Autor Wątek: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r  (Przeczytany 8144 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Piotr

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 6
Witam.

Proszę o pomoc w doborze akumulatora do Prius-a II rok 2006. Ten który mam ma wymiary: dł. 235,  szer.  126,  wys. 200. Nie mogę wyszukać takiego są ale o wymiarach : dł.  238,  szer.  129,  wys.  227. Jaki będzie pasował oprócz Toyoty ? Ten który  mam ( stary) to VARTA B33 45Ah   330.
Dziękuję i pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 18:50:18 wysłana przez Piotr »

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Też myślałem, dlaczego wydawać 870 złotych na akumulator, jak przyjdzie pora wymiany. Z pozoru sprawa jest prosta, bo wstawia się akumulator za dwie stówy o tej samej przecież pojemności i jazda. Prawda, to może się udać, tylko na jak długo?

W Prusie montowany jest fabrycznie akumulator AGM (Absorbent Glass MAT). Jest on zbudowany inaczej niż zwykły akumulator ołowiowy. Ale nie tylko o inną budowę chodzi ale też inne parametry eksploatacji. Mówiąc w skrócie taki akumulator powinien być ładowany innym napięciem (wyższym) i może być głębiej rozładowywany bez skrócenia jego żywotności. Takie akumulatory stosuje się np. na jachtach motorowych, w UPS-ach albo do gromadzenia energii z ogniw słonecznych. Ich żywotność wynosi nawet 8 lat.

Jakie mogą być konsekwencje wymiany akumulatora w Priusie na zwykły ołowiowy? Po pierwsze przeładowanie. To akurat sprawdziłem sam miernikiem. Mój Prius ładuje akumulator napięciem 14,48V. Zwykły akumulator zalewowy jest zwykle ładowany napięciem około 13,8 V. Więc grozi przeładowanie i gazowanie. Oryginalny akumulator w Priusie ma specjalną rurkę odprowadzającą gazy poza pojazd. Autem rządzi komputer i niższe napięcie może w niektórych konfiguracjach mu się po prostu nie spodobać - a więc błędy.

No i żywotność. Każdy mniej więcej wie, ile wytrzymują akumulatory ołowiowe. Mnie akurat udawało się uzyskać 8 lat ale cackałem się z akumulatorem jak z jajkiem tzn. nigdy nie rozładowywałem go, słuchając na postoju godzinami radia, dbałem o klemy i układ zapłonowy. Bo zwykły ołowiowiec ma dać tylko duży prąd rozruchu a potem trzeba go szybko naładować do pełna, bo on to lubi. Nie cierpi pozostawać niedoładowanym. Więc przeciętnie ludzie zmieniają akumulatory co 2, 3 albo cztery lata.

Wygląda na to, że tym, razem reklamuje akumulatory AGM. No cóż są one bardzo drogie, ale tym razem to nie zagrywka dealera (stealera - jak mówią na PriusChat) ale wysokich kosztów produkcji. Szukałem innych akumulatorów AGM pasujących do Priusa ale wszystkie były w podobnych cenach. Amerykanie są w lepszej sytuacji, bo mają relatywnie tanią Optime Yellow Top, która jest robiona pod nasze auto. Niestety import ze Stanów się nie opłaca.

Swoją drogą jestem ciekawy, jaki rekord odnotowaliście stosując w Priusie zwykły akumulator ołowiowy. Ile lat może taki "burzliwy" związek wytrzymać?
« Ostatnia zmiana: 14-09-2018, 23:20:26 wysłana przez KilgoreT »

