Toyota Klub

.: GARAŻ :. => News ze świata Toyoty i nie tylko => Wątek zaczęty przez: Jackal w 23-12-2004, 14:53:54

Tytuł: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 23-12-2004, 14:53:54
Toyota Motor opracowała karoserięsamochodową, która zapewniać ma większe bezpieczeństwo w przypadku zderzenia, a testy przeprowadzono przy prędkości większej niż w ramach podobnych tego typu badań organizowanych na świecie. Według doniesień dziennika "Kyodo News", auta poddane testom jechały z prędkością 55 km/h, czyli o 5 km/h więcej niż normalnie. W ten sposób siła zderzenia jest o 20% większa.

Według wypowiedzi przedstawicieli Toyoty, żaden inny producent na świecie nie przeprowadził testów zderzeniowych przy takiej prędkości. Nowa, bezpieczniejsza karoseria zostanie po raz pierwszy wykorzystana przez Toyotęw zmodyfikowanym gruntownie modelu Vitz (Yaris w Europie), który do sprzedaży w Japonii wejdzie w styczniu.

Toyota produkować będzie samochód również we Francji, a debiut nowego Yarisa na Starym Kontynencie spodziewany jest na wiosnę.
 
(Toyota)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 14-06-2005, 14:44:06
Toyota rozwija nowe technologie bezpieczeństwa
 
Toyota Motor Corporation (TMC) zamierza jeszcze intensywniej promować rozwój nowych technologii bezpieczeństwa. Będzie instalować do swoich pojazdów nowy system VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) aktywnego kierowania i stworzyła nową dwukomorową poduszkępowietrzną, której konstrukcja ma za zadanie zminimalizowania siły uderzenia podczas napełniania gazem. Technologie te będą oferowane w nowych modelach marki Lexus w Japonii już w lecie tego roku.
 
VDIM pierwszej generacji zintegrowany był z systemami VSC (Vehicle Stability Control), ABS (Anti-lock Brake System), TRC (Traction Control) oraz systemem elektronicznego wspomagania kierowania. Poprzez stałą kontrolędziałań kierowcy, warunków w aucie oraz na drodze wykorzystywał zintegrowane systemy wspomagania auta tak, by można było ustabilizować je zanim przekroczy ono barieręswoich możliwości. VDIM miał swój debiut w lipcu 2004 r. w Toyocie Crown Majesta. Nowy system posiada dodatkowo aktywne systemy kontroli układu kierowniczego, które zapewniają optymalną kontrolęprzednich kół dzięki systemowi VGRS (Variable Gear Ratio Steering). Jego technologia pozwala na elastyczną kontrolęreakcji układu kierowniczego. W wyniku zastosowania tego systemu podczas ruszania i hamowania na śliskiej nawierzchni, gdy lewe i prawe koło mają różną przyczepność, system VDIM zapobiega zmianie toru jazdy auta poprzez zastosowanie optymalnej kontroli poziomu skręcenia przednich kół, hamulca, silnika oraz reakcji układu. Dzięki temu poziom bezpieczeństwa zwiększa się, łatwiej można kontrolować auto w trudnych warunkach, poprawiają sięteż jego osiągi.
 
By zapewnić większy poziom bezpieczeństwa pasażerów w przednim rzędzie siedzeń, TMC rozwinęła technologie dwukomorowej poduszki powietrznej. Dwukomorowa poduszka powietrzna stworzona przez TMC (SRS Twin-chamber Airbag) posiada zaawansowany kształt i jest oparta na koncepcji omni-support. Zaprojektowana z myślą o pasażerach pierwszego rzędu siedzeń dwukomorowa poduszka powietrzna podczas eksplozji imploduje w centralnej części poduszki tak, aby zmniejszyć siłęuderzenia, jaka powstaje pomiędzy pasażerem a poduszką. W wyniku tego w przeciwieństwie do poduszek powietrznych dostępnych na rynku, które zbudowane są z jednej komory, nowa dwukomorowa poduszka powietrzna zmniejsza siłęuderzenia, a co z tym idzie ilość obrażeń, jakie odnoszą pasażerowie podczas wypadków drogowych.
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: GLADIATOR w 20-06-2005, 14:30:22
Każdy tylko by chciał porównania i inne bzdury a nie zauważyli że TOYOTA w standardzie zaczeła dawać najwięcej poduszek w standardzie i zdobyła/zdobywa największe ilości punktów(gwiazdek) w testach, więc wszystko mówi za siebie.
A jeszcze jedno jak wszyscy wydawali po 1000 złotych na światła ala lexus, to w IS 200/300, były w standardzie że nie wspomne o nowej Corolli VERSO !!!!!!!!!!!!!!!!!  :aslyer    :aclap    :anarty    :athunbsup    :-DD    :twisted:    :aslyer    :athunbsup    :aclap    :-DD    :athunbsup    :tonguepop

