Częœci samochodowe w iParts.pl

Autor Wątek: Lampy Xenonowe a spryskiwacze  (Przeczytany 7605 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline AdS

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #15 dnia: 03-02-2008, 13:04:25 »
Myślę że za kilka lat będzie możliwe instalowanie zestawów lamp ksenonowych, kiedy to 30% użytkowników, których nie stać na nowe samochody będzie poruszała się na drogach jak krety, ze swoimi "przedpotopowymi" halogenami. A narazie trzeba dostosować się do przepisów i cierpieć mijając wszelkiej maści samochody z żarnikami ksenonowymi (oryginalnymi bądź nie)
To właściwie zupełny offtopic, ale nigdy nie zrozumiem sposobu myślenia polskich kierowców i zmieniania świateł z drogowych na mijania jak tylko ujrzy się kogoś z przeciwka, choćby 1,5 km stąd! I co? jedziemy jak ślepcy na światłach mijania nie widząc nic, ani drogi ani pobocza. Niech tylko jakiś pieszy zapałęta się na poboczu, tragedia gotowa. Światła powinniśmy zmieniać kiedy zaczynamy się oślepiać. Druga sprawa, że nie tylko pojazdy z ksenonami oślepiają, najważniejsze jest prawidłowe ustawienie świateł! Polecam taką usługę co najmniej raz w roku przy badaniu technicznym, powinna być wykonana za darmo.
Jeszcze jedna sprawa kojarzy mi się ze światłami. Kiedyś jechałem nocą i z przerażeniem stwierdziłem że światła święcą mi tak jakby na "pół gwizdka", po prostu nic nie widziałem, zatrzymałem się i sprawdziłem jak to świeci, wyglądało normalnie, ale przetarłem gąbką reflektory. Efekt... światła zaczęły świecić pełnym blaskiem i....? co drugi kierowca migał mi światłami że go oślepiam! Pogoda była taka ze brudna woda osadzała się na reflektorach, czy to moja wina że większość 'kierowców' nie umie zadbać o czystość reflektorów? Tym może nie zajmie sie prokurator, ale policjant na pewno. A uważacie że jeżdżenie ze zbyt krótkimi i słabymi światłami jest ok? Kierowca który nie widzi gdzie jedzie to także ogromne zagrożenie. Zwróćmy też większą uwagę na użytkowników lamp halogenowych, którzy nie słyszeli o ustawianiu świateł, albo jeżdżą z luźno telepiącymi się reflektorami, to chyba nie mniejsze zagrożenie niż nielegalne "xenony".
« Ostatnia zmiana: 03-02-2008, 14:00:58 wysłana przez AdS »
Pozdrawiam AdS

Offline Kryspin

  • Administrator
  • ******
  • Wiadomości: 5496
  • Płeć: Mężczyzna
  • ZŁOSLIWY STARY ADMINISTRATOR
    • Toyota Klub
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #16 dnia: 04-02-2008, 11:50:02 »
Być może, kiedyś podobnie było z 3 światłem stopu... pamiętam jak kolega dostał mandat za 3 światło stop po czym za jakiś czas stało się obowiazkiem w wyposażeniu nowych aut.

Co do xenonów. Kupiłem cały zestaw xenonów, bixenonów właściwie, potem z tytułu faktu iż nie za bardzo mi to pasowało (zbyt mało miejsca) musiałem użyćinnych palników niż tamte kupiłem zestaw HID z allegro. Mając taką możliwość przymierzyłem ten zestaw do auta czyli do zwykłych reflektorów ryflowanych. Jak zobaczyłem jak to świeci to się przeraziłem - zresztą zamieściłem fotki z moich prób i doświadczeń z HIDami w tym wątku:
http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php?topic=16727.0
Ponieważ miałem jeszcze jeden komplet świateł które miałem przerobić na bixenony, rozebrałem klosz, zainstalowałem pewne przesłony w reflektorze, zmieniłem niektóre części odbłyśnika z lustrzanych na czarne itd....

W efekcie uzyskałem snop światła z już wyraźnym odcięciem, reflektory nie różniące się efektem oślepiania od tych które mają xenon w standardzie  np renault laguna. Jednakże lektura for policyjnych, diagnostów, przypadek mojego znajomego, który nie spowodował wypadku ale ponieważ miał żarówki 100W został uznany współwinnym wypadku śmiertelnego, spowodowały że sprzedałem i zestaw bixenonów i HIDów z allegro. Jeżdzę na standardowych światłach.

