Polska: Wyniki sprzedaży nowych aut we wrześniu
Po trzech kwartałach 2006 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 175 349 sztuk, o 4,7% (8 622 auta) mniej niż przed rokiem. Wrześniowy wynik w wysokości 19 142 sprzedane auta jest o 9,6% (1671 sztuk) większy niż w poprzednim miesiącu, i o 11,4% (1961 sztuk) większy niż uzyskany rok wcześniej.
Samochody osobowe
Po trzech kwartałach 2006 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 175 349 sztuk, o 4,7% (8 622 auta) mniej niż przed rokiem. Wrześniowy wynik w wysokości 19 142 sprzedane auta jest o 9,6% (1671 sztuk) większy niż w poprzednim miesiącu, i o 11,4% (1961 sztuk) większy niż uzyskany rok wcześniej.
Średnia dzienna sprzedaż wyniosła w dziewiątym miesiącu roku 736 sztuk. To wynik lepszy od sierpniowego (674 auta), lipcowego (730 aut) czy styczniowego (713 aut), ale gorszy niż w pozostałych miesiącach bieżącego roku (dla porównania - poczynając od lutego było to kolejno: 754, 802, 832, 819 i 840 sztuk). Tendencja malejąca sprzedaży sumarycznej została jednak złagodzona i istnieje szansa na uzyskanie na koniec roku wyniku zbliżonego do ubiegłorocznego (230 tys. sztuk).
Kolejność na liście najpopularniejszych wśród polskich klientów marek pozostała niemal identyczna, jak przed miesiącem, jedynie na pozycjach trzeciej i czwartej nastąpiła zamiana: Fiat pozbawił Opla miejsca na podium.
O ile - spośród 43 dostępnych w Polsce marek - tylko 9 wykazało spadek miesięcznej sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku, o tyle spadek sprzedaży skumulowanej wykazało aż 20 marek. Wyraźnie widać taką prawidłowość w pierwszej dziesiątce wrześniowego notowania: mniejszy wynik miesięczny niż przed rokiem uzyskała zaledwie jedna marka (Citroen), podczas gdy w zestawieniu łącznych rezultatów, w czołowej dziesiątce - takich marek jest siedem; tylko trzy zwiększyły sprzedaż w ciągu roku.
Na pozycji lidera pozostaje Toyota. Zarówno sprzedaż wrześniowa w wysokości 2 089 sztuk, jak i sumaryczna - 21 941 sztuk - wykazują tendencję rosnącą, odpowiednio o 7,1 i 4,2%, co pozwoliło jednocześnie na zwiększenie udziału japońskiej marki w rynku z 11,4 do 12,5%.
Druga lokata na liście najchętniej kupowanych przez polskich klientów marek należy do Skody. Tegoroczna sprzedaż czeskich aut wyniosła na koniec września 20 769 sztuk, o 2,4% mniej niż rok wcześniej. Mimo spadku sprzedaży, udział Skody w rynku zwiększył się w ciągu roku z 11,6 do 11,8%. Na podkreślenie zasługuje przede wszystkim rekordowy w skali rynku wynik miesięcznej sprzedaży Skody we wrześniu - nabywców znalazły 2 442 auta, o 21,6% więcej niż przed rokiem.
Na medalowe miejsce powrócił Fiat z wynikiem sumarycznym 18 272 sprzedane auta (spadek o 2,0%), z czego 2 014 sztuk to rezultat wrześniowej sprzedaży (wzrost o 2,0%). Udział Fiata w polskim rynku wynosi obecnie 10,4%, wobec 10,1% rok wcześniej.
Czwarty na liście Opel osiągnął większe wyniki od ubiegłorocznych zarówno w ujęciu miesięcznym - 1 575 aut (wzrost o 3,6%), jak i skumulowanym - 17 853 auta (wzrost o 9,3%). Zwiększył również swój udział w rynku z 8,9 do 10,2%. Uzyskanie dobre wyniki nie pozwoliły jednak na utrzymanie miejsca na podium.
Trzy marki, zajmujące kolejne miejsca w rankingu, wykazały spadki sprzedaży skumulowanej i zmniejszyły swoje udziały rynkowe. Sklasyfikowany na piątej pozycji Ford sprzedał w dziewiątym miesiącu roku 1 426 aut, o 8,2% więcej niż przed rokiem. W okresie styczeń - wrzesień bieżącego roku na zakup samochodów tej marki zdecydowało się 13 290 osób, o 9,7% mniej niż rok wcześniej. Udział Forda w rynku zmniejszył się z 8,0 do 7,6%.
Szóstą lokatę zajmuje Renault z wynikiem 11 878 sprzedanych aut (10,9% spadku), w tym 1 131 sztuk to rezultat wrześniowy (29,7% wzrostu). Producent zachował 6,8% udziału w rynku (przed rokiem było to 7,3%).
Podobnie wygląda sytuacja drugiej francuskiej marki - Peugeot. Wynik miesięczny - 1 163 auta - wzrósł na przestrzeni roku o 5,7%; wynik skumulowany - 10 927 sztuk - zmalał o 9,3%; w konsekwencji zmniejszył się też udział marki w rynku: z 6,6 do 6,2%.
Zajmujący ósme miejsce Volkswagen przełamał malejącą tendencję sprzedaży sumarycznej: 9 931 aut to o 11,0% więcej niż rok wcześniej. Wynik wrześniowy wyniósł 1 360 aut (szósty rezultat miesięcznego zestawienia) i był o 21,5% większy niż przed rokiem. VW posiada obecnie 5,7% rynku samochodowego w Polsce (przed rokiem - 4,9%).
Najwyższe spadki odnotował Citroen: wynik uzyskany we wrześniu - w wysokości 902 sztuki - jest o 4,3% mniejszy, a łączny od początku roku - 8 741 sztuk - jest o 18,3% mniejszy niż w poprzednim roku. Udziały Citroena spadły poniżej 5,0% (z 5,8% rok wcześniej).
Pierwszą dziesiątkę notowania zamyka Honda z wynikiem 6 997 sprzedanych aut, o 10,6% mniejszym niż rok wcześniej. We wrześniu japoński producent sprzedał w Polsce 797 samochodów, co oznacza wzrost o 13,7% w stosunku do poprzedniego roku. Mniejszy wynik sumaryczny spowodował jednak utratę udziału w rynku z 4,3 do 4,0%.
Na uwagę zasługuje dynamicznie rosnąca sprzedaż aut Suzuki (15. pozycja, 2 667 sztuk, +40,7%). W dalszym ciągu dobrą passę utrzymują marki z "wyższej półki": Mercedes (16. lokata, 2 165 sztuk, +21,2%), Audi (17. lokata, 2 090 sztuk, +14,8%), Volvo (1 988 sztuk, +14,9%), BMW (1 365 sztuk, +14,3%), Subaru (904 sztuki, +36,4%), Alfa Romeo (493 sztuki, +36,2%), Lexus (469 sztuk, +120,2%), Jeep (339 sztuk, +25,6%), Land Rover (339 sztuk, +45,5%), Saab (304 sztuki, +78,8%) i Jaguar (141 sztuk, +80,8%). Rekordowy wskaźnik wzrostu w skali rynku należy niezmiennie do marki Ssangyong (32. lokata, 216 aut, +468,4%).
źródło: www.samar.pl