Pytania-brak, sugestie-brak, wiec dziekuje i dobranoc tym co lubia jakies pugggiiii czy bmmmxy,...!23$%6&?/
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 20-06-2005, 14:35:18
A do Corolli E12 nigdzie nie ma tych Lexus-looków, a ni oficjalnie, ani u tuningowców  :-)

Pomału pomału Toyota nadrobi te drobne rzeczy, w których konkurencja jest lepsza i potem ... chyba tylko KIA będzie ich gonić ;-)  :lol:  :roll:
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: GLADIATOR w 20-06-2005, 15:13:19
Do e-12 sąąąąąąą....jakie chcesz pierwsze 179,95 euro a drugie 185,95 euro.+ białe kierunki po 45,50 euro.

(http://www.trc-tuning.com/_products/_toyota_lexus/_corolla/_e12/_altezzas00001f.jpg)
(http://www.trc-tuning.com/_products/_toyota_lexus/_corolla/_e12/_altezzas00002f.jpg)
(http://www.trc-tuning.com/_products/_toyota_lexus/_toy_univ/_clear_corners3.jpg)
(http://www.trc-tuning.com/_products/_toyota_lexus/_toy_univ/_blinker_weiss.jpg)
(http://www.trc-tuning.com/_products/_toyota_lexus/_corolla/_e12/_runx_corolla_altezzas_01f.jpg)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 20-06-2005, 15:56:43
No niech Ci będzie, że teraz są gdzieś tam w Reichu i Szwajcarii.
Kiedy moja Rolla była świeża i młoda to niczego takiego nie było :? A do nowych Peugeotów i panzerwagenów były :-(
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 28-06-2005, 21:13:20
Toyota opracowuje nowej generacji manekiny do badań zderzeniowych

Toyota opracowała nowej generacji komputerowe modele manekinów, które będą wykorzystywane podczas testów zderzeniowych samochodów. THUMS (Total Human Model for Safety) bardzo wiernie odzwierciedla budowęludzkiego ciała i dzięki zastosowaniu nowego rozwiązania specjaliści japońskiego koncernu będą mieli dostęp do bardzo dokładnych informacji na temat rodzaju obrażeń, jakie może odnieść człowiek podczas prawdziwego wypadku w różnych sytuacjach. Złożony model komputerowy manekina uwzględnia takie elementy jak np. siła kości i elastyczność skóry, nie zapominając nawet o układzie wiązadeł i ścięgien.
 
Duża precyzja nowego rozwiązania została potwierdzona po porównaniu zdjęć rentgenowskich z obrażeniami odniesionych w prawdziwym wypadku z wynikami wygenerowanymi przez system THUMS. Badano zarówno miejsca, gdzie powstały obrażenia, jak również skalęobrażeń.
 
