Autor Wątek: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)  (Przeczytany 41764 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline paba

  • Moderator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 5197
  • Płeć: Mężczyzna
DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« dnia: 02-08-2013, 20:27:41 »
z komputerem

- potrzebny będzie minimum prosty interfejs diagnostyczny ELM327 dostępny np. na allegro oraz np. wersja trial programu PCMScan, no i naturalnie uprzednio zainstalowane sterowniki do urządzenia żeby działało

- w PCMScan zaznaczamy w ustawieniach odpowiednie PID żeby na wykresie była możliwość pokazywania napięcia na obu sondach (zaznaczamy Oxygen bank1 sensor1 bank1 sensor2 lub podobne, mierzona wartość ma być w Voltach, dla sondy 1 przez katalizatorem i sondy 2 za katalizatorem)

- przy okazji dla czytelności można upewnić się czy jest zaznaczony PID z prędkością obrotową silnika oraz np. ilością powietrza dostarczanego

- zaznaczamy aby pokazywało wykresy dla wybranych PID oraz zaczynamy logować (zapisywać) dane z czujników, wyjeżdżamy i jeździmy autem w zróżnicowanych warunkach rejestrując cały czas dane z czujników

- na koniec wyłączamy logowanie danych, zapisujemy otrzymane dane na dysku lub pendrive najlepiej jako *.csv oraz jako plik pcmscana

- dane możemy analizować otwierając PCMScan i wybierając plik ze zgodnym rozszerzeniem, który zapisaliśmy lub możemy sobie otworzyć np. Excelem nasz plik *.csv, wybrać interesujące nas dane i stworzyć samemu wykres (odsyłam, np. do kursów excela jak ktoś się nie orientuje)

- następnie dane porównujemy np. z tymi wykresami, które obrazują prawidłową pracę sond

- pamiętaj, że nieprawidłowo działająca sonda, sonda zawieszająca się nie musi dawać tzw. check engine

- dysponując interfejsem warto sobie od czasu do czasu skontrolować pracę sondy

tak to wyglądało u mnie , paba



tak to wyglądało u Rafels


bez komputera

Przed wymianą sprawdzić starą sondę/sondy. Uszkodzona sonda najczęściej występuje w postaci check-engine (odpowiedni kod do sprawdzenia w google) oraz podwyższonego zużycia paliwa, choć nie zawsze. Zdarzają się przypadki, gdy jest uszkodzona, a błąd nie wyświetla się na ekranie. Wypociny tzw. krótkie i raczej sprawdzone. Po robocie wypić piwo.
Sondy są firmy Denso i tylko takie kupować. Można zaoszczędzić nieco pieniędzy kupując nową sondę z wtyczką do wykorzystania ze starej, pod warunkiem, że jest sprawna.

Zlokalizować sondę, wziąć miernik przyzwoity ze świeżą baterią
białe kable dwa dotyczą grzałki, prąd ~14V i 10-20 Ohm tego rzędu wartości
rozpiąć na pracującym silniku , opór mierzyć po stronie sondy, napięcie po stronie instalacji
silnik dalej uruchomiony i na pozostałych 2 kablach również mierzysz przy rozpiętej sondzie i ma być ~0,5 V

Potem przy zapiętej kostce wbić się multimetrem, dać mu ok 2500 rpm , trzymać i powinna oscylować książkowo między 0 a 0.9-1 V .
Dalej sprawdzasz do odcięcia przez chwilkę i puszczasz gaz i powinna zejść elegancko do 0 lub bardzo blisko 0 V
No i odwrotnie jak dajesz buta powinna podchodzić pod 1V

Za katem sonda powinna oscylować podobnie, ale wartości powinny być mniejsze.
« Ostatnia zmiana: 28-08-2013, 22:27:03 wysłana przez paba »
TIIDA '09

Offline Mateusz84

  • Toyot Chodzacy
  • ***
  • Wiadomości: 770
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #1 dnia: 09-08-2013, 00:47:26 »
A co to znaczy porządny ? jak już tak piszesz to wyjaśnij, że chodzi o miernik, który wychwyci zmiany napięcia w częstotliwości 1Hz (na 10 sekund 10 razy będzie się zmieniało napięcie). Wypinanie wtyki też nie ma sensu, bo może się rozwalić w rękach. Zakres napięcia w jakim pracuje sonda można śmiało sprawdzić przez wpięcie się do ecu. Wystarczy elm, pcmscan i wiedza na temat poszczególnych PIDów, które trzeba sobie aktywować, żeby mieć wgląd do takich danych - ale jest to o niebo wygodniejsze i szybsze.

Oporność grzałki też można sobie zmierzyć nie wchodząc pod auto, wystarczy mieć rozpiskę wejść do ecu.