Dlaczego...???
Bo nie mam zamiaru płacić komuś odszkodowania, oglądać wschodu słońca zza krat czy stać się tym jednym z kretynów jeźdzących na xenonach garażowych (to w przypadku wymiany żarówek na palniki)

Być może gdy pojawią się zestawy z homologacją w przystępnej cenie szybko zakupię takie cudo. Zestaw który ma carinus jest przeróbką profesjonalną ale niestety nadal łamiącą prawo i potencjalnym gwoździem do trumny w przypadku pecha drogowego.

Inną sprawą jest fakt że dzisiaj naprawdę łatwo zrobić dzwona na czyjąś szkodę. Wystarczy tylko upatrzeć takiego delikwenta z xenonami  i mijając się z nim zrobić np. obcierkę.... nie ma szans żeby wygrał sprawę w sądzie.

« Ostatnia zmiana: 04-02-2008, 12:10:11 wysłana przez Kryspin »
LEXUS.jp

Offline AdS

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #17 dnia: 04-02-2008, 19:05:45 »
Być może, kiedyś podobnie było z 3 światłem stopu... pamiętam jak kolega dostał mandat za 3 światło stop po czym za jakiś czas stało się obowiazkiem w wyposażeniu nowych aut.


Dokładnie takie samo porównanie przyszło mi do głowy, nie wiem czy do końca słuszne,  nie zdążyłem tego dopisać poprzez edycję.
"Takie zmiany technologii są niestety niekorzystne dla użytkowników dróg, ze względu na ogromne różnice w oświetleniu pojazdów poruszających się po tych samych drogach. Może to nie najlepszy przykład, ale zamontowanie trzeciego światła stop też kiedyś było niemal przestępstwem."

Zgadzam sie z Tobą, narazie po prostu nie warto...
Pozdrawiam AdS

Offline Dagon

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3809
  • Płeć: Mężczyzna
  • Low & Slow
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #18 dnia: 04-02-2008, 19:32:13 »
Nie inaczej było przecież ze światłami obrysowymi w samochodach osobowych. Polska wyjątkowo późno dopuściła je "do użytku"...

Offline Kryspin

  • Administrator
  • ******
  • Wiadomości: 5496
  • Płeć: Mężczyzna
  • ZŁOSLIWY STARY ADMINISTRATOR
    • Toyota Klub
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #19 dnia: 05-02-2008, 09:11:46 »
Tyle tylko, że logicznie patrząc czy to światło stop czy obrysówki raczej przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drodze,
natomiast xenony w fabrycznych reflektorach na halogen stanowią daleko idące zagrożenie w ruchu ze wszystkimi tego skutkami.

Po Płocku jeździ Vito zółte na takich właśnie xenonach, oślepia niemiłosiernie, wczoraj w nocy kulturalnie zaświeciłem panu długimi na co on odpalił swoje długie.... i poza tym, że widać było iż część reflektora przyjęła kolor zółty, nie było różnicy w oślepieniu... te gówniane xenony walą po oczach gorzej niż długie !!!!!!! 
Może wszyscy powinni zacząć jeździć na długich ???
LEXUS.jp

Offline Red_Point

  • Global Moderator
  • ******
  • Wiadomości: 3480
  • Płeć: Mężczyzna
  • Ave T25 / KW V3 / Ronal 18" / DLS / JVC / JL / AD
    • www.RedPoint.ilto.pl > ZAPRASZAM > Yaris, Yaris FL, Avensis ...
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #20 dnia: 05-02-2008, 09:26:00 »
to fakt, u kumpla w 307 przy odpalaniu dlugich jest dokladnei tak samo, zmienia sie tylko troche barwa klosza... - powiedzialbym ze wtedy nawet mniej oslepiaja (to pewnie zludzenie przez zmieniajaca sie barwe swiatla....)
Niech prąd bedzie z Wami !!!

" ... objazd miasta na 18"stkach. Nie przestać! Wrócić na 20"stkach ... " Tede

Offline Dagon

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3809
  • Płeć: Mężczyzna
  • Low & Slow
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #21 dnia: 05-02-2008, 10:10:48 »
Bardziej miałem na myśli to, że być może niedługo zaczną pojawiać się zestawy do  starszych samochodów... całe lampy oczywiście. Czy tak się stanie, to zobaczymy za kilka lat ;] "Domowych" xenonów nie zalegalizują i bardzo dobrze ;]
Tyle tylko, że policja mogła by się nieco bardziej przyłożyć do tego, do czego jest powołana (bezpieczeństwo na drodze) i zatrzymywać samochody które system oświetlenia mają stworzony w oparciu o myśl techniczną Adama Słodowego.

