Najpopularniejsze marki w Europie po 1 kwartale 2005
Z najnowszego raportu opublikowanego przez stowarzyszenie ACEA wynika, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedano w Europie Zachodniej 3 813 957 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,5% mniej niż rok wcześniej. W marcu sprzedaż wyniosła 1 643 649 sztuk, o 3,7% mniej niż w analogicznym okresie 2004 roku.
Najpopularniejszą marką w Europie Zachodniej pozostał Renault, który zanotował sprzedaż na poziomie 381 287 aut, o 2,1% mniejszą niż rok wcześniej (w marcu 152 693 auta, -6,7%). W ciągu roku nie zmienił sięudział tej firmy w rynku - wyniósł na koniec pierwszego kwartału równo 10%.
Na drugą pozycjęw grupie najczęściej wybieranych marek awansował Opel, którego sumaryczny wynik sprzedaży wyniósł na koniec marca 352 899 aut (+1,1%). W trzecim miesiącu nabywców znalazło 161 511 samochodów tej marki (-2,1%), co przyczyniło siędo przejęcia 9,3% rynku (8,9% rok wcześniej). Opel, obok BMW, jest jedyną marką w czołowej dziesiątce wykazującą wzrost wyniku sumarycznego.
Na trzecie miejsce w tym zestawieniu spadł Volkswagen. Marcowa sprzedaż w wysokości 149 371 aut, o 4,1% mniejsza niż przed rokiem, przyczyniła siędo spadku udziału w rynku z 9,3 do 9,0%. Łącznie w tym roku Volkswagen sprzedał 342 771 aut (-6,2%) tj. o 10 128 sztuk mniej niż Opel. Dla przypomnienia - jeszcze miesiąc wcześniej miał przewagę1 419 aut.
Czwartą pozycją szczyci sięFord, który w tym roku sprzedał 341 421 aut, o 5,3% mniej niż przed rokiem. Marzec okazał sięsłabszym miesiącem także dla tej firmy - wynik 157 168 sprzedanych aut oznacza spadek o 4,3%. Spadł również udział tej marki w rynku z 9,2 do 9,0%, czyli dokładnie tyle samo, co w przypadku VW - różnica na korzyść koncernu ze Stuttgartu wynosi zaledwie 1 350 sztuk.
Na piątym i szóstym miejscu - po raz kolejny - uplasowali sięobaj przedstawiciele francuskiego koncernu PSA - Peugeot i Citroen. Pierwszy sprzedał do tej pory 294 671 aut (-6,6%), natomiast drugi 249 567 aut (-2,9%), przy udziale w rynku, odpowiednio: 7,7 i 6,5%. W marcu sprzedaż Peugeota wyniosła 121 674 sztuk (-10,7%), podczas gdy na zakup Citroena zdecydowało sięw tym czasie 96 081 klientów (spadek o 6,7%).
Na siódmej lokacie znalazła sięToyota (z Lexusem), która w ostatnim miesiącu sprzedała o 1,4% więcej samochodów niż przed rokiem - w sumie 87 810 sztuk (jeden z dwóch wzrostów miesięcznej sprzedaży, odnotowanych w gronie firm należących do pierwszej dziesiątki tego zestawienia). Pomimo spadku sumarycznnej sprzedaży o 1,6% (208 079 sztuk), japoński producent minimalnie zwiększył swój udział w rynku z 5,4 do 5,5%.
ĂÂsmą pozycjęzajął Fiat. Włoska marka notuje największe spadki sprzedaży w dwóch ostatnich miesiącach tego roku - w lutym 20,9%, a w marcu 20,7% (72 735 aut). Sumaryczny rezultat zamknął siępo pierwszym kwartale liczbą 192 402 aut (spadek o 17,1%, w lutym - 19,1%). Gorsze wyniki znalazły swoje odbicie w zmniejszeniu udziału w rynku, który spadł na przestrzeni roku o prawie jeden procent, z 5,9 do 5,0%.
Na dziewiątym miejscu jest Mercedes, który wykazał spadek sprzedaży w marcu o 5,7% (72 500 aut). Łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła od początku roku 166 536 sztuk i jest o 7,7% mniejsza niż w 2004 roku. Nieznacznie spadł również udział Mercedesa w rynku, z 4,6 do 4,4%.
Pierwszą dziesiątkę- dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży - zamyka BMW. Firma z Bawarii odnotowała największy wzrost w miesięcznym (+8,1%, 69 767 aut) oraz w sumarycznym (+13,5%, 155 755 aut) zestawieniu 10 najpopularniejszych marek. Bardzo dobre rezultaty pozwoliły BMW na zwiększenie udziału w rynku do 4,1 % (w lutym było to 3,8%, na koniec 2004 roku - 3,5%).
Kolejny raz największą dynamiką wzrostu wyróżniła siękoreańska Kia (+66,5%, 52 545 aut), natomiast Hyundai zanotował spadek sprzedaży o 3,2% (76 883 auta). Łącznie obie marki po trzech pierwszych miesiącach 2005 sprzedaży są w posiadaniu 3,4% udziału w rynku, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 2,8%. Japońscy producenci zwiekszyli swój udział w rynku w stosunku do poprzedniego miesiąca (z 13,2 do 13,4%), ale w porównaniu z ubiegłym rokiem jest on niższy o 0,1 procenta. W okresie trzech miesięcy sprzedaż samochodów z japońskim rodowodem wyniosła 512 760 sztuk. Spośród marek europejskich wyróżnił sięSmart, którego sprzedaż w wysokości 35 480 aut była o 34,3% większa niż w 2004 roku.