z komputerem- potrzebny będzie minimum prosty interfejs diagnostyczny ELM327 dostępny np. na allegro oraz np. wersja trial programu PCMScan, no i naturalnie uprzednio zainstalowane sterowniki do urządzenia żeby działało
- w PCMScan zaznaczamy w ustawieniach odpowiednie PID żeby na wykresie była możliwość pokazywania napięcia na obu sondach (zaznaczamy Oxygen bank1 sensor1 bank1 sensor2 lub podobne, mierzona wartość ma być w Voltach, dla sondy 1 przez katalizatorem i sondy 2 za katalizatorem)
- przy okazji dla czytelności można upewnić się czy jest zaznaczony PID z prędkością obrotową silnika oraz np. ilością powietrza dostarczanego
- zaznaczamy aby pokazywało wykresy dla wybranych PID oraz zaczynamy logować (zapisywać) dane z czujników, wyjeżdżamy i jeździmy autem w zróżnicowanych warunkach rejestrując cały czas dane z czujników
- na koniec wyłączamy logowanie danych, zapisujemy otrzymane dane na dysku lub pendrive najlepiej jako *.csv oraz jako plik pcmscana
- dane możemy analizować otwierając PCMScan i wybierając plik ze zgodnym rozszerzeniem, który zapisaliśmy lub możemy sobie otworzyć np. Excelem nasz plik *.csv, wybrać interesujące nas dane i stworzyć samemu wykres (odsyłam, np. do kursów excela jak ktoś się nie orientuje)
- następnie dane porównujemy np. z tymi wykresami, które obrazują prawidłową pracę sond
- pamiętaj, że nieprawidłowo działająca sonda, sonda zawieszająca się nie musi dawać tzw. check engine
- dysponując interfejsem warto sobie od czasu do czasu skontrolować pracę sondy
tak to wyglądało u mnie , pabatak to wyglądało u Rafelsbez komputeraPrzed wymianą sprawdzić starą sondę/sondy. Uszkodzona sonda najczęściej występuje w postaci check-engine (odpowiedni kod do sprawdzenia w google) oraz podwyższonego zużycia paliwa, choć nie zawsze. Zdarzają się przypadki, gdy jest uszkodzona, a błąd nie wyświetla się na ekranie. Wypociny tzw. krótkie i raczej sprawdzone. Po robocie wypić piwo.
Sondy są firmy Denso i tylko takie kupować. Można zaoszczędzić nieco pieniędzy kupując nową sondę z wtyczką do wykorzystania ze starej, pod warunkiem, że jest sprawna.
Zlokalizować sondę, wziąć miernik przyzwoity ze świeżą baterią
białe kable dwa dotyczą grzałki, prąd ~14V i 10-20 Ohm tego rzędu wartości
rozpiąć na pracującym silniku , opór mierzyć po stronie sondy, napięcie po stronie instalacji
silnik dalej uruchomiony i na pozostałych 2 kablach również mierzysz przy rozpiętej sondzie i ma być ~0,5 V
Potem przy zapiętej kostce wbić się multimetrem, dać mu ok 2500 rpm , trzymać i powinna oscylować książkowo między 0 a 0.9-1 V .
Dalej sprawdzasz do odcięcia przez chwilkę i puszczasz gaz i powinna zejść elegancko do 0 lub bardzo blisko 0 V
No i odwrotnie jak dajesz buta powinna podchodzić pod 1V
Za katem sonda powinna oscylować podobnie, ale wartości powinny być mniejsze.