Autor Wątek: Czy wyłączać ABS?  (Przeczytany 12921 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Urko

  • Gość
Czy wyłączać ABS?
« dnia: 20-11-2005, 18:40:40 »
Witam.
Słyszałem wiele opinii, że zimą lepiej odłączyć ABS w samochodzie, bo podobno bezpieczniej (?!). Szczerze mówiąc wydaje mi sięto mało prawdopopdobne ale tak dużo ludzi to powtarza,że zaczynam wątpić. Może poradzicie co o tym myśleć i czy warto "psuć" auto.
Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 31-01-2006, 20:01:38 wysłana przez janmor »

Offline E9

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1748
  • Płeć: Mężczyzna
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #1 dnia: 20-11-2005, 18:50:11 »
nigdy nie słyszałem zeby ktoś tak radził...

ale na śliskiej nawierzchni ABS będzie sięblokował częściej.... albo w cale

pamiętaj jednak ze mając ABS i wciskając hamlce do oporu ZAWSZE masz możliwość panowania nad autem w porównaniu do tych bez ABS`u

a zimą to nic nie pomoze jak sięnie ma "głowy na karku"

Connect 1.8TDCi 109KM i 260Nm by Vtech :)
Tego słucham - http://www.polskastacja.pl - Lata 80-90

Offline bbartek22

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3414
  • Płeć: Mężczyzna
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #2 dnia: 20-11-2005, 18:51:33 »
Moim skromnym zdaniem wyłączyć ABS szczególnie zimą to głupota. Z ABS droga hamowania na śliskim jest krótsza, i przede wszystkim koła sięnie blokują, a więc jaki jest sens jego wyłączanie :?:

Urko

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #3 dnia: 20-11-2005, 19:34:22 »
Pytam, bo np. w sobotęsłyszałem jak kierowca karetki pogotowia mówił, że zimą odłącza w karetce ABS bo jak mówił "nie da sięjeździć".

ZACHARY

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #4 dnia: 20-11-2005, 20:01:13 »
Rzeczywiście jest tak, że w niektórych sytuacjach system ABS może wydłużyć drogęhamowania. Wystąpić to może w chwili, gdy np poruszając siępo nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje sięwarstwa luźna taka jak np piasek, błoto czy śnieg. Różnica, jaka występuje w rzeczonej sytuacji jest taka, że koło bez ABS teoretycznie może "rozsunąć" tą luźną warstwęzwiększając tym samym siłęhamowania, gdy koło z systemem ABS będzie „próbowało” hamować cały czas na tej niesprzyjającej nawierzchni.
Tak czy inaczej osobiście uważam, że każdy z nas wie, że w warunkach jesienno-zimowych jeździć autem trzeba ze szczególną ostrożnością. Dlatego „pozbywanie” sięsystemu ABS nie jest chyba rozwiązaniem rozsądnym. Pamiętajmy o tym, że generalnie ABS daje więcej dobrego niż złego.

tomek_paseo

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #5 dnia: 21-11-2005, 01:58:35 »
Bardzo dobrzy, rzekłbym raczej "wyścigowi" kierowcy zimą wolą jeździć zdecydowanie bez ABS-u.
Nie polecam jednak nikomu z forumowiczów, zresztą wystarczy zachować rozsądek i umiar, a ABS nie będzie musiał brutalnie wkraczać do akcji :)

CarinaGTI

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #6 dnia: 21-11-2005, 08:59:15 »
bezpiecznik wyjąć i po sprawie :D

lifeson

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #7 dnia: 21-11-2005, 09:34:37 »
to prosta droga do dyskusji w stylu "wyzszosci swiat bozego narodzenia nad swietami wielkiej nocy".
trzeba umiec jezdzic bez ABSu i z nim.
pzdr!

Offline Sober

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1143
  • Płeć: Mężczyzna
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #8 dnia: 22-11-2005, 12:57:39 »
Cytat: bbartek22
Z ABS droga hamowania na śliskim jest krótsza


Droga hamowania z ABS sięzwykle wydłuża za to mamy cały czas kontrolęnad pojazdem. I na tym to polega. Zawodowi kierowcy pewnie lepiej sobie poradzą bez niego niż z, ale to pewnie trzeba praktyki i treningów.
Seat Leon Cupra :D

Offline bbartek22

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3414
  • Płeć: Mężczyzna
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #9 dnia: 22-11-2005, 14:40:59 »
Sober, nie zgodze sięz tym. Na mokrym, śliskim asfalcie droga hamowania z ABS jest krótsza niż bez, a na suchym jest może troche dłuższa, ale na mokrym asfalcie na 100% jest krótsza.

GrzegorzN

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #10 dnia: 22-11-2005, 17:01:15 »
Rozważania nad tym czy droga hamowania z ABS jest dłuższa czy krótsza właściwe niczego nie wnoszą.
ABS nie jest po to żeby skrócić drogęhamowania ale po to żeby zapewnić sterowność auta w trakcie hamowania. Praw fizyki sięnie przeskoczy, chodzi o to żeby móc ominąć przeszkodęw trakcie hamowania a nie na upartego sięprzed nią zatrzymywać (no chyba że to mur   :twisted:   ).