Offline joy

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 78
Kolego, zapewne masz sporo racji w swoich wywodach i nie zamierzam polemizować ze słusznością wstawiania akumulatora AGM do Priusa, ale przeciętny Polak, którego stać na P2 (a o tej wersji jest mowa) będzie raczej skłonny wydać 200 zł. za zwykły akumulator, który wytrzyma 2 albo 3 lata, a potem kupi następny za te same pieniądze. Perspektywa wyłożenia na dzień dobry 870 zł. za AGM (to równowartość czterech zwykłych akumulatorów) ekonomicznie niekoniecznie wygląda kusząco i wcale nie ma gwarancji, że AGM wytrzyma 8 lat... W P2, który użytkuję od pół roku, przed czterema laty wymieniono w serwisie akumulator AGM (adnonatacja w książce serwisowej, Holandia), auto było codziennie normalnie użytkowane i ja musiałem już wymienić akaumulator. AGM z pewnością jest trwalszy, ale wcale nie jestem pewien, czy rzeczywiście jest tak trwały jak tego oczekujemy? Ja po namyśle wybrałem zwykły akumulator, zobaczymy, ile wytrzyma...

wojtekS

  • Gość
Optima - bylo walkowane i sa zdjecia.  Mozna juz w pl kupic. Ja na wiosne to przerabialem wlasnie http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,42100.msg603390.html#msg603390
« Ostatnia zmiana: 15-09-2018, 11:14:19 wysłana przez wojtekS »

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Optimę bym kupił, gdybym robił wymianę. Mają dobre recenzje posiadaczy Priusa. Niestety nie znalazłem nigdzie korzystnej cenowo oferty.

Nie polemizuję z faktem, że wrzucenie zwykłego akumulatora może się udać. Niestety nigdzie nie znalazłem opisów pozytywnych skutków takiej zamiany. Nikt odpowiedzialny tego nie poleca. Szykuję się, że kiedyś może będę grzebał w baterii HV, bo koszt nowej jest rzeczywiści porównywalny z ceną samochodu a samodzielna wymiana modułów może jej dodać rok, dwa lata życia. Ale wybuch przeładowanej baterii 12V jest jak dla mnie za dużym ryzykiem.

Offline Lehu2

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 369
  • Płeć: Mężczyzna
O jaki wybuchu przeładowanej baterii mówisz??
----------------------------------------------------------
Toyota Prius Plug-In Hybrid 1,8 HSD Aspiration 2013

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Oryginalny akumulator w Priusie ma specjalną rurkę odprowadzającą gazy poza pojazd.

Ten z linku również posiada dziurkę z boku (lub nawet rurkę) w którą można podłączyć odprowadzenie gazów.

baterii HV, bo koszt nowej jest rzeczywiści porównywalny z ceną samochodu

Przesadzasz. Poczytaj:

http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,32035.msg448720.html#msg448720

Ale wybuch przeładowanej baterii 12V

Czemu miałaby wybuchnąć, przecież mają odprowadzenie gazów...

Sam stoję obecnie przed wyborem aku 12v bo przypuszczam ze tej zimy już nie pociągnie (webasto, kamerka) i na prawdę zastanawiam się nad optimą (ale wiekszą +mod powiększenia mocowania w bagażniku) lub zwykłym kwasiakiem i do końca jeszcze nie zdecydowałem Optima to 3x cena dobrego kwasiaka Yuasy  :o

Z drugiej strony joy też ma dużo racji:


Kolego, zapewne masz sporo racji w swoich wywodach i nie zamierzam polemizować ze słusznością wstawiania akumulatora AGM do Priusa, ale przeciętny Polak, którego stać na P2 (a o tej wersji jest mowa) będzie raczej skłonny wydać 200 zł. za zwykły akumulator, który wytrzyma 2 albo 3 lata, a potem kupi następny za te same pieniądze. Perspektywa wyłożenia na dzień dobry 870 zł. za AGM (to równowartość czterech zwykłych akumulatorów) ekonomicznie niekoniecznie wygląda kusząco i wcale nie ma gwarancji, że AGM wytrzyma 8 lat... W P2, który użytkuję od pół roku, przed czterema laty wymieniono w serwisie akumulator AGM (adnonatacja w książce serwisowej, Holandia), auto było codziennie normalnie użytkowane i ja musiałem już wymienić akaumulator. AGM z pewnością jest trwalszy, ale wcale nie jestem pewien, czy rzeczywiście jest tak trwały jak tego oczekujemy? Ja po namyśle wybrałem zwykły akumulator, zobaczymy, ile wytrzyma...

