Autor Wątek: Toyota w Polsce  (Przeczytany 113281 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Qba

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #75 dnia: 15-11-2006, 09:19:01 »
To trzeba jeszcze zwiększyć produkcję słonecznikowego, żeby zasilić czymś te wszystkie diesle :-)

Rzepak siać. Wydajniejszy i tańszy od słonecznika, a po estryfikacji olej rzepakowy można lać do baku bez mieszania. Wcześniej czy później to będzie konieczność, bo podaż ropy naftowej zacznie spadać w miarę wyczerpywania źródeł.

tmtk

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #76 dnia: 15-11-2006, 21:48:33 »
Wcześniej czy później to będzie konieczność, bo podaż ropy naftowej zacznie spadać w miarę wyczerpywania źródeł.

no ale pomysl tez o biednych benzyniakach, bo jak ropy zabraknie to benzyny w tym samym momencie... :wink: :wink:

Qba

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #77 dnia: 15-11-2006, 22:39:05 »
no ale pomysl tez o biednych benzyniakach, bo jak ropy zabraknie to benzyny w tym samym momencie... :wink: :wink:

Proszę bardzo: Ziemniaki. Dobrze rosną i świetnie się na nich pędzi spirytus. :)

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #78 dnia: 11-12-2006, 08:58:58 »
Polska: Wyniki sprzedaży aut osobowych w listopadzie

Tegoroczna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła na koniec listopada 217 523 sztuki i jest o 0,3% (683 auta) wyższa niż rok wcześniej.

Samochody osobowe

Tegoroczna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła po jedenastu miesiącach roku 217 523 sztuki, o 0,3% (683 auta) więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W przedostatnim miesiącu sprzedaży salony samochodowe opuściło 21 331 aut, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,1%, a do listopada 2005 roku – o 24,6%.
Coraz bardziej prawdopodobne wydaje się przekroczenie ubiegłorocznego wyniku sprzedaży nowych aut na polskim rynku (dla przypomnienia było to 235,5 tys. aut). Ostatni kwartał może być najlepszym od początku roku. Poziom sprzedaży w ujęciu kwartalnym kształtował się w 2006 roku następująco: I kwartał – 58 463 sztuki, II kwartał – 61 291 sztuk, III kwartał – 55 572 sztuki. Rezultat października i listopada to łącznie 42 216 sztuk; można bez większego ryzyka założyć, że wynik grudniowy osiągnie poziom 20 tysięcy aut.

Średnia dzienna sprzedaż wyniosła w listopadzie 889 aut (dla porównania w poprzednich miesiącach było to kolejno 713, 754, 802, 832, 819, 840, 730, 674, 736 i 805 aut w październiku). Warto podkreślić, że w porównaniu listopadowych wyników 2005 i 2006 roku dominuje tendencja rosnąca na korzyść bieżącego roku: spośród 43 marek dostępnych na rynku aż 32 osiągnęły większe wyniki niż przed rokiem (w podsumowaniu wyników skumulowanych jest 25 takich firm).
Kolejność najpopularniejszych marek na polskim rynku nie uległa istotnym zmianom, jednak coraz mniejsze różnice między wynikami czołowych producentów zapowiadają ostrą rywalizację o miejsca w rocznym podsumowaniu.
Najciekawsza walka rozegra się między liderami rynku – Toyotą i Skodą. Nieprzerwanie, przez jedenaście miesięcy roku, japoński producent utrzymuje się na pierwszej pozycji listy rankingowej, uwzględniającej wynik sumaryczny. Na koniec listopada sprzedaż Toyoty wynosi 25 999 sztuk i jest o 6,7% większa niż rok wcześniej. Druga na rynku Skoda sprzedała od początku roku 25 908 swoich aut, o 2,1% więcej niż przed rokiem. Dystans dzielący obu producentów – 91 sztuk – jest niewielki, zwłaszcza, że listopadowy wynik czeskiej marki – 2 634 auta - jest o ponad 600 sztuk większy niż Toyoty – 2 029 aut. Jeśli w grudniu Skoda utrzyma przewagę, zakończy 2006 rok na najwyższym podium, a więc odzyska pozycję sprzed roku.