Pozdrawiam
Grzegorz

Bubu

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #11 dnia: 22-11-2005, 17:36:41 »
Cytat: GrzegorzN
ABS nie jest po to żeby skrócić drogęhamowania ale po to żeby zapewnić sterowność auta w trakcie hamowania. Praw fizyki sięnie przeskoczy, chodzi o to żeby móc ominąć przeszkodęw trakcie hamowania a nie na upartego sięprzed nią zatrzymywać (no chyba że to mur  ).

swiete slowa!!
kiedys uslyszalem takie zdanie: "jezeli ABS i ESP wymagaja doplaty do samochodu nalezy doplacic bo jezeli te systemy choc raz zadzialaja mozna uwazac ze juz sie zwrocily"
tez ciezko z tym sie nie zgodzic

jkwt

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #12 dnia: 22-11-2005, 18:04:11 »
Mnie na fizyce w szkole uczono, że współczynnik tarcia statycznego jest zawsze większy niż współczynnik tarcia dynamicznego.
Innymi słowy koło, które siętoczy może hamować z większą siłą niż koło, które wpadło w poślizg. Tak więc ABS, który utrzymuje siłęhamowania na granicy przyczepności powinien skracać drogęhamowania na każdej nawierzchni. Tym nie mniej sterowaniem ABS nie jest idealne i nie zawsze reaguje ono w sposób optymalny. Na przykład na dziurach albo jeszcze gorzej na kostce brukowej zwłaszcza w połączeniu ze słabymi amortyzatorami.
A zimą bez ABS, zwłaszcza na lodzie lub przy różnicy przyczepności kół można wykręcić niezłe piruety.

arczic

  • Gość
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #13 dnia: 22-11-2005, 19:59:28 »
a ja uwazam ze skoro te systemy sa juz w samochodzie to po co je wylaczac....

Offline Perzan

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2637
  • Płeć: Mężczyzna
    • http://www.perzan.com
Czy wy³±czaæ ABS?
« Odpowiedź #14 dnia: 22-11-2005, 21:00:47 »
Skąd ja wiedziałem, ze dyskusja potoczy sięw tym kierunku ???  :shock:  :-DD


Cytat: jkwt
Innymi słowy koło, które siętoczy może hamować z większą siłą niż koło, które wpadło w poślizg.


Może i tak. Prawie nic nie pamiętam z fizyki więc nie będęoponować.


Cytat: jkwt
Tak więc ABS, który utrzymuje siłęhamowania na granicy przyczepności powinien skracać drogęhamowania na każdej nawierzchni.


Ale tutaj sięnie zgodzęi to zdecydowanie. Nie ma fizycznie takiej możliwości żeby ABS obliczył współczynnik tarcia opony na danej powierzchni. Tylko znając ten współczynnik, powierzchnięstyku i siłęhamowania mógłby hamować na granicy przyczepności. Widzę, że kolega albo nie doczytał jak działa ABS albo błędnie zinterpretował przeczytane wiadomości. I teraz będzie wykład...
Zakładamy sytuację, że hamujesz awaryjnie wciskając pedał do oporu. W momencie zablokowania koła ABS zmniejsza siłęhamowania na tym kole do momentu aż koło zacznie sięobracać. Gdy wykryje, że koło w końcu raczyło sięobrócić zwiększa siłęhamowania aż do następnego zablokowania i sytuacja taka powtarza siędo momentu określonego przez producenta czyli zatrzymania pojazdu lub osiągnięcia określonej prędkości. (np. w Carinie ABS działa powyżej chyba 5km/h)  Tak więc ABS nie działa na granicy przyczepności lecz za każdym razem ją przekracza.
Na wszystkie czynności, jakie muszą wykonać elektronika i serwomechanizmy, czyli:  stwierdzenie czy koło stoi czy siękręci, odpuszczenie hamulca, ponowne jego "dociśnięcie" i pewnie jeszcze kilka innych, potrzeba czasu. Każde zablokowanie koła z ABS'em to strata czasu, podczas gdy zablokowane koło w układzie bez ABS cały czas hamuje z jednakową siłą tarcia opony o podłoże.
Na wspomnych pzez Ciebie dziurach czy kostce sprawa wygląda jeszcze gorzej, bo w momencie gdy koło jest w powietrzu ABS odpuszcza hamowanie do zera, żeby w końcu kółko zaczęło siękręcić. Opona w momencie złapania styku z nawierzchnią praktycznie toczy sięswobodnie i dopiero wtedy ABS raczy przyhamować aż do następnej dziury. W tym samym czasie jadąc na zablokowanych kołach, opona w momencie kontaktu z podłożem hamuje natychmiastowo aż do kolejnej dziury.
Tak więc ABS nie skraca drogi hamowania lecz ją wydłuża. W zamian za to oferuje nam możliwość sterowania autem w trakcie hamowania, czego nie zrobisz lecąc ślizgiem na zablokowanych kołach. I do tego został stworzony.
Mam nadziejęże rozjaśniłem nieco temat wszystkim, którzy myśleli że jest inaczej.
Pozdro.
*
*** Czytając forum często odnoszę wrażenie, że ludzie nie chcą aby im pomóc, choć wydaje się że pomocy potrzebują. ***
*
*
*** Try not. Do or do not. There is no try. ***
*


 

Beesafe.pl