Samochody osobowe - zjazd po równi pochyłej
Polski rynek nowych samochodów osobowych wyraźnie odczuwa skutki zmian w podatku VAT oraz postępującego wzrostu cen. Zaczyna także odczuwać skutki lawinowego sprowadzania do Polski samochodów używanych (w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu). Co prawda sprowadzane samochody używane nie zawsze stanowią bezpośrednią konkurencjędla aut nowych, jednak ich ogromna ilość, jaka pojawiła sięw ostatnim czasie w Polsce przyczyniła siędo znacznego spadku cen na rynku wtórnym, a co za tym idzie zwiększyła koszt wymiany posiadanego auta na nowe, praktycznie ją zatrzymując. Od kilku miesięcy zmniejsza sięwięc ilość klientów odwiedzających autoryzowane salony dealerskie i to zarówno klientów instytucjonalnych, jak i indywidualnych. Co gorsza, niewielkie są dziś szanse na poprawęsytuacji.
Wrześniowa sprzedaż w wysokości 20.575 sztuk jest tylko o 1,4% większa niż w poprzednim miesiącu, natomiast o 32,1% mniejsza od ubiegłorocznej.
Spadki odnotowały wszystkie czołowe firmy, obecne na polskim rynku, poczynając od Fiata, który sprzedał w dziewiątym miesiącu roku 2.586 samochodów osobowych (o niemal 58% mniej niż rok wcześniej), Skody – 2.284 auta (spadek o ponad 32%) czy Toyoty – 1.984 auta (spadek o prawie 47%).
Kolejność na liście najczęściej kupowanych przez polskich klientów marek nie uległa zmianie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Jeśli chodzi o najlepiej sprzedawane modele - liderem rynku jest Fiat Panda. Zarówno sprzedaż miesięczna we wrześniu - 1.243 sztuki, jak i liczona od początku roku - 22.546 sztuk, stawiają ten model na pierwszej pozycji list najpopularniejszych aut osobowych.
Drugie miejsce zajmuje Skoda Fabia z wynikiem sumarycznym w wysokości 21 284 sztuki (spadek o 8,9%), w tym we wrześniu – 1.172 auta (spadek o 54,5%).
Trzecią lokatęw rankingu zachowała Toyota Yaris. Sprzedaż modelu wyniosła 10.578 sztuk (2,9% spadku), z czego na wrzesień przypadło 635 sztuk (36,5% spadku i siódmy wynik w miesięcznym zestawieniu).
Na czwartą pozycjęawansowała Skoda Octavia. Wynik uzyskany przez ten model - 9.568 sztuk wykazał wzrost o 35,6% w porównaniu z ubiegłym rokiem. We wrześniu na zakup Octavii zdecydowało się997 osób, o 40,8% więcej niż rok wcześniej (trzeci rezultat miesiąca).
Awans czeskiego auta i znacznie mniejsza sprzedaż Toyoty Corolli (9.474 sztuki, spadek o 15,2%; we wrześniu 686 sztuk, spadek o 59%) spowodowały spadek modelu na piąte miejsce listy.
Dalsze lokaty zajmują kolejno: Ford Focus (9.014 sztuk, 5,4% wzrostu; we wrześniu 491 sztuk, 47,3% spadku), Opel Corsa (8.857 sztuk, 7,2% spadku; we wrześniu 537 sztuk, spadek o 49%), Peugeot 206 (7.904 sztuki, 14,2% spadku; we wrześniu 583 sztuki, spadek o 45%), Fiat Punto (7.678 sztuk, 28,8% spadku; we wrześniu 397 sztuk, spadek o 59,2%) i Fiat Seicento (7.300 sztuk, spadek o 64%; we wrześniu 570 sztuk, spadek o 52,5%). Drugą dziesiątkęlisty otwiera Renault Thalia z wynikiem tegorocznej sprzedaży w wysokości 6 504 sztuki (spadek o 2,4%), która wyprzedziła ToyotęAvensis (6.398 sztuk, wzrost o 45,2%).
(Samar)