Specjaliści Toyoty opracowali wirtualnego manekina, który imituje mężczyznęi kobietęw wieku 30-40 lat, a także pieszego. Niedługo rodzina THUMS "powiększy się" również o dziecko.
 
http://files.samar.pl/new/news/photos/_news7836_photo8214_b.jpg
http://files.samar.pl/new/news/photos/_news7836_photo8217_b.jpg

(Toyota)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: GLADIATOR w 29-06-2005, 11:18:24
ach ci japońcy kiedy polska warszawa ruszy i osiagnie taki sukces, a w sumie to te manekiny dobra rzecz. Teraz konkurencja ma zapodanego klina.  :-DD
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 09-08-2005, 14:40:50
Hybrydy Toyoty

Toyota pracuje nad dziesięcioma modelami aut hybrydowych. Na początku przyszłej dekady zamierza sprzedawać rocznie milion pojazdów o tym napędzie, z czego 600 tys. na rynku amerykańskim. Japońska grupa rozpocznie przed końcem roku z lokalnym partnerem China FAW Group produkcjęhybrydowego modelu Prius.
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Kryspin w 16-09-2005, 12:59:21
Bezpieczniejsza toyota
http://www.bezpieczneauto.pl/www/cse_x0/cmo_x1/cne_x470.html
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Spro-ket w 16-09-2005, 23:09:03
Clarkson sięz podobnego brzęczyka naśmiewał.
Chodziło chyba o czujnik napięcia pasów.

Trzebaby siedzieć jak trup.
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 21-09-2005, 14:29:12
Toyota rozwija system Pre-Crash Safety

Toyota Motor Corp. poinformowała o stworzeniu nowej wersji systemu Pre-crash Safety, którego zadaniem jest wczesne ostrzeganie kierowcy przed zbliżającym sięniebezpieczeństwem. System reaguje, gdy kierujący pojazdem nie patrzy bezpośrednio na drogę. Ten nowy element został stworzony w odpowiedzi na wiele raportów, z których wynika, że większość wypadków samochodowych spowodowanych jest nieuwagą kierowców. Jest to pierwszy tego typu system na rynku i będzie on oferowany w samochodach marki Lexus z od wiosny 2006 r.
 
Do tej pory system Pre-crash Safety koncentrował sięna wykrywaniu innych pojazdów i przeszkód na drodze, nowy system będzie natomiast dodatkowo zwracał uwagęna zachowanie kierowcy. Wykorzystując kameręzamontowaną na kolumnie kierownicy oraz komputer przetwarzający dane i obrazy, system będzie w stanie wykrywać obraz twarzy kierowcy oraz jego zachowanie. Jeżeli system wykryje, że kierowca nie jest zwrócony twarzą w kierunku drogi, a ryzyko wystąpienia kolizji jest większe, system ostrzeże kierowcęzanim ten zdąży zwrócić uwagęna drogę.
 
Toyota stała siępierwszym producentem aut, który rozwinął system bezpieczeństwa bazujący na radarze, gdy wprowadziła na rynek system Pre-crash Safety w lutym 2003 r. System ten wykorzystuje fale radiowe oraz kamerę, tak aby być w stanie wykryć inne auta oraz przeszkody znajdujące sięna drodze przed pojazdem, wraz w możliwością ostrzeżenia kierowcy przez ewentualnym niebezpieczeństwem. Od tamtej pory Toyota stale rozwija ten zaawansowany system. W sierpniu 2003 r. Toyota dodała rozwiązanie Pre-crash Brakes, którego zadaniem jest uruchomienie hamulców, gdy kierowcy nie uda siętego dokonać w odpowiednim czasie. W czerwcu ubiegłego roku zaadaptowano do tego systemu kamerętypu image fusion, z której dane przesyłane są do komputera radaru. Dzięki temu Toyota rozszerzyła system Pre-crash Safety o nowy element i teraz komputer monitoruje nie tylko drogę, ale również i kierowcę.
 
Dzięki rozwijaniu tych technologii Toyota zamierza pomóc w zmniejszeniu wysokiej liczby poszkodowanych w wypadkach drogowych.
 
(Toyota)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Spro-ket w 22-09-2005, 00:04:38
Cytat: Jackal
Toyota dodała rozwiązanie Pre-crash Brakes, którego zadaniem jest uruchomienie hamulców, gdy kierowcy nie uda siętego dokonać w odpowiednim czasie.

