Częsci samochodowe w iParts.pl

Autor Wątek: Rav4 V System multimedialny  (Przeczytany 17666 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline doswiadczony

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 126
  • Samochód: RAV4 2020
  • Skąd: Bialystok
Rav4 V System multimedialny
« dnia: 27-06-2020, 17:08:59 »
Rozpoczynam wątek poświęcony Systemu multimedialnemu z nawigacją dla Rav4 V 2019+
Proszę pisać swoje doświadczenie związane z zakupem/uruchomieniem/użytkowaniem.

Przeniosłem tu informacje dotyczące zamienników (numeracja przypadkowa). Generalnie wszystkie systemy oparte są na systemie Android i różnią się pamięcią RAM/ROM, oprogramowaniem aktywującym dodatkowe funkcje (sterowanie z kierownicy, kamera, monitoring ciśnienia opon, wideorejestrator, monitoring 3D, 4G modem itp.), rozmieszczeniem płyty głównej. 

Przykładowa lista do uzupełnienia:
1. https://pl.aliexpress.com/item/4000285755116.html
2. https://pl.aliexpress.com/item/4000245463380.html
3. https://pl.aliexpress.com/item/4000786983545.html
4. https://pl.aliexpress.com/item/4000106922063.html
5. https://pl.aliexpress.com/item/4000224889879.html
6. https://pl.aliexpress.com/item/4000172745681.html
7. https://pl.aliexpress.com/item/4000786872297.html
8. https://pl.aliexpress.com/item/4001065350883.html

Offline Pedr0

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Samochód: RAV4
  • Skąd: Kraków

Offline Skylog

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 326
  • Samochód: RAV4
  • Skąd: Poznań
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #2 dnia: 01-07-2020, 08:34:17 »
Z alli tego bym raczej nie ściągał.

Tu masz w PL z montażem, tylko jak patrzę na te wszystkie stacje to może i one nieco większe 8-10,2 cala ale rozdzielczość nadal słaba, nie fullHD więc pewnie z ostrością obrazu szału nie będzie.

Na allegro jak wpiszesz GMS 9981 NAVIX RL858 TOYOTA RAV 4 2019 ANDROID 9 to znajdzie ci ze 2 aukcje.

Offline bilans

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 39
  • Samochód: rav4
  • Skąd: BYD
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #3 dnia: 01-07-2020, 09:07:10 »

Offline Skylog

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 326
  • Samochód: RAV4
  • Skąd: Poznań
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #4 dnia: 01-07-2020, 09:19:40 »
Ale płacisz za jakość i pewnie lepszą integrację z samochodem. Bo te z alli to nigdy nie wiadomo jak będą działać, jak długo itd.

Za dużo znaków zapytania moim zdaniem na te systemy multi z alli.

Offline Pedr0

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Samochód: RAV4
  • Skąd: Kraków
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #5 dnia: 01-07-2020, 10:13:47 »
Ale płacisz za jakość i pewnie lepszą integrację z samochodem. Bo te z alli to nigdy nie wiadomo jak będą działać, jak długo itd.

Za dużo znaków zapytania moim zdaniem na te systemy multi z alli.
No jest to problem. Do tego dochodzi kwestia instalacji elektrycznej. W razie uszkodzenia gwarancja na samochód wygasa.
Ja czekam z decyzją na aktualizację systemu, która ma być w tym roku. W nowych ravkach już podobno jest.
Jeśli będzie to kolejny niewypał Toyoty, to wymieniam na Androida.

Offline Arst

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 125
  • Samochód: Toyota RAV4 Hybrid 4x4
  • Skąd: Szczecin
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #6 dnia: 01-07-2020, 15:25:46 »
No jest to problem. Do tego dochodzi kwestia instalacji elektrycznej. W razie uszkodzenia gwarancja na samochód wygasa.
Montaż to jedno, ale jest jeszcze druga sprawa (które mnie osobiście skutecznie odstrasza od takich "zamienników"): te "chińczyki" z aliexpress na ogół są oparte na ogólnodostępnych SoC'ach, sprzedawanych jako evalboardy (typu iMX.6 od NXP, czy R-Car od Renesasa). Problemem tych układów jest to, że nie są optymalizowane pod kątem energooszczędności i/lub czasu startu - w przeciwieństwie do dedykowanych procesorów automotive, które potrafią "iść spać" ale z podtrzymaniem RAMu, czy linii CAN/LIN i zużyciem prądu poniżej 100mA.
Co to oznacza?

Że po zgaszeniu auta, takie radio albo całkowicie się wyłącza i potem za każdym razem uruchamia się 2-3min (bo trzeba tego Androida z całym dobytkiem podnieść od zera, załadować ustawienia z pamięci flash, itd.), albo tak naprawdę nie wyłącza się nigdy, tylko sobie cichutko żre prąd "w tle" jak alarm, z tą różnicą, że jakieś 3-4 razy więcej niż alarm. I po 3-4 dniach mamy rozładowany akumulator.