Podobna rywalizacja rozgrywa się o trzecią lokatę na rynku między Fiatem i Oplem. Po jedenastu miesiącach sprzedaży medalowe miejsce utrzymał Fiat z wynikiem 22 407 aut, o 0,8% mniejszym niż rok wcześniej. Na samochody Opla zdecydowało się od początku roku 21 977 nabywców, co oznacza wzrost w ciągu roku o 14,4%. Rezultaty miesięcznej sprzedaży w listopadzie stawiają wymienione marki w odwrotnej kolejności: Opel uzyskał większy wynik – 2 221 sztuk (+32,0%), podczas gdy samochody Fiata kupiło 2 178 osób (+13,0%).
Kolejne pozycje nie przyniosą zmian w najbliższym czasie. Na piątym miejscu uplasował się Ford z rezultatem na koniec listopada 16 288 aut (spadek o 6,4%), przy czym w przedostatnim miesiącu roku producent ten sprzedał 1 559 pojazdów, o 13,8% więcej niż przed rokiem.
Dokładnie o 2 tysiące mniej samochodów od Forda sprzedał w Polsce Renault i uzyskał wynik 14 288 aut, o 6,4% mniejszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W listopadzie francuski producent znalazł 1 101 nabywców (15,4% wzrostu).
Na miejscach siódmym i ósmym nastąpiła jedyna w czołowej dziesiątce rynku zamiana. Znakomite wyniki sprzedaży nowych modeli Volkswagena – 13 715 aut od początku roku (+23,9%; w listopadzie 1 839 aut, +68,7%) pozwoliły na awans niemieckiego producenta, natomiast Peugeot z wynikiem 13 677 sprzedanych samochodów (spadek o 2,9%) nie utrzymał dotychczasowej lokaty (w listopadzie 1 393 sztuki, +39,6%). 
Czołową dziesiątkę podsumowania tradycyjnie zamykają Citroen i Honda. Francuski producent sprzedał od początku roku 10 896 swoich aut, o 10,7% mniej niż przed rokiem, ale wynik listopadowy w wysokości 1 143 sztuki jest o 56,8% większy od ubiegłorocznego. Na zakup samochodów japońskiej marki zdecydowało się łącznie 9 043 klientów, o 1,5% mniej niż rok wcześniej. W listopadzie Honda odnotowała ponad 50-procentowy wzrost miesięcznej sprzedaży i uzyskała wynik 984 auta.
Utrzymuje się dobra passa producentów aut z "wyższej półki": wysokie tempo wzrostu sprzedaży utrzymują Mercedes (2 744 auta, +23,6%), Subaru (1 112 aut, +24,5%), Alfa Romeo (639 aut, +40,4%), Lexus (570 aut, +119,2%), Land Rover (521 aut, +65,9%), Jeep (441 aut, +35,3%), Saab (380 aut, +72,7%), Jaguar (212 aut, +133,0%) czy Lancia (94 auta, +49,2%). Rekordowy wskaźnik niezmiennie należy do SsangYonga (+475,9%).

źródło: www.samar.pl

Aż chciałoby się zacząć śpiewać - będą nas miliony, będą nas miliony... :-P :-P :-P

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #79 dnia: 11-12-2006, 09:16:15 »
Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu - Pracują w zgodzie z naturą! :grin:

Wałbrzyska fabryka Toyoty została w tym roku wyróżniona tytułem Firmy Przyjaznej Środowisku za projekt "Zero odpadów na składowiska", którego celem jest wykorzystanie odpadów z produkcji do ponownego użytku. To już trzecia ekologiczna nagroda dla fabryki

Dbanie o środowisko wpisane jest w filozofię firmy. 14 lat temu Toyota przyjęła Kartę ziemi Toyoty, która określa globalną politykę środowiskową koncernu. - Pracujemy, by zminimalizować wpływ fabryki na środowisko naturalne - mówi kierownik sekcji ochrony środowiska Andrzej Depta. - Dzięki zwycięskiemu projektowi zredukowaliśmy odpady bezpośrednio przekazywane na składowiska do poziomu poniżej 1 proc. wszystkich generowanych odpadów.