 :roll:
No to za chwilębędzie można bać siętylko przebiegającego czarnego kota przed machą  :wink:
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: Jackal w 28-11-2005, 13:25:31
W 2008 r. nowy system hybrydowy Toyoty

Toyota Motor Corp. zacznie stosować od roku 2008 tańszy i mniejszy system hybrydowy, dzięki czemu produkcja aut tego typu wzrośnie w japońskim koncernie do poziomu około 600 tys. egzemplarzy rocznie - napisał dziennik "Asahi". Nie ujawniając źródła uzyskanych informacji, gazeta podała, że Toyota chce doprowadzić do zmniejszenia o połowęróżnicy w cenach samochodów o napędzie tradycyjnym i mieszanym, która obecnie wynosi tysiące dolarów. Od czasu wprowadzenia pierwszego na świecie pojazdu wyposażonego w napęd benzynowo-elektryczny, co stało sięw roku 1997, Toyota ulepszyła technologiędzięki systemowi drugiej generacji THS II, który oferowany jest m.in. w modelach Prius oraz Lexus RX 400h.
 
W roku bieżącym Toyota zakłada produkcjęi sprzedaż około 250 tys. samochodów z napędem mieszanym, a w roku przyszłym do 350-400 tys. egzemplarzy.
 
Jak twierdzi "Asahi", główne elementy stosowane w hybrydowym układzie napędowym nowej generacji będą wytwarzane w Stanach Zjednoczonych, a więc po raz pierwszy poza Japonią, zgodnie ze strategią produkcji samochodów z jak najmniejszym udziałem komponentów i podzespołów sprowadzanych z innych zakładów Toyoty na świecie.
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: ayrsen w 15-07-2006, 10:49:54
TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) ogłosiła niedawno, że w celu szybszego wypracowania technologii umożliwiających stosowanie "odtwarzalnych" źródeł energii na szeroką skalę jak również ochrony środowiska, znacznie zwiększa nakłady na rozwój technologii przyjaznych środowisku naturalnemu oraz zamierza położyć większy nacisk na projekty i produkcję samochodów pro-ekologicznych.

W tym celu, TMC podzieliła prace na trzy zasadnicze ścieżki rozwoju:
1) poprawę sprawności silnika i zmniejszenie emisji CO2 /dwutlenek węgla ;)/, co jest uznawane za jedną z przyczyn ocieplenia klimatu,
2) poprawę czystości spalin, celem zmniejszenia zanieczyszczenia atmosfery,
3) dalszy nacisk na zróżnicowanie paliw stosowanych do napędu samochodu, celem ograniczenia zużycia surowców naturalnych, głównie ropy naftowej.

Szczegóły są dostępne tutaj (http://www.toyota.co.jp/en/news/06/0613.html)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: ayrsen w 28-08-2006, 20:23:42
Toyota wzmacnia działania na rzecz bezpiecznych samochodów

TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) ogłosiła 25 sierpnia 2006 swoją nową koncepcję zintegrowanego zarządzania bezpieczeństwem /Integrated Safety Management Concept/, będącą wyrazem dalszego kierunku rozwoju działań na rzecz bezpiecznych samochodów. TMC zaprezentowała równiż nowe technologie dot. bezpieczeństwa, które zostaną pierwszy raz zastosowane w nowym flagowym modelu Lexusa - LS460 - który zostanie wprowadzony na rynek we wrześniu 2006.

No dobra – tyle zdążyłem przetłumaczyć – reszta w oryginale...

As a part of its efforts to realize sustainable mobility, Toyota intends to strengthen its traffic safety initiatives in the future through: 1) the development of even safer vehicles and technologies, 2) participation in the creation of a safe traffic environment and 3) activities designed to educate people in traffic safety, thereby contributing to the complete elimination of traffic casualties, which can be viewed as the ultimate hope of a society that values mobility.


Integrated Safety Management Concept
Toyota's safety technology and vehicle development aims to provide optimal driving support based on driving conditions, not only by integrating individual safety technologies and systems in the vehicle, but also by adopting an infrastructure- respondent system (road-to-vehicle) and using information obtained from vehicles other than the driver's (vehicle-to-vehicle), to enhance synergistic effects.