Znam takie chińskie wynalazki dedykowane do Suzuki i Fiata za ponad 1000zł. Nie wiem jak te powyżej - ale uczulam, aby to sprawdzić zanim się kupi, bo potem może być płacz i lament. Teoretycznie, z każdym rokiem jest tego co raz więcej na rynku i co raz lepszej jakości, ale porządny zamiennik też swoje kosztuje (jak ten Alpine - cena nie bierze się znikąd).

Offline slawek_

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 27
  • Samochód: RAV4
  • Skąd: Warm-Maz
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #7 dnia: 01-07-2020, 19:43:44 »
Ale płacisz za jakość i pewnie lepszą integrację z samochodem. Bo te z alli to nigdy nie wiadomo jak będą działać, jak długo itd.

Za dużo znaków zapytania moim zdaniem na te systemy multi z alli.
No jest to problem. Do tego dochodzi kwestia instalacji elektrycznej. W razie uszkodzenia gwarancja na samochód wygasa.
Ja czekam z decyzją na aktualizację systemu, która ma być w tym roku. W nowych ravkach już podobno jest.
Jeśli będzie to kolejny niewypał Toyoty, to wymieniam na Androida.


Decyzja dot. aktualizacji systemu - o co chodzi, bo chyba coś przegapiłem?
Czyżbym jednak była szansa na AA dla aut z połowy 2019 roku?
Mi sprzedawca odpisał ostatnio, że czekamy na funkcjonalność AA.


Offline tomeksp

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 949
  • Samochód: Auris / Rav4
  • Skąd: Zawiercie
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #8 dnia: 01-07-2020, 21:11:28 »
Różnie mówią...
Podobno  tylko z fabryczną nawigacją.
Ja czekam jeszcze...

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka


Offline doswiadczony

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 126
  • Samochód: RAV4 2020
  • Skąd: Bialystok
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #9 dnia: 01-07-2020, 21:31:15 »
Osobiście nie widzę najmniejszego problemu w wymianie multimediów pod względem gwarancji. Gdybania są subiektywne, liczą się fakty.
Na forach (rav4 IV, V), i na zachodzie i na wschodzie ten temat już dawno poruszany, ale jeszcze nie spotkałem wpisu, że gdzieś był problem z gwarancją. To jak wymiana żarówek na ledy, czy podświetlenia extra klamek.
Każda elektronika jednak pochodzi z chin (nie ważna jest nalepka czy obudowa), i to fakt, więc w przypadku rav4 też trzeba liczyć na chińczyka. Na allegro pewnie ten sam chińczyk, tylko o 30-40% droższy plus montaż oczywiście ekstra;)



   

Offline Boldwyn

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 24
  • Samochód: RAV4 V Hybrid
  • Skąd: Kraków
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #10 dnia: 01-07-2020, 22:13:41 »
Nie do końca - pomijając już kwestię zasilania o którym pisał Arst, system multimedialny jest dużo mocniej zintegrowany z głównymi systemami samochodu niż lampki czy przełączniki szyb.
Dla przykładu w mojej branży (IT - telekomunikacja) większość błędów wychodzi właśnie w integracji komponentów, które osobno działały bez zarzutu i przechodziły wszystkie testy, więc byłbym ostrożny  :grin:

Offline Arst

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 125
  • Samochód: Toyota RAV4 Hybrid 4x4
  • Skąd: Szczecin
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #11 dnia: 02-07-2020, 10:28:28 »
Każda elektronika jednak pochodzi z chin (nie ważna jest nalepka czy obudowa), i to fakt, więc w przypadku rav4 też trzeba liczyć na chińczyka. Na allegro pewnie ten sam chińczyk, tylko o 30-40% droższy plus montaż oczywiście ekstra;)
Ale piszesz o tych tańszych zamiennikach na Androidzie, tak? Bo w przypadku markowych stacji multimedialnych to nie takie oczywiste. Pracowałem i znam co najmniej 2 producentów takich systemów, którzy na potrzeby europejskich koncernów produkowali elektronikę w Europie. Całe "radio" powstawało od zera na terenie UE, od zaprojektowania i produkcji płytek PCB, po napisanie oprogramowania - tym się właśnie różni jakość i cena infotainmentu "fabrycznego/markowego" od takiego z aliexpress...

