O jakości oleju decydują głównie trzy czynniki:
Gęstość w temp. 20 st C
Lepkość w temp 40 st C
lepkość w temp 100 st C
Czyli jak mocno obciążamy silnik, gdy jest zimny (na zimę dobrze znać temperaturę płynięcia - im niższa tym lepiej), oraz jak słabo smarowany jest silnik podczas normalnej pracy. Dotychczas jeździłem zawsze na olejach MOTUL (nie dlatego, że jestem dystrybutorem, ale mam do nich zaufanie):
1. dedykowany dla hybryd: HYBRID 0W20:
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.846
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 45.4 mm?/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 8.5 mm?/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 2.6 mPa.s
Viscosity index ASTM D2270 168
Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F
2. 8100 Eco-clean 0W-20
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.837
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 38.5 mm?/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 8.0 mm?/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 2.7 mPa.s
Viscosity index ASTM D2270 187
Pour point ASTM D97 -45°C / -49°F
3. 8100 Eco-clean 5W-30
Gęstość w 20°C ASTM D 1298 0.845
Lepkość w 40°C ASTM D445 57,9 mm?/s
Lepkość w temperaturze 100°C ASTM D445 10,4 mm?/s
Lepkość HTHS w 150°C ASTM D 4741 3,0 mPa.s
Wskaźnik lepkości ASTM D2270 171
Temperatura płynięcia ASTM D97 -42°C
Według mnie zdecydowanie lepszy jest 5w30 niż dedykowany do hybryd 0w20.