Witam
Odbieram w tym tygodniu Toyotę Yaris Hybrid Dynamic
standardowo Jarki mają opony rozmiaru 185/60R15 lub 175/65R15
Dynamic ma dodatkowo większą alufelgę kosztem profilu opony bo 195/50R16 i z takimi letnimi przychodzi standardowo
W czym problem? problem dopiero sie zaczyna bo zgodnie z kolejnym wymysłem Unii od listopada muszą być wentylki mierzące ciśnienie w oponach
Chciałem na zimę kupić stalowki z zimowkami 185/60R15 lub 175/65R15 bezpieczniej i więcej gumy na krawężniki i dziury
Jednak kłody pod nogi są dwie Toyota ostrzega mnie ze
ich homologacja pozwala na 16tki tylko pomimo ze w instrukcji napisali hipokryci:
strona 318
"Opony niskoprofilowe (wersje wyposazone w opony 195/50R16)
W porównaniu ze standardowymi oponami opony niskoprofilowe zuzywają się
szybciej i mają mniejszà przyczepnosc na oblodzonej lub pokrytej śniegiem
nawierzchni. Na tego typu nawierzchni nalezy uzywac opon zimowych lub
lancuchów przeciwposlizgowych i jechaç ostroznie, dostosowujac predkosc
do warunków drogowych i pogodowych."dalej strona 327:
Opony niskoprofilowe (wersje wyposazone w opony 195/50R16)
Niskoprofilowe opony zwiekszaja prawdopodobienstwo odksztalcenia obreczy
kola na skutek uderzen pochodzacych od nawierzchni drogi.Więc, nie mogę dla bezpieczeństwa na zimę kiedy nie widac tak dobrze drogi założyć 15tek pomimo identycznego rozmiaru całego koła,
a dodatkowo wprowadzili durnowate wentylki i nawet jak sie ma komplet drugi kół to komputer będzie pokazywał błąd bo trzeba jechac do ASO przepisywać czujniki
Czy ktoś już to obszedł czy minie kilka miesięcy i zacznie być o tym głośno bo każda firma motoryzacyjna jest teraz do tego zmuszona?
Wentylki te oprócz tego że kosztują dodatkowe 690zł będą sprawiały same kłopoty o czym wiedzą doskonale właściciele np Lagun II
powstają już firmy zajmujące się tym, czyli każdy kto miał drugi komplet i przekładał sobie sam koła nagle nie będzie mógł.
np:
www.auteks.pl/portfolio-view/czujniki-cisnienia-tpms/gdzie wymieniają:
Przyczyny wymiany czujników TPMS i adaptacji w samochodzie:
Wyczerpanie baterii (5-7 lat lub po ok.160 tys.km)
Nieszczelność spowodowana korozją aluminium
Uszkodzenia w wyniku uderzenia w dziurę lub krawężnik
Uszkodzenie mechaniczne przy montażu opon (niekompetencja wulkanizatora)
Zmiana pozycji koła na samochodzie
Nowy komplet kół zimowychKorozja czujników ciśnienia TPMS jest przyczyną nieszczelnośi koła
Dzwoniłem do 3 salonow we Wro. Toy i kazdy serwis potwierdza ze będą tylko kłopoty
i na razie nie mają sposobu na wyłączenie tego pseudo pomiaru
Problem jest poważny bo nawet rotacji kół nie można samemu zrobić dla równego zużycia
Pamięć pozwala na wpisanie tylko 4ch czujników na raz.
99% wulkanizatorów nie ma sprzętu do kodowania, nawet jak będą mieli = dodatkowe pieniądze
w błoto 2x każdego roku na niepotrzebny cel
dla normalnych ludzi potrafiących używać manometru raz na miesiąc, co o ironio i tak każą czynić:
Użyteczność tego systemu opisuje sama Toyota, strona 319:
Regularna kontrola cisnienia w ogumieniu (wersje z ukladem monitorowania
cisnienia w ogumieniu)
Uklad monitorowania cisnienia w ogumieniu nie zwalnia z koniecznosci regularnego
sprawdzania cisnienia w ogumieniu za pomoca manometru. Kontrola
taka powinna byc elementem rutynowych czynnosci sprawdzajàcych stan
techniczny samochodu.Pozdrawiam
Podsumowanie:
1. Masz jarka na 16tkach nie pozawala Toyota założyć 15tek pomimo ze obok stoją fabrycznie na takich i niczym samochody się nie różnią, zmienisz sam = nie wypłaca odszkodowania.
2. od 2014.11 Unijne wentylki mierzące ciśnienie = każda zmiana opon/kół w ASO i przeprogramowywanie, zmienisz sam = będzie mrugać kontrolka i nie wypłacą odszkodowania.
Czy ktoś wie jak wyłączyć zbieranie danych z czujników ciśnienia w kołach?
Czy ktoś wie jakie pismo i do kogo skierować w sprawie rozszerzenia homologacji o inny rozmiar kół?