Offline mechu

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 5252
  • Płeć: Mężczyzna
    • Meszyński Car Audio
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #2 dnia: 11-08-2013, 13:43:37 »
Cytuj (zaznaczone)
rozpiąć na pracującym silniku , opór mierzyć po stronie sondy, napięcie po stronie instalacji silnik dalej uruchomiony i na pozostałych 2 kablach również mierzysz przy rozpiętej sondzie i ma być ~0,5 V



tez sie nie zgadza - sonda po rozpieciu dalej pracuje jak jest nagrzana i napiecie zalezy od skladu

Offline Tomasz

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #3 dnia: 28-01-2014, 23:16:48 »
Witam,
Jesli 1 sonda działa prawidłowo, a 2 za katalizatorem na wolnych pokazuje cały czas około 0,1V .Pod obciazeniem okolo 0,7-0-8V i cały czas tak pokazuje aż nie puszcze pedału gazu. Po puszczeniu spada do 0V-0,1V??? :o
Uszkodzona sonda? Błędu nie wywala

Robsajson

  • Gość
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #4 dnia: 28-01-2014, 23:23:11 »
Sonda ma zakres 0,1V-1V więc wygląda, że u Ciebie jest ok.

Offline Tomasz

  • Toyot Leżący
  • *
  • Wiadomości: 58
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #5 dnia: 31-01-2014, 15:34:27 »
Wiem jak ma pracowac 2 sonda  i wlasnie nie pracuje chyba jak powinna.
Z wykresow wyzej widac ze sobie faluje z mniejsza czestotliwoscia niz pierwsza i to jest ok.
Moja po odpaleniu i np. staniu okolo 10 min ma poziomy wykres 0,01V.Jedynie jak auto przegazuje to rosnie do 0,6-0,7v przez sekunde moze dwie.Potem jak auto jest na wolnych obrotach lub jak jade na luzie to pokazuje 0, najwyzej 0,1V????

Offline Colin

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 3681
    • KURO.pl
  • Samochód:: Lexus LS600h L
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #6 dnia: 06-02-2014, 19:15:48 »
za katem sonda ma oscylować?

zastanów się co piszesz..

Offline zzabot

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 321
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #7 dnia: 21-07-2014, 14:34:31 »
A jak to zrobić w Torque na Androida?

Offline zzabot

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 321
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #8 dnia: 22-07-2014, 11:36:53 »
Zrobilem log z 29-cio minutowej  jazdy z pracy do domu i w sumie nie wiem co myśleć. Wygląda to tak:


W sumie zapisałem logi większości dostępnych w programie komponentów:
Engine RPM(rpm)
O2 Volts Bank 1 sensor 1(V)
O2 Volts Bank 1 sensor 2(V)
Mass Air Flow Rate(g/s)
Intake Air Temperature(°C)
Fuel Trim Bank 1 Long Term(%)
Fuel trim bank 1 sensor 1(%)
Fuel Trim Bank 1 Short Term(%)
Engine Coolant Temperature(°C)
Engine Load(%)

Wykresy zmieszczam i CSV poniżej.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/36214192/Torque_trackLog-2014-Jul-21_17-24-53.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/36214192/Torque_trackLog-2014-Jul-21_17-24-53.csv
« Ostatnia zmiana: 22-07-2014, 11:45:36 wysłana przez zzabot »

Offline paba

  • Moderator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 5197
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #9 dnia: 22-07-2014, 11:45:12 »
dobrze wygląda
TIIDA '09

Offline zzabot

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 321
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #10 dnia: 22-07-2014, 11:54:26 »
Wychodzi na to, że sonda za katem jest bardziej "leniwa" i tak ma być.

Co sądzisz o pozostałych wykresach? Czy wskazania przepływomierza są wg. Ciebie w normie?

Offline paba

  • Moderator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 5197
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #11 dnia: 22-07-2014, 14:33:25 »
wg. mnie jest  ok
TIIDA '09

Offline mechu

  • Toyot Spamer
  • *****
  • Wiadomości: 5252
  • Płeć: Mężczyzna
    • Meszyński Car Audio
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #12 dnia: 22-07-2014, 22:25:16 »
  Czy wskazania przepływomierza są wg. Ciebie w normie?



Jesli nie jestem slepy to masz max 30g - to albo za malo albo jechales strasznie emerycko.

Offline paba

  • Moderator
  • Toyot Spamer
  • ******
  • Wiadomości: 5197
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #13 dnia: 22-07-2014, 22:51:12 »
ja nawet nie osiągnąłem 30g, a nie jechałem jakoś super wolno, ot zwykła jazda po mieście, taki cruising  :-)
TIIDA '09

Offline zzabot

  • Toyot Pełzający
  • **
  • Wiadomości: 321
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: DIAGNOSTYKA SONDY LAMBDA (komputer ELM327, miernik)
« Odpowiedź #14 dnia: 23-07-2014, 10:21:15 »
Jesli nie jestem slepy to masz max 30g - to albo za malo albo jechales strasznie emerycko.

Ciężko mi powiedzieć czy emerycko, to pojęcie względne. Taki był ruch na drodze. W każdym razie jest tam jeszcze wykres pokazujący obciążenie silnika. Ciekawe jakie są książkowe wartości dla danych prędkości obrotowych.

Dodam, że przepływka czyszczona była w połowie marca tego roku. Przy okazji założyłem nowy filtr powietrza Mann-a.
« Ostatnia zmiana: 23-07-2014, 10:28:28 wysłana przez zzabot »


 

Beesafe.pl