Higher levels of safety are being pursued in five types of situations categorized by the degree of risk of an accident: parking, active safety, pre-crash safety, passive safety and emergency response.  By increasing such integration even further in the future, Toyota seeks to reduce dangers related to vehicle use in the pursuit of vehicles that do not cause accidents.

Integration of individual technologies and systems

(http://img299.imageshack.us/img299/7444/1ev1.gif) (http://imageshack.us)

*1 Vehicle Stability Control
*2 Anti-lock Brake System
*3 Global Outstanding Assessment

Under this integrated management, information detected by various sensors in the vehicle, including information on the driver's condition and the vehicle's behavior, is accumulated in the DSS (Driver Support System) computer.  This computer determines the optimal support to give the driver in order to prevent a dangerous situation from occurring, and it controls the various technologies and systems concerned.


Diagram of Control via DSS

(http://img45.imageshack.us/img45/7665/2uw9.gif) (http://imageshack.us)

Features of Newly Developed Safety Technologies
Based on the Integrated Safety Management Concept, Toyota has improved safety technologies for pre-crash safety, active safety and parking.

Pre-crash Safety
The Pre-crash Safety System uses millimeter-wave radar to detect vehicles and obstacles on the road ahead and help reduce the severity of unavoidable collisions.  Toyota was the first in the world to commercialize this system in February 2003 with its adoption on the Harrier.  Since then, the addition of a forward-oriented camera for image recognition has enhanced the detection capability.  In March 2006, Toyota added a driver monitoring system that uses a camera in the cabin.

The new Pre-crash Safety System announced today uses improved millimeter-wave radar and a newly developed stereo camera to detect pedestrians and support emergency collision evasion maneuvers by the driver.  Rear millimeter-wave radar has also been added that detects a vehicle approaching from behind and issues a warning to the vehicle.  Through these measures, Toyota is making advances in preventing accidents to the greatest extent possible.

■Pre-crash Safety System
1. Enhanced Frontal Pre-crash Safety System with new Pedestrian Detection and Collision Avoidance Support Functions

The new Pre-crash Safety System features the world's first* fusion of millimeter-wave radar with enhanced detection functions and a newly developed stereo camera. Information obtained by the millimeter-wave radar is combined with three-dimensional object detection information from the stereo camera to detect not only vehicles and obstacles, but also pedestrians.  A near-infrared projector located in the headlights supports nighttime detection.

The system retracts the seatbelts and warns the driver when it determines a high possibility of a collision. If the driver does not brake, the Pre-crash Brakes are applied to reduce collision speed.

When the driver takes emergency evasive maneuvers, VGRS (Variable Gear Ratio Steering) and AVS (Adaptive Variable Suspension) optimally control the steering gear ratio and suspension to support the driver's measures.  In addition, the system cooperates with the VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) to assist the maintenance of vehicle stability.

* As of the end of July 2006, according to TMC survey


Configuration of the Pre-crash Safety System
 
(http://img45.imageshack.us/img45/5863/3nr2.gif) (http://imageshack.us)

Passenger detection via millimeter-wave radar and the stereo camera

(http://img45.imageshack.us/img45/5713/4cg4.gif) (http://imageshack.us)

2. World's First* Pre-crash Safety System
A millimeter-wave radar device installed in the rear bumper detects a vehicle approaching from behind.  If it is determined that there is a risk of collision, the hazard lights flash to warn the driver of the rear vehicle.  If the vehicle continues to approach, sensors implanted inside the front headrests of the forward vehicle detect the position of both the driver's and front passenger's heads, and prior to impact the Pre-crash Intelligent Headrests shift to appropriate positions to reduce the risk of whiplash injury sustained upon collision.