« Ostatnia zmiana: 15-09-2018, 13:07:47 wysłana przez fazibazi »
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Jeżeli odprowadzi się gazy POZA POJAZD, to układ jest przynajmniej bezpieczny i można tylko szacować opłacalność częstszej wymiany. Na pewno jest to rozwiązanie dla kogoś, kto w danej chwili dysponuje ograniczoną gotówką.

Co do baterii HV, to nigdzie ale to nigdzie nie znalazłem jeszcze oficjalnego cennika wymiany na nową w Polsce. Baterii nowej nie da się też po prostu kupić. Nie zamierzam dzwonić po dealerach i pytać, skoro moja jest wciąż dobra, ale nie dziwię się, że temat obrósł w mity i podawana są najróżniejsze kwoty. Przyczynkiem tych mitów jest pewnie niska awaryjność i fakt, że w Polsce niewiele osób zdecydowało się na wymianę baterii na nową. Jest firma w USA, która produkuje własny zamiennik baterii HV, dostarczają go razem ze specjalną wiązką kabli i na gwarancji. Jak na razie mają dobre recenzje.

Jednego nie wziąłem pod uwagę, kupując Priusa: Nie zdawałem sobie sprawy, jak mało jest w internecie konkretnych informacji, co gdzie i za ile. Prius w Polsce to auto rzadkie i niepsujące się, więc trudno się dziwić małemu zainteresowaniu hurtowników części. Sklep Toyota ma śmieszną ofertę dla Priusa: poza baterią  12v i paroma częściami, jakieś breloki i naklejki.
« Ostatnia zmiana: 15-09-2018, 13:36:01 wysłana przez KilgoreT »

Offline fazibazi

  • Moderator
  • Toyot Zmotoryzowany
  • ******
  • Wiadomości: 2268
  • Płeć: Mężczyzna
Baterii nowej nie da się też po prostu kupić. [...] fakt, że w Polsce niewiele osób zdecydowało się na wymianę baterii na nową.

Proszę przeczytaj wątek o baterii HV , po raz drugi ci go linkuje poniżej - nie przypominam sobie żeby ktokolwiek wymieniał CAŁĄ baterię (mówię o przypadkach z forum), na prawdę są inne elementy, które mogą okazać się bardziej kłopotliwe i kosztowne niż niesprawność bateri HV - inwerter, sterownik, sprężarka klimy....: Wykonywanie testu baterii HV samodzielnie raz do roku (lub jeżeli ktos ma i podtrzymuje gwarancję ASO na układ HSD)

http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,32035.msg448720.html#msg448720

Link do testu HV wykonywanych przez forumowiczów samodzielnie przy pomocy czytnika OBD + Hybrid Assistant (Hybrid Reporter):

http://forum.toyotaklub.org.pl/index.php/topic,40681.0.html
« Ostatnia zmiana: 15-09-2018, 21:26:01 wysłana przez fazibazi »
AURIS I 2011 HSD LPG - ecowarrior
Webasto TTE z GSM, VIOFO A119, iCar pro do HA i takie tam..

Offline KilgoreT

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 173
Odp: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r
« Odpowiedź #10 dnia: 15-09-2018, 14:04:10 »
No właśnie. Te baterie są dużo trwalsze niż podaje miejska legenda. Jednak tam, gdzie Priusów jest znacznie więcej niż w Polsce, niektóre stare egzemplarze naprawdę dogorywają. Niestety, wtedy wymiana modułów jest rozwiązaniem tymczasowym.

Jedno, co zamierzam u siebie kiedyś zrobić, to przełożenie modułów zewnętrznych baterii do środka. Normą bowiem jest, że temperatura w środku baterii jest wyższa. Sygnałem do tego będą rozjeżdżające się wykresy napięcia poszczególnych modułów. Albo nawet zrobię to prewencyjnie. Muszę jeszcze obserwować temperatury baterii w czasie jazdy letniej. Na razie miałem 30 klika stopni.