Offline carinus

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lexus IS,Ave 2,0
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #22 dnia: 08-02-2008, 21:16:31 »
Wszyscy macie rację i ja sam mam tę świadomość że nie jestem zgodny z przepisami.Jednak podstawa to nie szkodzić swoim postępowaniem innym użytkownikom drogi.Gdyby zamiast naszej krajowej policji zatrzymał nas gliniarz z Niemiec to gwarantuję ze poleciały by lampy,felgi,opony,kierownice,nakładki itp.niezgodne z warunkami hamologacji.
Może zmartwię niektórych ale będę miał oficjalnie zalegalizowane lampy xenonowe.Jak znajde wycinek z prasy to wkleję do wglądu.Była tam wypowiedz policjanta odnośnie formalnosci związanych z legalnym dopuszczeniem tego typu lamp w starszych modelach aut.

Offline carinus

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lexus IS,Ave 2,0
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #23 dnia: 08-02-2008, 21:26:46 »


Proszę o komentarz do wypowiedzi policjanta.

AGILESS

  • Gość
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #24 dnia: 10-02-2008, 01:36:04 »
Proszę o komentarz do wypowiedzi policjanta.

Wypowiedź policjanta jest bardzo sprytna i pozostawiam ją bez  komentarza natomiast zapewniam Cię że żaden diagnosta nie może wydać zaświadczenia że reflektor z samodzielnie zamontowanym zestawem „XENON” jest zgodny z homologacją. Co to jest homologacja i na jakiej zasadzie jest przyznawana musisz się dowiedzieć bo to ważne i warto to wiedzieć dla własnego (jeśli już nie innych) bezpieczeństwa.

Offline SZYMON14

  • Junior Administrator
  • ******
  • Wiadomości: 4833
  • Płeć: Mężczyzna
  • Cogitationis poenam nemo patitur.
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #25 dnia: 10-02-2008, 08:52:37 »
Ciekaw jestem Czy powołanie sie w sadzie na opinie tego policjanta ( ew. jakiegoś lewego diagnosty ) coś pomoże w konfrontacji z biegłym sadowym.

Poza tym prokurator np. analizując treść tego wątku bez trudu stwierdzi, że byłeś świadom ryzyka jakie podejmujesz oraz zagorzenia jakie stanowisz ( załatwiając nawet legalny przegląd ) wyjeżdżając na drogę publiczna.

"Definicje umyślności i nieumyślności czynu zabronionego ( przestępstwa) zawiera art. 9 kodeksu karnego. Zgodnie z jego treścią czyn zabroniony popełniony jest  umyślnie , jeżeli sprawca ma zamiar jego popełnienia, to jest chce go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godzi. Czyn zabroniony popełniony jest natomiast  nieumyślnie ,, jeżeli sprawca nie mając zamiaru jego popełnienia, popełnia go jednak na skutek niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo że możliwość popełnienia tego czynu przewidywał albo mógł przewidzieć.
Sprawca jednak ponosi surowszą odpowiedzialność, którą ustawa uzależnia od określonego następstwa czynu zabronionego ( np. śmierć człowieka na skutek bójki lub pobicia- art.158 § 3 k.k.) jeżeli następstwo to przewidywał albo mógł przewidzieć. „Praktycznym” skutkiem rozróżnienia czynów zabronionych na umyślne i nieumyślne wyraża się w wyższym zagrożeniem karą. Przykładem może być art. 160 § 1 k.k., który określa przestępstwo narażania na niebezpieczeństwo, za które grozi kara pozbawienia wolności do lat 3. Natomiast za nieumyślne narażanie na niebezpieczeństwo sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku, a więc zagrożenie kara w tym przypadku jest mniej dolegliwe (160 § 3 k.k.). "

I nie zdziwie sie jak przed sadem diagnosta wyprze sie wszystkiego "owszem legalizowałem ale zupełnie INNE ZRóDLA SWIATłA NIE TEN BADZIEW..."


Yaris 1.3 2005 r., Auris 1.6 2010 r., Auris 1.3 2012 r.

