Takie małe kompendium wiedzy, o którym choć częściowo niektórzy już wiedzą, a niektórzy się domyślają. A niektórym dalej ASO wciska kit (bo samo nie wie).
W naszych autach mamy system sterowania ładowaniem akumulatora, którym steruje komputer auta - jak stwierdzi, że aku naładowane (zdaje się trwalszy ma być przez to akumulator, czego byśmy sobie życzyli - plus pewnie jakieś może np. 0,1 l mniej palić auto) - to przestaje ładować aku.
W praktyce - w mieście zawsze ładuje, bo co zyskamy na ładowaniu, to stracimy na odpalaniu, potem postój, znowu odpalenie itd.
Ale w trasie - co innego.
Nie wiem po ilu dokładnie (choć to pewnie uzależnione jest od wielu czynników) kilometrach (ja zauważyłem po ok. 100-150 km bez ponownego odpalania), aku jest full naładowane (odległość pisałem uwzględniając działanie np. klimy, radia i czegoś tam jeszcze). Wobec powyższego komp daje sygnał "stop" i nie ładuje (bo i po co).
Wszystko OK. Ale tylko jeśli...
...nie mamy dziennych LEDów, sterowanych przez moduł reagujący na zmianę napięcia (b.łatwe podłączenie, bo tylko do aku i sygnał z postojówki): po wzroście napięcia moduł "wie", że auto odpalone, a jak tak, to załącza LEDy. Jak zgaszone - gasi je (zwykle z kilkusekundowym opóźnieniem). Takie moduły sprzedaje m.in. Magnetti Marelli i Philips (choć nie tylko).
Ja mam moduł DayLight4 LED Philipsa. I właśnie pojechał na wymianę na "moduł specjalny" do Holandii (na koszt Philipsa). Ale co ciekawe - nie gasił LEDów w normalny sposób jakby się można było spodziewać w dłuższej trasie, tylko... była dyskoteka.
Ściślej: świecił, a po np. 150 km gasnął jak włączyłem... migacz, wycieraczki, spryskiwacz czy cokolwiek dodatkowego.
A potem np. po 20 sekundach się zapalały. Potem gasły itd. I tak w kółko.
Także jeśli ktoś:
- zastanawia się nad dziwnymi napięciami akumulatora, które ni z gruszki ni z pietruszki przestawiają się "bez powodu" z 12 na 14 V i zachowują dziwnie jak automatycznie włączany obieg powietrza w klimie automatycznej (nota bene można to wyłączyć!) - to... ma rację, że jest dziwnie. Ale jak to mówią: TTTM (Ten Typ Tak Ma)
- chce kupić moduł LED reagujący na zmianę napięcia, to albo niech od razu zamawia "specjalny" albo od razu montuje "na sztywno" czyli inny moduł.
Mam nadzieję, że komuś pomogłem lub pomogę w przyszłości tym wątkiem.