Co do testów baterii, to ja używam logów csv z Torque. Wrzucam je na komputer i rysuje wykresy tego, co działo się z baterią w czasie jazdy. Kluczowa jest tu różnica napięć między modułem o najwyższym i najmniejszym napięciu w danej chwili. Na razie napięcia są identyczne do drugiego miejsca po przecinku. Tu próbka z przedwczorajszej jazdy. Burzliwy początek to chyba wyłączenie i włączenie napędu hybrydowego (nie pamiętam już czemu to zrobiłem):

https://imgur.com/a/nHDP5p8

Torque może też rysować wykresy w czasie rzeczywistym z poziomu aplikacji wprost na telefonie. Wygląda to bardzo wesoło. Można wybrać dowolne parametry np. temperatury invertera. Wszystko przed mną.
« Ostatnia zmiana: 15-09-2018, 14:08:42 wysłana przez KilgoreT »

Offline przmor

  • Toyot Zmotoryzowany
  • ****
  • Wiadomości: 2646
Odp: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r
« Odpowiedź #11 dnia: 15-09-2018, 15:06:08 »
Nowa bateria do Auris II w ASO to ok. 8,5 tys.zl. za sama baterie bez wymiany. Potwierdzam, ze srodkowe ogniwa baterii szybciej sie zuzywaja w czym pomaga dziwny algorytm chlodzenia baterii (temperatura 46st., male limity ladowania-rozladowania a wiec hybryda praktycznie nie dziala a wiatrak na 3 skali 6).

Offline memory

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r
« Odpowiedź #12 dnia: 15-09-2018, 21:07:47 »
Proszę o pomoc w doborze akumulatora do Prius-a II rok 2006. Ten który mam ma wymiary: dł. 235,  szer.  126,  wys. 200. Nie mogę wyszukać takiego są ale o wymiarach : dł.  238,  szer.  129,  wys.  227. Jaki będzie pasował oprócz Toyoty ? Ten który  mam ( stary) to VARTA B33 45Ah   330.
Dziękuję i pozdrawiam.
Witam od stycznia jeżdżę na takim EXIDE EB457 ,narazie bez problemów wg intercars pasuje do naszych prusiaków NHW2.
Prius NHW20

Offline abalus

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 29
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r
« Odpowiedź #13 dnia: 30-12-2018, 21:59:41 »
Ja znalazłem na PriusChat że coś takiego pasuje Power Sonic PS-12350 w polsce pod nazwa BL12350 koszt około 230zł trzeba zrobić lekkie zmiany do połączenia kabli. U mnie już działa ponad rok. Samochód stał zeszłej zimy na dworze przez miesiąc duży mróz w miedzy czasie i nie było problemu z odpaleniem po powrocie.

Offline dalu

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 342
Odp: Jaki akumulator żeby pasował wymiarami i parametrami Prius II 2006 r
« Odpowiedź #14 dnia: 31-12-2018, 08:31:49 »
przy P2 uważajcie na rozmiary - być może było już tutaj wspominane, ale jako że jestem świeżo po wymianie to może się komuś przyda - jeśli posiadacie P2 bez systemu bezkluczykowego to mocowanie jest na akumulator mniejszy - na pierwszy montaż szła yuasa s34b20r  (Wymiary: 197x129x227 (dł / szer/ wys), jeśli jest system bezkluczykowy to mocowanie jest dłuższe aby zmieściła się yuasa S46B24R (Wymiary: 238x129x227 (dł / szer/ wys).
U siebie wymieniłem mocowanie kupując to dłuższe z allegro za parę zł, demontaż/montaż bezproblemowy, trzyma się na dwóch śrubach.
« Ostatnia zmiana: 31-12-2018, 08:33:21 wysłana przez dalu »
Prius 2


 

Beesafe.pl