Ale działanie napędu 4x4 w CRV z np 2014 i RAV4 z 2014 nie jest identycznie rozwiazane? Że jest załączany elektornicznie kiedy jakiś tam sterownik wyczuje, że przednie koła tracą przyczepność?
W rav 4 IV mozesz tylko zablokowac mosty i to dziala do 40 km/h pozniej sie samo rozlacza a napedami na osie steruje komputer
w poprzednim CrV z racji że napęd 4x4 dołącza się automatycznie właśnie ten napęd był problemem. bo jak się czegoś nie używa to wiadomo co się dzieje.
Nie wiem jak jest w rav4 IV generacji ,ale ravka III generacji miała napęd dołączany ręcznie który po przekroczeniu 40 kilometrów sam się rozłączał. Można sobie taki napęd włączyć jadąc po mieście , i używając go na co dzień nic się z nim nie będzie działo.
Podoba mi się zarówno CRV i Rav4 , chyba bym wybrał po jeździe testowej ,zarówno po asfalcie jaki po lekkim terenie.
Trudna decyzja , napisz jak wybierzesz
Panowie czytam wasze wypowiedzi o napędzie 4x4 w RAVce i nikt z was nie ma pełnej racji. Coś dzwoni, ale nie w tym kościele co trzeba
Wypowiem się na temat RAV4 III - w IV podejrzewam że jest takie samo rozwiązanie, ew. + większa kontrola komputera.
- RAV4 III:
Podstawowa informacja: Nie ma czegoś takiego jak blokada mostów w tej generacji.
Zanim wał napędowy trafi do tylnego dyferencjału, jest połączony z nim, poprzez sprzęgło wiskotyczne (z cewką elektromagnetyczną wewnątrz). Sprzęgło wiskotyczne zawiera płyn wiskotyczny oraz blisko siebie ustawione 'talerze', zamocowane naprzemiennie do 2 stron wału (WE-WY). Jeżeli jedziemy bez poślizgu kół - wały WE/WY mają taką samą prędkość a więc sprzęgło nie działa. W momencie poślizgu jedna strona (WE) ma większą prędkość niż (WY) - płyn wiskotyczny staje się twardy i spaja 'talerze' --> moment obrotowy zaczyna być przenoszony na stonę WY.
Jest to układ czysto mechaniczny.
Przyciskiem obok radia jedynie załączamy ową cewkę która 'wymusza' stałe połączenie wałów jeżeli nawet prędkości WE/WY są takie same na sprzęgle.
Oraz oczywiście podczas jazdy po mieście NIE JEST zalecane włączanie przycisku napędu stałego na 4 koła!
Włączamy go jedynie zimą na śniegu, na leśnych/polnych drogach. Ale to też bez przesady. Pamiętajcie że napęd jest mechaniczny a więc jak przednie koła stracą przyczepność to tył po chwili im pomoże.
. Komputer na podstawie pewnych/innych zachowań auta też może załączyć sprzęgło - ale to są ekstremalne przypadki.
RAV4 to nie jest auto terenowe i nie zostało pod tym względem zaprojektowane - również w kwestii sposobu przeniesienia napędu.
Mam nadzieje że rozwiałem wątpliwości 'jak to działa', w razie pytań chętnie pomogę coś wyjaśnić.