Pracowałem też w projekcie, gdzie równolegle z infotainmentem do najnowszego modelu auta, powstawał infotainment do starszych aut tego producenta, wyposażonych w linie CAN. Zamiast integracji z innymi ECU, jak zegary, kierownica, mikrofony, itd. - wszystko było upchnięte w obudowę "radia" 2xDIN (więcej guzików, mikrofon, USB, SD, itp.). Dzięki temu w - powiedzmy - 20letnim egzemplarzu z zadatkami na youngtimera można było się cieszyć CP/AA, radiem DAB, nawigacją, i to wszystko w wydaniu "jak z fabryki". Ale to była duża europejska marka, nie Toyota.

Oczywiście cena w okolicach 1000euro, ale gdybym miał możliwość montażu takiego cudeńka w swoim aucie - to nie zastanawiał bym się nawet 5 minut. Natomiast chińczykom "noname" mówię zdecydowane "NIE", ale każdy montuje u siebie co lubi/potrzebuje.

Offline doswiadczony

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 126
  • Samochód: RAV4 2020
  • Skąd: Bialystok
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #12 dnia: 05-08-2020, 20:43:19 »
Zdecydowałem się na zakup systemu multimedialnego do RAV 4 V, lub konkretnie, grającego chińczyka z nawigacją (koszt kompletu 860 zł, czas oczekiwania 2 tygodnie).https://pl.aliexpress.com/item/4000786983545.html
Przyznam się, że po zakupie autka nie liczyłem na darmowy i szybki AA/CP, a fabryczną nawigację zlekceważyłem. 


Określiłem kilka ważniejszych jak dla mnie parametrów: min. 2GB RAM+ 32GB ROM, procesor 8 core Intel, ekran IPS 10.2cala, DSP z equalizerem i wzmacniaczem TDA7851 (7850 też OK), 4G/wifi, canbus. Reszta to już w pakiecie Android, no i gwarancja wraz z doświadczeniem firmy w tej branży.
W sumie, co do szczęścia jest potrzebne? Komunikacja z dowolnym smartfonem bez sznurka, funkcje auta, no i stabilna nawigacja na ekranie.
Pomyślałem, że karta sim 4G to nie tylko internet, a również opcja lokalizacji autka. Przyznam się także byłem ciekaw sprawdzić DSP na tle fabrycznych głośniczków.
Temat zamienników oraz dopalaczy do multimedialnego systemu fabrycznego w oparciu o Android jest gruby, sporo tego jest na rynku nie tylko chińskim, a więc wybór jest czasochłonny. Przy okazji poklikałem, poczytałem, pogadałem i wybrałem firmę Teyes. Podaje przykładowe filmiki z netu:
https://www.youtube.com/watch?v=uMcBZ9y15-I
https://www.youtube.com/watch?v=9_TQHIsuZSU

Paczka zawiera: system, przewody (z nadmiarem, chyba też i do starszego modelu), przednią ramkę, po 2 antenki GPS oraz 4G, moduł canbus, dwa kable USB 2.0, śrubki i śrubokręt, kilka kartek z QR-kodem (link do instrukcji wideo) w tym gwarancja, numer WhatsApp do konsultacji technicznej oraz schemat połączenia z opisem wszystkich pinów i sygnałów. W prezencie otrzymałem: napięciowy filtr przeciwzakłóceniowy (https://pl.aliexpress.com/item/4000073579017.html), kabelek RCA z dodatkowym slotem na druga kartą sim np. w schowku (https://pl.aliexpress.com/item/32948637564.html), oraz dobrej jakości kamerka z okablowaniem (na przód lub tył).
Opisy są w wersji angielskiej oraz rosyjskiej, o dziwo nic po chińsku;) Firma mieści się w Chinach ale również chyba ma filię w Rosji.

Montaż systemu jest łatwy prawie intuicyjny. Są też minusy, klipsy trzeba poprzekładać z fabrycznego systemu no i brakuje uchwytów na których trzyma się fabryczny system, co prawda nowy jest lżejszy i po zatrzaśnięciu trzyma się raczej stabilnie, no ale bym dołożył obejmę by dodatkowo wzmocnić. Antenki montują się na metalowej obudowie, a dodatkowe wejścia usb 2.0 wędrują do schowka (do dyspozycji są 3 szybkie wejścia usb) oraz kabelek wideo np. do TV-tunera. Jeden fabryczny kabelek wystający z auta, z czarną złączką, nie jest podłączony do nowego systemu, nie wiem, zapytam u chińczyka. Także dwa pojedyncze antenowe kable, tez nie będą podłączone, ale to jest zrozumiałe.
Wizualnie obudowa systemu wygląda solidnie, jakość plastyków części metalowych jest OK, wiatraczek wyprowadzono na zewnątrz, rozmieszczenie złącz jest optymalne, napięciowe jest osobno, wejście na kartę sim ukryte. Kabelki raczej dobrej jakości, są w miarę grube i w miarę elastyczne. Dodatkowo wmontowano bezpiecznik.


