Co do BMW i3 to podałeś doskonały przykład, że aby mieć ciągłe 170 KM potrzebna jest bateria o pojemności kilkunastu kWh, a na tym silniczku spalinowym to auto ledwo jedzie (jako dowód film 3:00).
https://www.youtube.com/watch?v=fWo6uZzbAlkhttps://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_characteristics_liNa tej stronie można przeczytać ciekawe informację na temat ogniw Li-ion, szczególnie polecam rysunek 5, który obrazuje skrócenie żywotności baterii w funkcji jej intensywności obciążenia oraz informację o możliwości oddania prądu 10C.
I kończąc moje złośliwości do hybrydy Hondy to patrzę na ten napęd jako inżynier i nie potrafię zrozumieć dlaczego w dzisiejszych czasach powstają tak zacofane konstrukcję, 10-15 lat temu budowano takie hybrydy z konieczności ponieważ nie było innej możliwości jednak przy dzisiejszych dobrodziejstwach techniki?
Szybkie porównanie przepływu energii.
Toyota
Przy ruszaniu z miejsca: układ taki jak w Hondzie (poniżej).
Jazda ze stałą prędkością i przyśpieszanie: silnik spalinowy (sprawność do 41%)->koła (dodatkowo przy małych obciążeniach pomaga generator, który dociążając silnik pozwala pracować mu w zakresie maksymalnej sprawności).
Honda
Ruszanie z miejsca i przyśpieszanie: Silnik spalinowy (sprawność nieznana, lecz mniejsza od jednostek Toyoty)->generator (sprawność 70-95% zależnie od obciążenia i prędkości)-> inwerter (90-98%)->silnik elektryczny (sprawność 70-95% zależnie od obciążenia i prędkości), nadmiar energii tak jak w Toyocie trafia do baterii.
Tak więc w najgorszym przypadku sprawność silnika mnożymy przez 0,441 ,a w najlepszym 0,89.
Jazda ze stałą prędkością okolice 100km/h: przy połączeniu na stałe silnika spalinowego z kołami przy 2 tys. obr. Honda porusza się z prędkością 100km/h (dane wyliczone z przełożenia mogą się delikatnie różnić z rzeczywistością).
Żeby nie było dla poparcia tego wywodu podam spalanie według normy WLTP dla cyklu mieszanego:
2WD, (4WD)
Toyota
5,5-5,8,(5,6-5,9)
Honda
6,9(7,3-7,4)
Tak więc różnica spora, a spalania katalogowego można nie lubić lecz pozwala w obiektywny sposób porównać sprawność układów napędowych w specyficznych warunkach. Układ Hondy będzie porównywalny z układem Toyoty przy prędkościach w okolicach 100km/h ale tylko przy stałej prędkości. W mieście i na obrzeżach czyli tam gdzie najczęściej używa się hybryd wygrywa Toyota (i Ford Mondeo
).