CarTestu to pod tym wzgledem to wydaje mi sięnie dopracowany (prześwit) jakby autko było idalnie wpasowane w asfalt to by w ogole pod autem nie twortzyły sięzawirowania i wszystko szo by bokiem i górą autka, co za tym idzie większy Vmax

Hicks

  • Gość
A zauważyliście, że po FL dołożyli pod spodem takie a la spoilery z czarnego tworzywa ?
Są pod przednim zderzakiem i przed tylnymi kołami.
Chyba aby zmniejszyć prześwitio poprawić aerodynamikę, bo po co innego ?

Offline MarQs

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 117
przed fl tez sa takie (jesli to jest to o czym mysle) i ciagle cobie to urywam :/
M6 sportbreak

Offline etom

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 683
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tabela zużycia paliwa
Cytat: MarQs
przed fl tez sa takie (jesli to jest to o czym mysle) i ciagle cobie to urywam :/

W Yarisach z 1999 i 2000 tez mialem te 2 fartuchy pod przednim zderzakiem.

Offline Red_Point

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3468
  • Płeć: Mężczyzna
    • www.RedPoint.ilto.pl > ZAPRASZAM > Yaris, Yaris FL, Avensis ...
sa i sa one na maxa przydatne!!
szczegolnie teraz sie przydadza przy glebie autka......
zawsze jak dojezdzale do kraweznika, to czulem ze juz starczy tej bliskosci!;)
Niech prąd bedzie z Wami !!!

" ... objazd miasta na 18"stkach. Nie przestać! Wrócić na 20"stkach ... " Tede

Offline etom

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 683
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tabela zużycia paliwa
Prêdko¶æ maksymalna a obni¿one zawieszenie :-/
« Odpowiedź #10 dnia: 01-07-2005, 13:04:30 »
Cytat: CarinaGTI
im ciut niższe zawieszenie (w granicach rozsądku) tym V max delikatnie większy i tym niżej jest środek ciężkości, tym mniej strug powietrza tworzy zawirowania chociqażby poprzez zderzak przedni, nadkola itp.
a co do CarTestu to pod tym wzgledem to wydaje mi sięnie dopracowany (prześwit)....
Bede sie upieral ,ze jest odwrotnie.  :oops:  
Jezeli zmniejszy sie przeswit to ta sama ilosc powietrza przeplywajaca pod autem musi "przepychac" sie przez mniejsza powierzchnie przekroju poprzecznego przeswitu , co powoduje wzrost szybkosci tego przeplywajacego powietrza.Zwiekszenie szybkosci przeplywajacego powietrza powoduje wytworzenie wiekszego podcisnienia pod autem zatem i wiekszej sily docisku - tak samo ,tylko w odwrotnym kierunku dziala sila nosna na skrzydlo w samolocie - a co za tym idzie zwiekszaja sie opory toczenia(docisku kol) i Vmax. musi sie zmniejszyc.
Co do zawirowan to w samochodach "na droge" w ktorych podwozie nie jest modyfikowane  (plyta podpodlogowa) pod wzgledem osiagow nie ma ono praktycznie znaczenia.
Wplyw zawirowan wielkosci przeswitu na osiagi jest widocznie staly albo pomijalnie maly,taki ze jego niewielki wplyw (sumujac sie lub odejmujac - tego nie wiem ) z wplywem przeswitu na wartosc docisku praktycznie nie jest widoczny.
Zreszta nie uwierze ,ze CarTest jest pod tym wzgledem niedopracowany (skad takie przypuszczenie ? ).Uwzglednia wszystkie parametry samochodu i dziesiatki  parametrow zewnetrznych majacych wplyw na osiagi i dziwne by bylo gdyby tego nie "bral" pod uwage.Tym bardziej ,ze parametr "przeswit" jest w nim jak najbardziej uwzgledniony ,co najlepiej widac po wplywie jego zwiekszenia na wzrost Vmax.

Tu lepiej jest to wytlumaczone :
" Samochod jest dlugi, szeroki i wyjatkowo niski - ma tylko 1,041 metra wysokosci! .......... przeswit od podwozia do asfaltu wynosi zaledwie 100 mm. To zapewnia lepszy docisk aerodynamiczny - przeplywajaca pod spodem struga powietrza ma nizsze cisnienie, a wiec docisk z gory jest wiekszy. Ten efekt wspomaga specjalna zamontowana od spodu plyta. Na dodatek w karoserii znajduje sie mnostwo tuneli, takze zaprojektowanych z mysla o optymalnym przeplywie powietrza. "
http://motoryzacja.interia.pl/motorelacje/co_to_za_auto/artykul?art_id=24099
« Ostatnia zmiana: 30-08-2006, 01:08:09 wysłana przez etom »

