1)Rozmiar 205/50/16
Wzorcowa opona: felga=16'', szerokosc=205 mm, profil=50 % (102 mm), średnica=611,4 mm
2)Rozmiar 205/45/16
Wzorcowa opona: felga=16'', szerokosc=205 mm, profil=45 % (92 mm), średnica=590,9 mm
3)Rozmiar 185/65/14
Wzorcowa opona: felga=14'', szerokosc=185 mm, profil=65 % (120 mm), średnica=596,1 mm
Jeśli spojrzycie na wartość średnicy to koło 1) jest wyższe od koła z poz 3) o 15,3 mm.
Co to powoduje.
Powoduje że auto podczas przyśpieszania ma większe "obciążenie" a więc do osiągnięcia tego samego ofektu przyśpieszenia potrzebna jest większa moc. Pozostając przy tej samej mocy bo przecież zmieniamy opony a nie silnik ;D uzyskujemy słabsze auto - słabsze w sensie przyśpieszenia.
Dla mnie ta różnicy była tak duża że postanowiłem sprzedać całkiem jeszcze dobre opony 205/50/16 i założyć 205/45/16 które defacto mają średnicę mniejszą o 6,1 mm niż fabryczny standard i troszeczkę rekompensują bądź co bądź większy ciężar koła niż standardowej 14.
Poza tym auto na 205/50/16 "stoi" wyżej niż na standardzie o 7 mm co ewidentnie widać :( ale jest bardziej "komfortowe" na polskie drogi.
W zamienniku opon:
http://www.opony.com.pl/opony/opony_zamienniki.asp?Rozmiar=185%2F65R14&tolerancja=3%25&imageField.x=74&imageField.y=19rozmiar 205/50/16 jest nie jako zalecany ale jako dopuszczalny (średnica zwiększa się aż o 2,6%) - dla mnie osobiście to za dużo
A no i jeszcze jedna sprawa: przy oponach Uniroyal RainSport 205/50/16 i feldze o ET 35 musiałem podginać ranty błotników bo obcierały opony, przy 205/45/16 i tej samej feldze jest spooory zapas; jeszcze inna sprawa że Uniroyalki mają szerokość mierzoną miarką w mm większą niż np Toyo Proxes ale o rozmiarze 215 ???