Trzy lata temu fabryka uzyskała certyfikat zarządzania środowiskiem ISO-14001, który określa wymogi funkcjonowania zakładu zgodnie z zasadami ochrony środowiska. Wprowadzenie ISO 14001 zobowiązuje do stałego i systematycznego ograniczenia zanieczyszczeń, przestrzegania norm prawnych i środowiskowych. - Dzięki zaangażowaniu całej załogi udało nam się w ciągu dwóch lat zmniejszyć o 40 proc. zużycie wody, a o 23 proc. ilość wytwarzanych odpadów, za które firma ponosi duże koszty - wylicza Depta. Oprócz tego firma wprowadziła zakaz stosowania substancji chemicznych szkodliwych dla środowiska i stworzyła listę tzw. zakazanych substancji. - Dostawca każdej substancji lub preparatu chemicznego, który może być użyty w produkcie lub przy produkcji, jest zobowiązany do przedstawienia deklaracji, że jego produkt nie zawiera substancji z naszej listy - mówi Mateusz Baran odpowiedzialny za kontrolę substancji chemicznych. Co miesiąc Toyota prowadzi monitoring odpadów przekazywanych na składowiska oraz audyty środowiskowe najważniejszych odbiorców swoich odpadów. Mają one na celu sprawdzenie wiarygodności dostawców firmy odnośnie do realizacji ustaleń pomiędzy fabryką a kontrahentem. - Chcemy sprawdzić, czy odpady są unieszkodliwiane w sposób zgodny z naszymi wytycznymi - wyjaśnia Paweł Gorzędowski nadzorujący projekt "Zero odpadów na składowiska".

Proekologiczne działania Toyoty w Wałbrzychu to nie tylko ograniczenia wpływu na środowisko samej fabryki, ale także wiele działań na rzecz ochrony środowiska podejmowanych wspólnie ze społecznością lokalną. TMMP jest m.in. partnerem akcji "Szkoły dla ekorozwoju", w której placówki oświatowe z Dolnego Śląska realizują swoje projekty z zakresu ekologii i zrównoważonego rozwoju. Już po raz trzeci także Toyota posprzątała świat. W ramach akcji "Sprzątanie świata" dzieci i młodzież z wałbrzyskich szkół uczyły się zasad segregacji śmieci oraz brały udział w licznych konkursach ekologicznych.

Na najbliższe lata firma ma wiele planów, by polepszyć stan środowiska. Jednym z nich jest redukcja odpadów, które są przekazywane do spalenia.

źródło: www.rzeczpospolita.pl

Offline Swoop

  • Administrator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 4976
  • Płeć: Mężczyzna
    • Paweł M. - blog osobisty ;)
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #80 dnia: 21-12-2006, 00:40:39 »
Ogłoszono wyniki pierwszej edycji konkursu "Kobiecy Samochód Roku 2006" zorganizowanego przez magazyn Twój Styl. Nagrody zostały przyznane w trzech kategoriach.

Jury w składzie: Jolanta Fraszyńska, Ilona Łepkowska, Anna Mucha, Agnieszka Litorowicz-Siegert odpowiedzialna w Twoim Stylu za kolumnę Autoportret oraz redaktor naczelna magazynu - Jolanta Pieńkowska wybrało najlepsze samochody: prestiżowe, miejskie i rodzinne.

Tytułem najbardziej prestiżowego auta uhonorowano Citroena C6. Miejskim samochodem roku zostało Suzuki SX4, natomiast w kategorii auto rodzinne nagrodzono Forda S-MAX.

Samochód roku czytelniczki wybierały drogą sms-ową. Najlepszym kobiecym autem roku 2006 ogłoszono Toyotę RAV4.

 Źródło: mediarun.pl

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #81 dnia: 22-12-2006, 09:34:58 »
Polska: Toyota Tsusho za 8 mln zł

Firma Toyota Tsusho Europe Societe Anonyme otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w Wałbrzyskiej SSE Invest Park.
W ramach inwestycji wartej przynajmniej 8 mln zł spółka wybuduje zakład dostarczający wyroby metalowe dla przemysłu samochodowego. Rozpoczęcie działalności zaplanowano do końca przyszłego roku.