Offline carinus

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lexus IS,Ave 2,0
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #26 dnia: 10-02-2008, 21:19:40 »
Proszę o komentarz do wypowiedzi policjanta.

Wypowiedź policjanta jest bardzo sprytna i pozostawiam ją bez  komentarza natomiast zapewniam Cię że żaden diagnosta nie może wydać zaświadczenia że reflektor z samodzielnie zamontowanym zestawem „XENON” jest zgodny z homologacją.

Prosiłem o komentarz wypowiedzi policjanta a dodatkowo nie ma tutaj mowy o samodzielnie robionych xenonach,można kupić zamienniki fabryczne.Chodzi mi o fakt legalizacji xenonów w starszym modelu samochodu.

Offline Kryspin

  • Administrator
  • ******
  • Wiadomości: 5496
  • Płeć: Mężczyzna
  • ZŁOSLIWY STARY ADMINISTRATOR
    • Toyota Klub
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #27 dnia: 11-02-2008, 14:05:58 »
Tak jeszcze analizując wypowiedź policjanta to w zasadzie każda zmiana w aucie nawet nielegalna (jakieś dodatkowe oświetlenie, modyfikacje itd) mogą być załatwione w sposób papierka od diagnosty prawda?? Legalne i po sprawie. Tylko że diagnosta nie homologuje w ten sposób elementu a tylko potwierdza że nie wybiega on poza własciwe granice.

Poniważ pracuję w specyficznej branży gdzie użądzenia bezpośredni odpowiadzają za istnienie ludzkie tytah są atesty. I niestety nikt ale to nikt bez stosownych dopuszczeń czytaj atestów urządzenia nie kupi choćby niewiem jak było dobre tanie i 300% lepsze od atestowanego. A dlaczego ? Bo kupując takie cudo stajesz się współwinnym pozbawienia życia człowieka jeśli dojdzie do wypadku, kończysz za kratą. Podobnie choć mniej rygorystycznie jest w branży budowalnej. Nie masz papiesu jesteś winien.

Powracając do xenonów:
Pytanie jeszcze co ma być w tym papierku i jak daleko opisana zmiana ??? Co ma ujmować, co opisywać??
Bo oświadczenie, że lampy są zgodne z przepisami można w pineski włożyć. To żaden dupochron. Czy także powinny być załączone zdjęcia reflektorów itd ???
Pytam dlatego że sam z chęcią bym wykonał sobie taką przeróbkę na bixenony ale co potem w momencie zdarzenia drogowego, prokuratora itd??
I tak jak w/w diagnosta powie że on "legalizował" zupełnie inny zestaw?? Inaczej zrobiony itd itd?? Wtedy trzeba mieć papier i to dobry w ręku żeby się wybronić. Tylko skąd? Przecież diagnosta nie wystawi homologacji która jest podstawą do prawa wyjechaniem auta na drogę publiczną. A jego legalizacja to nie homologacja która jest jedynym aktem dopuszczającym do ruchu.

A no i jeszcze jedno..  zgodnie z przepisami, homologają itp reflektor halogenowy jest wyposażony w halogen. Gdy włożymy w niego xenon to już on nie jest zgodny z przepisami, prawda? Bez względu czy to jest z soczewką czy sam palnik. Przepisy i oznaczenia mówią że jeśli jest  to HC lub HC/R mamy źródło halogen, jeśli DC lub DC/R mamy xenonowy palnik . Jeśli teraz wstawimy w reflektor o oznaczeniu HC lub HC/R palnik to już po spotkaniu z policją i mandacie czy w nadchodzącej rozprawie sądowej w sądzie grodzkim + zatrzymaniu dowodu rej nie mamy możliwości uzyskania właściwego, prawomocnego zaświadczenia od diagnosty o 'Legalnej" przeróbce reflektora ponieważ przystosowany jest on do halogenu !!!.

A tak na marginesie:
z prawem obowiązującym w UE (regulacja ECE R48), pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb reflektorów. Każda samowolna ingerencja w budowę reflektora jest niedopuszczalna, bo unieważnia jego fabryczną homologację. A co za tym idzie całą homologaję samochodu.