CarinaGTI

  • Gość
Prêdko¶æ maksymalna a obni¿one zawieszenie :-/
« Odpowiedź #11 dnia: 01-07-2005, 14:10:23 »
nie kłóce siętylko konstruktywnie prowadzimy rozmowe :-DD
rozpatrzmy taki przypadek ... jeśli im wyższy prześwit tym większy Vmax to przy prześwicie(tak jak pisałeś) np. 25cm prześwitu lub wyższym koła musiałyby być większe i przy tej samej mocy silnika i przede wszystkim Nm - Vmax zmaleje a nie wzrośnie
a poza tym to i tak sięliczy Nm i elastyka, bo przecież zazwyczaj sięjeździ do 100km/h

Offline etom

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 683
  • Płeć: Mężczyzna
    • Tabela zużycia paliwa
Prêdko¶æ maksymalna a obni¿one zawieszenie :-/
« Odpowiedź #12 dnia: 01-07-2005, 14:56:34 »
Cytat: CarinaGTI
nie kłóce siętylko konstruktywnie prowadzimy rozmowe :-DD
rozpatrzmy taki przypadek ... jeśli im wyższy prześwit tym większy Vmax to przy prześwicie(tak jak pisałeś) np. 25cm prześwitu lub wyższym koła musiałyby być większe i przy tej samej mocy silnika i przede wszystkim Nm - Vmax zmaleje a nie wzrośnie
a poza tym to i tak sięliczy Nm i elastyka, bo przecież zazwyczaj sięjeździ do 100km/h

Nie uwazam ze sie klocimy   :loving  
Srednca kol (14``) w Yarisie to 58.3 cm  - przy 13`` to 57.8 cm - wiec gdyby przyjac ,ze najwiekszy przeswit to odleglosc do osi kola (mysle ,ze to miales na mysli) to jest tego ok 29 cm ,czyli nie ma potrzeby zwiekszac sr. kol. dla osiagniecia przeswitu 25 cm.
Gdyby zwiekszyc sr. kol, to faktycznie zmieni sie przelozenie i moment na kolach,ale...zawsze mozna to  skorygowac zmiana przelozenia glownego.  :aduh  Wszystko zalezy od tego co sie chce osiagnac.
To co uwaza sie za przeswit - ze wzgledow praktycznych - to najmniejsza odleglosc najnizszego elementu podwozia od drogi Moze to byc jakis dowolny odstajacy element .Natomiast o wplywie na osiagi (aerodynamika) nie decyduje chyba pojedynczy najnizej polozony  element ,ale pewnie jakas srednia odleglosc calego podwozia od drogi.Przypuszczam ,ze CarTest tak wlasnie interpretuje parametr "przeswit".Inaczej nie mialoby to sensu przy tych obliczeniach.

dabtuner

  • Gość
Prêdko¶æ maksymalna a obni¿one zawieszenie :-/
« Odpowiedź #13 dnia: 04-07-2005, 11:35:18 »
witam
powiem wam cos co ja zauwazylem
przed obnizeniem samochodu na znanej mi prostej ktora jezdzilem co dzienie do pracy
osiagalem predkosc 185km/h
po zalozeniu zawiecha TTE  czyli minus 30mm yaris rozpedza mi sie tam tylko  do 176-177km/h
nic wiecej
powiem wam ze proby podejmuje wielokrotnie

ja jestem zdznia ze jednak predkosc max spada

Offline Ice

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 475
  • Płeć: Mężczyzna
Prêdko¶æ maksymalna a obni¿one zawieszenie :-/
« Odpowiedź #14 dnia: 05-07-2005, 14:50:13 »
Panowie kolega etom ma racje. Im niżej autko tym wolniej niestety. Warto poczytać podstawy aerodynamiki. Pojedziesz szybciej po zakrętach i samochód bedzie sie lepiej trzymał drogi ale opór jaki bedzie stawiał bedzie wiekszy. Jedyne co zmienia sie na plus to wyeliminowanie zawirowań powietrza pods samochodem.

Cytuj (zaznaczone)

Jezeli zmniejszy sie przeswit to ta sama ilosc powietrza przeplywajaca pod autem musi "przepychac" sie przez mniejsza powierzchnie przekroju poprzecznego przeswitu , co powoduje wzrost szybkosci tego przeplywajacego powietrza.Zwiekszenie szybkosci przeplywajacego powietrza powoduje wytworzenie wiekszego podcisnienia pod autem zatem i wiekszej sily docisku - tak samo ,tylko w odwrotnym kierunku dziala sila nosna na skrzydlo w samolocie - a co za tym idzie zwiekszaja sie opory toczenia(docisku kol) i Vmax. musi sie zmniejszyc.
Co do zawirowan to w samochodach "na droge" w ktorych podwozie nie jest modyfikowane (plyta podpodlogowa) pod wzgledem osiagow nie ma ono praktycznie znaczenia.


Pozwoliłem sobie zacytować co by tego samego nie pisać.
BMW E46 320d
Mini Cooper


 

Beesafe.pl