źródło: www.samar.pl

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #82 dnia: 22-12-2006, 09:40:06 »
Polska: 10 najlepiej sprzedających się modeli do listopada

Po jedenastu miesiącach bieżącego roku liderem pozostaje niezmiennie Skoda Fabia z wynikiem 14 921 sztuk. Duży dystans dzieli dwa pierwsze modele w rankingu: w okresie styczeń-listopad 2006 klienci zakupili 9 731 egzemplarzy modelu Skoda Octavia (druga lokata), o 5 190 sztuk mniej niż Fabii. O ile w przypadku lidera rynku odnotowano spadek wyniku skumulowanego o 3,1% rok do roku, o tyle sprzedaż drugiego w kolejności modelu wzrosła w tym czasie o 6,8%. Udziały rynkowe dwóch pierwszych modeli kształtują się na poziomie 6,9% i 4,5%. Mimo dobrego wyniku listopadowego (1004 sztuki), w ciągu roku znacznie spadła sprzedaż trzeciego modelu w rankingu (Fiat Panda, 9 597 sztuk, -19,7% r/r), a jego udział zmniejszył się z 5,5% do 4,4%. Dwa kolejne miejsca zajmują modele Toyoty: Yaris i Corolla (odpowiednio: 8 512 i 8 358 sztuk, wzrost o 9,1% i spadek o 2,2%). Ich udziały rynkowe to 3,9% i 3,8%. Kolejne trzy modele ze sprzedażą na poziomie ponad 7 tys. sztuk to Ford Focus (7 785 aut, -14,3%, 3,6% rynku), Opel Astra Classic (7 564 sztuki, +14,9% r/r, udział w rynku: 3,5%) i Fiat Punto, który wykazał w tym roku sprzedaż sumaryczną w ilości 7 040 sztuk (+81,6%) i uplasował się na ósmej pozycji z udziałem w rynku rzędu 3,2%, prawie dwukrotnie większym niż przed rokiem (1,8%). Duży wzrost sprzedaży skumulowanej charakteryzuje również dwa ostatnie modele z pierwszej dziesiątki: Volkswagena Passata (5 946 aut, +78,7%) i Opla Astrę (5 301 sztuk, +122,9%). Oba te modele wykazują także znaczny wzrost udziałów rynkowych: Passat z 1,5% do 2,7%, Astra z 1,1% do 2,4%.

źródło: www.samar.pl

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #83 dnia: 03-01-2007, 11:17:00 »
Polska: Inwestycje Toyoty na Dolnym Śląsku

W ramach inwestycji o wartości 534 mln złotych Toyota wybuduje nową fabrykę w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Toyota Motor Manufacturing Polska (TMMP) wybuduje nową fabrykę, która będzie dostawcą 6-biegowych skrzyń biegów oraz m.in. części do silników. Dzięki tej inwestycji zdolności produkcyjne TMMP wzrosną do 720 tys. przekładni rocznie.

Firma skorzysta jeszcze z starych, ubiegłorocznych zasad pomocy regionalnej, która może sięgnąć 50% wartości inwestycji. "Plany polskich fabryk Toyoty są powiązane z wprowadzeniem nowych modeli i cyklem produkcji całego koncernu - podkreśla rzecznik firmy Grzegorz Górski.

Toyota posiada w naszym kraju dwie fabryki - w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach, gdzie wytwarzane są 5-biegowe skrzynie biegów oraz silniki Diesla. To tej pory japoński koncern zainwestował w Polsce około 600 mln EUR.

źródło: www.samar.pl

ayrsen

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #84 dnia: 17-01-2007, 08:04:15 »
Polska: Rok 2006 bardzo udany dla Toyota Motor Poland

Rok 2006 był szczególnie udany dla firmy Toyota Motor Poland.
Przez 11 miesięcy Toyota przewodziła rankingowi sprzedaży nowych samochodów w Polsce i uzyskała na koniec roku łączny wynik 28 897 sztuk (marka Toyota oraz Lexus łącznie). To rezultat o ponad 9% lepszy niż rok wcześniej. W ubiegłym roku ofertę wywodzącej się z Japonii marki wzbogaciły odmłodzony Yaris, Avensis, RAV4, Prius oraz Hilux.

Tradycyjna już jakość i niezawodność samochodów Toyota oraz wysoki poziom obsługi klientów sprawiają, że stałym zainteresowaniem cieszą się takie modele jak Corolla (10 066 aut sprzedanych roku 2006) Yaris (9 162) oraz Avensis (4 427). Przybywa zwolenników RAV4 - 2 263 (w roku 2005: 1 537), coraz większe zainteresowanie budzi też hybrydowa Toyota Prius (60 aut sprzedanych w 2006 roku).

Toyota Motor Poland osiągnęła prawie 12-proc. udział w rynku.

2007 będzie także obfitował w nowości. Początek roku to rozpoczęcie sprzedaży Corolli 10-tej generacji oraz zupełnie nowego modelu, jakim jest Auris.

