Sprzedaż najpopularniejszych marek w Europie
Stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA przedstawiło comiesięczny raport sprzedaży samochodów osobowych w Europie. Od stycznia do listopada bieżącego roku w sprzedano 13 470 459 nowych aut, czyli o 1,7% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Nieprzerwanie największą popularnością cieszy sięRenault, które pomimo wzrostu sprzedaży w listopadzie o 7,1% (128 829 sztuk), w ujęciu rocznym cięgle wykazuje niewielki spadek o 0,6% (1 385 812 aut). Zmalał również udział francuskiej marki w rynku, z 10,5% w roku 2003 do 10,3% w chwili obecnej.
Na drugiej pozycji w gronie najczęściej wybieranych marek znajduje sięVolkswagen. Dzięki sprzedaży miesięcznej większej o 14,9% (123 821 aut) niż przed rokiem, o 1,4% wzrósł również sumaryczny wynik tej marki - łącznie 1 330 621 nowych aut, przy niezmiennym udziale w rynku wynoszącym 9,9%.
Kolejne miejsce należy do Opla, który w jedenastym miesiącu roku sprzedał o 11,8% więcej samochodów (101 283 sztuki), co w znacznym stopniu wpłynęło na zmniejszenie straty w porównaniu do zeszłorocznych rezultatów. W okresie ostatnich jedenastu miesięcy rynek „wchłonął” 1 217 156 aut tej marki, co jest wynikiem gorszym zaledwie o 0,3% od ubiegłorocznego ( w paźdz. było -1,3%). Udział w rynku kształtuje sięna poziomie 9%.
Ford zajmuje czwarte miejsce w tym zestawieniu. Jego listopadowa sprzedaż była o 5,5% (90 348 sztuk) lepsza niż przed rokiem. Skumulowany wynik, wynoszący 1 170 175 aut, jest o 1,8% większy w odniesieniu do 2003 roku. Udział marki w rynku pozostał identyczny - 8,7%.
Piąta i szósta pozycja należą do Peugeota i Citroena, które wspólnie tworzą koncern PSA. Niestety obaj partnerzy prezentują w tym roku gorsze wyniki sprzedaży niż rok wcześniej: Peugeot o 4,7% (1 070 186 aut), a Citroen o 2,8% (831 471 aut). W konsekwencji zmniejszył sięrównież udział w rynku francuskich przedstawicieli - Peugeot stanowi 7,9%, Citroen - 6,2%. Dobrą informacją jest to, że obie marki zanotowały wzrost sprzedaży w listopadzie: Peugeot 8,9% (86 662 auta), Citroen 4,4% (64 844 auta).
Warto wspomnieć, że największy listopadowy wzrost sprzedaży zanotował Smart (12 260 sztuk) i Volvo (21 254 sztuki) - ich wynik był lepszy o 30,4% od zeszłorocznego.
Marki koreańskie utrzymały bardzo dobre wyniki sprzedaży z października. Rekordzistką w tym gronie jest Kia, której listopadowy wzrost wyniósł aż 128,3% (16 060 aut). Hyundai zwiększył sprzedaż miesięczną o 34,1% (22 951 aut), a Daewoo o 3,9% (10 537 aut). Łącznie maki koreańskie sprzedały w bieżącym roku 542 093, tj. o 25,03% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Ich udział w rynku wynosi obecnie 4,1%.
Konkurencja ze strony producentów japońskich również jest bardzo wysoka. Od stycznia do listopada firmy z Japonii sprzedały 1 780 567 aut, czyli o 5,9% więcej niż przed rokiem. Największy wzrost listopadowy zanotowało Mitsubishi +31,2% (10 537 sztuk), a najwyższa roczna sprzedaż należy do Toyoty (z Lexusem) - w sumie 678 142 auta (wzrost o 6,8% i 5% udział w rynku). Największe tempo wzrostu zanotowała Mazda - 19,3% (229 868 aut). Sumaryczny udział w rynku marek japońskich wyniósł po jedenastu miesiącach 12,6%.
(Samar)