I sądzę że o tym mówił Policjant o przeróbce typu wymiana reflektorów na właściwe np z innego auta, na kupione w sklepie ale przeznaczone do xenonów i ewentualnie o datkowych układach, które są legalne i możliwe do zalegalizowania w aucie. I wtedy jadąc do diagnosty uzyskujemy "legalizację" układu (tylko po co nam ona? jako dupochron lub w razie wątpliwości policjanta i zabraniu dowodu się możemy w ten sposób wybronić )
A nie o rozkrojeniu lampy, wsadzenia soczewki posklejania wszystkiego do kupy.

Ujmując przeróbkę na xenon możemy podzielić na 3 rodzaje:
- zestaw z allegro palnik zamiast halogenu - wstyd chamstwo i żenada, ze już o braku rozumu nie mówię  powinno się takim wybijać światła i zabierać auta
- przeróbka polegająca na montażu soczewek czyli rozcięcie reflektora, sztuka artystyczna, klejenie gratów do kupy gdzie otrzymujemy 2 w 1 (nadal brak homologacji)
- wymiana elementów reflektorów z halogenowych na xenony (całe lampy) + ewentualnie inne podzespoły samopoziomowanie + spryskiwacze

Od 1996 roku normy europejskie regulują wymóg stosowania układu samooczyszczającego reflektory ksenonowe (ECE R45 i R48), a od 1998 roku regulują wymóg stosowania układu samopoziomującego reflektory ksenonowe (ECE R48).

Pojazd musi odpowiadać następującym
http://www.ifp.pl/html/rd/03_32_262/03_32_262.html
http://www.infor.pl/download/site/pl/oj/2007/l_137/l_13720070530pl00010067.pdf

I raczej xenon typu przeróbka cięcie gięcie takich warunków nie spełni.
Wg. mnie nie ma takiej możliwości żeby przerobić światła starego samochodu na xenony i je zalegalizować czyli uzyskać homologację. Tzn jest ale raczej na tyle kosztowna to operacja, że raczej szybciej da radę kupić nowsze auto fabrycznie wyposażeone w xenony.

« Ostatnia zmiana: 11-02-2008, 14:59:58 wysłana przez Kryspin »
LEXUS.jp

Offline carinus

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
  • Lexus IS,Ave 2,0
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #28 dnia: 11-02-2008, 18:28:30 »

Od 1996 roku normy europejskie regulują wymóg stosowania układu samooczyszczającego reflektory ksenonowe (ECE R45 i R48), a od 1998 roku regulują wymóg stosowania układu samopoziomującego reflektory ksenonowe (ECE R48).


Tyle ze te normy dotyczą nowych modeli wypuszczonych na rynek,nie ma tam wzmianki o modelach starszych.Idąc tą drogą powinno sie wykrecać na drodze felgi niezgodne z rozmiarem homologowanym na danym aucie oraz końcowe tłumiki nawet jeżeli nie pracuja zbyt głośno,itp,itp...Dużo by pisać o moralnym aspekcie dokonywania jakichkolwiek poprawek w seryjnych samochodach.Podstawa to jednak nie szkodzić innym-tego sie trzymam.

Offline Kryspin

  • Administrator
  • ******
  • Wiadomości: 5496
  • Płeć: Mężczyzna
  • ZŁOSLIWY STARY ADMINISTRATOR
    • Toyota Klub
Odp: Lampy Xenonowe a spryskiwacze
« Odpowiedź #29 dnia: 11-02-2008, 22:15:44 »

Od 1996 roku normy europejskie regulują wymóg stosowania układu samooczyszczającego reflektory ksenonowe (ECE R45 i R48), a od 1998 roku regulują wymóg stosowania układu samopoziomującego reflektory ksenonowe (ECE R48).


Tyle ze te normy dotyczą nowych modeli wypuszczonych na rynek,nie ma tam wzmianki o modelach starszych.Idąc tą drogą powinno sie wykrecać na drodze felgi niezgodne z rozmiarem homologowanym na danym aucie oraz końcowe tłumiki nawet jeżeli nie pracuja zbyt głośno,itp,itp...Dużo by pisać o moralnym aspekcie dokonywania jakichkolwiek poprawek w seryjnych samochodach.Podstawa to jednak nie szkodzić innym-tego sie trzymam.

tak tylko, że felgi czy tłumiki nie są aż tak "rażącym" problemem jak xenony ale już światła np tylne przyciemniane 'szprajem' dają możliwość do zrzucenia winy na kierującego pojazdem z takimi światłami bo bezpośrednio wpływają na wizualną formę komunikacji...

 
LEXUS.jp