Rok 2006 był także bardzo udany dla Lexusa - 614 sprzedanych samochodów. To o prawie 115% więcej niż w roku poprzednim (286).

Pierwsze Lexusy zostały sprzedane przez Toyotę w Polsce w 1997 r. i były to dwa egzemplarze Lexusa GS. W roku ubiegłym największym wzięciem wśród kupujących cieszyły się modele IS (341 sprzedanych aut), RX (138) oraz GS (122).

źródło: www.samar.pl

Offline Swoop

  • Administrator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 4976
  • Płeć: Mężczyzna
    • Paweł M. - blog osobisty ;)
Tania toyota z Polski?
« Odpowiedź #85 dnia: 10-03-2007, 19:16:58 »
Tanie auto rodzinne Toyoty będzie prawdopodobnie produkowane w Polsce.

"Dziennik" dotarł do informacji o rozmowach japońskiego koncernu z przedstawicielami polskich władz.

więcej: TU

roman

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #86 dnia: 03-04-2007, 23:58:24 »
W ubiegłym tygodniu odbył się finał konkursu na najlepszego handlowaca w Europie w sieci dealerskiej Toyoty. Polski finał - jak już wcześniej pisałem - wygrał Romuald Niziołek z ASO Toyota Romanowski w Kielcach i on reprezentował Polskę na finałowym konkursie w Brukseli. Oprócz niego było także 16tu reprezentantów z całej Europy. Wygrał Węgier, drugie miejsce zajął właśnie Kielczanin, a trzecie Hiszpan. Tradycyjnie pozostali uczestnicy zajęli równorzędne czwarte miejsce...
Mieli przygotowanych 5 konkurencji - m.in. wydanie w ciągu 20 minut priusa kobiecie, rozmowy telefoniczne, zadanie na rozpoznanie potrzeb klienta i jeszcze inne których nie pamiętam... w każdym razie konkurencja była niezła, ale udało się... w nagrodę "Romi" jedzie do Japonii z żoną... oczywiście nagrody rzeczowe, finansowe o chwale nie wspomnę...

Równocześnie odbył się tam także konkurs na najlepszego lakiernika w sieci - z Polski startował gość od Cygana, ale niestety nie udało się zdobyć pudła...

kilka fotek z Brukseli:
podczas konkursu


moment ogłoszenia wyników


pudło:


na wręczenie nagród przyjechał specjalnie Prezydent Kono:


Dla przypomnienia, dodam informację że w w 2004 roku - czyli ostatni przed tym konkursem... ASO TOYOTA ROMANOWSKI zdobyła także:
3 miejsce w Polsce (Marcin Grzelecki - Radom)
4 miejsce w Polsce (Kielce - też Romi)

Budrys

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #87 dnia: 10-08-2007, 08:45:35 »
Toyota ma branie

Najchętniej kupowane przez Polaków nowe auta osobowe to Toyoty - wynika z danych instytutu Samar monitorującego rynek motoryzacyjny
W ciągu siedmiu miesięcy tego roku sprzedano w Polsce 173 tys. 784 nowe samochody osobowe, tj. o 25,38 proc. więcej niż rok wcześniej.

Największą sprzedażą może pochwalić się Toyota, której samochody w tym roku kupiło 21 tys. 922 osoby, co dało jej 12,61-proc. udział w rynku. Na drugim miejscu znajduje się Skoda - 19 tys. 563 auta (udział w rynku 11,26 proc.), a na trzeciej Fiat - 16 tys. 973 sprzedane samochody (9,77 proc.).

Dalsze miejsca zajmują: Opel - 15 tys. 450 sprzedanych aut, Ford - 12 tys. 759, Peugeot - 11 tys. 926, Volkswagen - 11 tys. 350, Renault - 9 tys. 502, Citroen - 8 tys. 111 i Honda - 7 tys. 644.

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku w Polsce kupiono łącznie 27 tys. 936 samochodów dostawczych, o 31,95 proc. więcej niż rok wcześniej. W tej kategorii liderem jest Fiat - 5624 auta, czyli o 21 proc. więcej niż przed rokiem. Wiceliderem pozostaje Renault, którego pojazdy dostawcze kupiło 3712 nabywców, o 28,6 proc. więcej niż rok temu. Trzecia lokata należy do Volkswagena, który sprzedał od początku roku 3471 aut (o 36,5 proc. więcej). Kolejne na liście są: Ford - 2409 (wzrost o 12 proc.), Peugeot - 2397 (wzrost o 67,3 proc.), Citroen - 2359 (wzrost o 80 proc.), Mercedes - 1832 (wzrost o 38,3 proc.) Nissan - 1362 (wzrost 92,9 proc.), Opel - 1027 (spadek o 17,1 proc.) i Toyota - 973 (wzrost o 508,1 proc.).