* As of the end of July 2006, according to TMC survey


Diagram of control via Rear-end Pre-Crash Safety System

(http://img45.imageshack.us/img45/9210/5rw0.gif) (http://imageshack.us)

Rear vehicle detection via rear millimeter-wave radar
 
(http://img45.imageshack.us/img45/5727/6ge4.gif) (http://imageshack.us)

Illustration of Pre-crash Intelligent Headrest in operation

(http://img45.imageshack.us/img45/7581/7il5.gif) (http://imageshack.us)

Active Safety
■Radar Cruise Control with All-speed Tracking Function
A newly developed cruise control support system monitors the preceding vehicle, maintaining a fixed distance according to the preceding vehicle’s speed; this system can maintain continuous control, ranging from stop (0km/h) to high speed (100km/h).

In contrast to an earlier system that sustained control in two separate speed ranges—low speed (0–30km/h) and high speed (40–100km/h), the new system can maintain continuous control even during the repeated starting and stopping of a vehicle in situations such as highway traffic congestion, thereby substantially reducing the burden on the driver.

Parking
■Intelligent Parking Assist
In September 2003, Toyota commercialized the world's first Intelligent Parking Assist system, which supports steering operations when parallel parking or backing into a parking space, and adopted it for the Prius.  In November 2005, the system gained the ability to process video images from a rear camera to recognize the location of parking space lines*1 and set the target parking position.

The new Intelligent Parking System announced today adds functions that use newly developed front ultrasonic sensors (a world's first*2) to detect other parked vehicles.  Based on information gained, the new system can estimate the physical dimensions of the vacant parking space and set the target parking position.  In combination with the other functions, this greatly simplifies the driver's own processes of setting the parking position and making adjustments, enhancing usability.

*1 According to color contrasts
*2 As of the end of July 2006, according to TMC survey


Parking space recognition using ultrasonic sensors

(http://img45.imageshack.us/img45/3086/8rl9.gif) (http://imageshack.us)
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: ayrsen w 04-09-2006, 16:37:16
Znalazłem trochę więcej info w języku polskim n.t. nowych systemów bezpieczeństwa w samochodach koncernu Toyota /szczegóły powyżej w języku angielskim/

"Koncern Toyota Motor Corporation poinformował o stworzeniu pierwszego na świecie systemu, który pomaga ostrzec przed niebezpieczeństwem uderzenia samochodu przez pojazd nadjeżdżający z tyłu.
Nowe rozwiązanie znajdzie zastosowanie w modelu Lexus LS, który na rynku japońskim pojawi się we wrześniu.

Dzięki radarowi umieszczonemu w tylnym zderzaku kierowca pojazdu uzyskuje informację o możliwości zderzenia się z samochodem nadjeżdżającym z tyłu. Wówczas następuje automatyczne włączenie świateł awaryjnych, tak aby ostrzec przed niebezpieczeństwem kierowcę drugiego auta. Jeśli to nie pomoże, wówczas czujniki umieszczone w zagłówkach przednich foteli mają za zadanie ustalić położenie głowy kierowcy i pasażera, a przed momentem zderzenia zagłówki zostają ustawione w takiej pozycji, aby zminimalizować ewentualne urazy kręgów szyjnych."

źródło: www.samar.pl
Tytuł: Odp: Toyota i nowe technologie
Wiadomość wysłana przez: ayrsen w 03-01-2007, 11:18:21
Auta Toyoty wykryją nietrzeźwych kierowców

Toyota Motor Corp. jest w trakcie prac nad systemem, którego zadaniem jest uniemożliwienie korzystania z auta kierowcy, który jest pod wpływem alkoholu - poinformował dziennik „Asahi Shimbun”.
Samochody wyposażone w to rozwiązanie nie pozwolą na uruchomienie silnika, gdy czujniki zainstalowane w kierownicy wykryją nadmierny poziom alkoholu we krwi kierowcy. Mechanizm będzie również reagował na zbyt brawurowe lub niebezpieczne prowadzenie pojazdu, a specjalna kamera oceni, czy kierowca ostro widzi i koncentruje się na drodze. Gdy system detektorów wyczuje zagrożenie, auto zacznie stopniowo zwalniać, aż do całkowitego zatrzymania.

Toyota planuje wprowadzić nowy system najpóźniej do końca roku 2009. Podobne prace prowadzi również Nissan.

źródło: www.samar.pl