Bezpieczeństwo. Generalnie system jest pasywny, dwa kabelki canbus o standardowym sygnale dwustanowym nie zakłócą gwarancję autka, no chyba że ktoś jest nakręcony i wrażliwy na tym punkcie. Z tego co przeczytałem, system spełnia wymagania co do elektroniki samochodowej, pobiera prąd w uśpieniu <8mA, to pozwala trzymać cache do szybkiego podniesienia systemu bez restartowania, natomiast po 3 dniach nie użytkowania auta system automatycznie się wyłącza. Można w ustawieniach to zmieniać. Moduł canbus (po wprowadzeniu modelu auta) umożliwia sterowanie z kierownicy oraz dodatkowo można przeprogramować, także programować można przyciski przy ekranie, w których można też zmieniać kolor o dowolnej barwie. Z tego co sprawdziłem chyba wszystkie opcje są dostępne jak to w ustawieniach fabrycznych (inteligentny kluczyk, auto światła, blokady, otwarte drzwi itp.). Tylna kamera fabryczna działa, są linię, parktroniki też.  Nie mam 3D, ale jest taka opcja. Uruchamia się system szybko, pojawia się fabryczne logo (lub inne, np. zdjęcie teściowej) i startuje od poprzednich ustawień.



Software śmiga, steruje się dotykowo jak w tablecie/smartfonie, aplikacje są intuicyjne i wykonane bez wodotrysków ale jest gdzie oko zawiesić. Sporo ustawień, ale większość robi się na samym początku, czcionki są duże. Także synchronizuje się konto w google z dostępem do youtube, google map, sterowanie głosem w google dobrze działa i uruchamia się z kierownicy. Przy ustawieniu w telefonie przenośnego hotspotu, system rozpoznaje automatycznie za każdym razem kiedy np. wsiadasz i wysiadasz, to duży plus. Telefon poprzez bluetooth może przechwycić kontakty oraz muzykę. Historia i zużycie paliwa podobnie jak w oryginale. Fajna też opcja, osobnego ustawienia głośności dla poszczególnych wątków np. przyciszania przy wstecznym lub głośniej przy nawigacji. Można wyłączyć ekran, lub ustawić tylko zegar, tapety do wyboru, również animowane. Aktualizować można automatycznie z poziomu systemu.


Akustyka. Radio świetnie pracuje, ale to było do przewidzenia w wydaniu NXP. No i wspominana akustyka. Okazało się wszystko jest tak jak piszą, dźwięk po ustawieniach jest znacznie lepszy bez zmiany fabrycznych głośników. Opóźnienia czasów dają objętość, a equalizer wyrazistość, mówiąc klasyką, różne instrumenty grają w swoim miejscu.


Ciekawostki:
1). Można aktywować firmowe sterowanie głosem, ale jak na razie w trzech językach (en/ch/ru). Ciekawie pogadać z kobietką lub dzieckiem i to z odpowiedzią/potwierdzeniem, nawet zabawne;)
2). Ekstra informacja o ciśnieniu w oponach.
3). Wbudowana firmowa apka z internetowymi stacjami radiowymi (wybiera się kraj i jest odpowiednia lista).
4).Jest możliwość wyłączenia blokady wideo podczas ruchu (pozdrowienia dla miracast).
5). Jako opcja, podłączenie dedykowanego rejestratora, który pozwala automatycznie nagrywać do pamięci oraz odtwarzać na ekranie systemu. https://pl.aliexpress.com/item/32893007974.html
6). Opcja OBD (w rozbudowie), czyli dostęp do diagnostyki auta on-line wraz z monitorowaniem błędów. https://pl.aliexpress.com/item/4000295882434.html
6). Dodatkowy ekran na monitorowanie własnych czujników ciśnienia jeżeli nie było tego w aucie. https://pl.aliexpress.com/item/32891590869.html


Reasumując, jest to jeden z wielu systemów gorszych/lepszych, drogich/tanich, które nie są certyfikowane przez toyotę. Nie oznacza to, że system jest wadliwy, ale też nie wiadomo jak długo będzie stabilny. No cóż, jak to w życiu, są plusy i minusy, a majątek to nie kosztuje. Nie wiem jak będzie po roku, ale zawsze pod ręką jest fabryczne radyjko jakby co;) 

Offline klaudiusz

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 1502
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #13 dnia: 05-08-2020, 23:37:56 »
A jak wyglada kwestia rozmow przez bluetooth?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Kiełek

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 613
  • Samochód: Rav4
  • Skąd: Wawa
Odp: Rav4 V System multimedialny
« Odpowiedź #14 dnia: 06-08-2020, 12:03:18 »
No elegancko!
Ja jeszcze poczekam na update AA.