Źródło: Metro

nfs

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #88 dnia: 20-02-2008, 11:12:21 »
Czy Toyota organizuje / organizowała jakies akcje serwisowe typu: "Przyjedz a sprawdzimy Ci auto za free badz 50% ceny"? Jakisz czas temu jak nie mialem jeszcze autka slyszalem ze ford cos takiego mial. Teraz chetnie pojade na taka akcje  ^_^

Budrys

  • Gość
Odp: Toyota w Polsce
« Odpowiedź #89 dnia: 20-03-2008, 07:56:49 »
Koniec walki o Toyotę?

Japończykom się odwidziało

Japoński koncern Toyota zmienił swoje plany inwestycyjne we wschodnich landach Niemiec. Nie będzie więc montowni samochodów w Pasewalku. Na tę inwestycję liczyły także władze Szczecina. Ale oba miasta nadal chcą współpracować.
Od 2006 roku japoński koncern szukał terenów we wschodnich landach Niemiec, aby na nich wybudować nową fabrykę. Miała się ona zajmować montażem samochodów, m.in. luksusowego Lexusa. Pod uwagę brano kilka lokalizacji, wśród nich Drezno, Lipsk oraz Pasewalk. To przygraniczne miasteczko położone niedaleko Szczecina dysponuje poważnym atutem - 220-hektarową działką z pełnym uzbrojeniem. W dodatku jest ona własnością gminy. A takiego terenu właśnie szukali Japończycy. Inwestując w Pasewalku, mogli liczyć także na specjalne federalne programy dla firm umieszczających swoje przedsięwzięcia właśnie we wschodnich landach. Ale władze Pasewalku zdawały sobie sprawę, że same nie dadzą sobie rady. Dlatego pojawiła się koncepcja wspólnego działania z innymi przygranicznymi, niemieckimi miastami - Anklam i Prenzlau. Niemcy poprosili także o pomoc Jacka Piechotę - byłego ministra gospodarki w polskim rządzie. Liczyli na jego doświadczenie - w czasie kiedy pełnił swoją funkcję, Toyota sfinalizowała dwie inwestycje w Polsce.
Dzięki japońskiej montowni powstałoby 2 tysiące nowych miejsc pracy. Niemcy mogą zapewnić obsadzenie około 700 z nich. Reszta mogłaby przypaść mieszkańcom Szczecina oraz przygranicznych terenów województwa zachodniopomorskiego. Do tego dochodziło również kilka tysięcy dodatkowych miejsc pracy w firmach współpracujących z nową fabryką. Szczecin mógłby zaoferować zaplecze naukowe (kształcenie kadr m.in. na Politechnice Szczecińskiej) i techniczne (m.in. poprzez nadal działającą fabrykę Polmo).
Od kilkunastu miesięcy Szczecin i Pasewalk opracowywały wspólną ofertę inwestycyjną dotyczącą planów Toyoty. Ostatnio jednak w Szczecinie pojawił się Rainer Dambach, burmistrz Pasewalku. I okazało się, że plany Japończyków uległy zmianie.
- W związku ze spadkiem liczby sprzedawanych samochodów na rynkach europejskich japoński koncern przesuwa w czasie realizację swych zamierzeń inwestycyjnych - poinformowano w biurze prasowym szczecińskiego magistratu.
Ale według burmistrza Pasewalku, oba miasta nie powinny rezygnować z poszukiwania innego inwestora dla wspólnego regionu przygranicznego. W projekcie nadal powinny uczestniczyć Anklam i Prenzlau, które przy nim współpracowały.
Zdaniem prezydenta Szczecina Piotra Krzystka, współpraca będzie kontynuowana. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby o terenach w pobliżu Pasewalku informować inwestorów, z którymi rozmowy prowadzi miasto. Podobnie jak dzieje się to w przypadku parków przemysłowych zlokalizowanych w gminach sąsiadujących ze Szczecinem.


 

Beesafe.pl