Witam
ostatnio przerabiałem podobny problem , przy zmianie strony skręcania (np z lewej odbicie w prawo) był wyczówalny minimalny luz,stuk; ponieważ żadna z końcówek nie wykazywała luzu a maglownica pracuje bez zarzutu skupiłem się na krzyżakach ,
krzyżak wewnętrzny łatwo sprawdzić ponieważ jest w kabinie wystarczy złapać go ręką i delikatnie ruszać kierownicą (lewo/prawo) ,jęśli pukanie pochodzi od niego drgania będą się przenosić na dłoń
krzyżak zewnętrzy czyli ten który wchodzi w maglownice sprawdzić jest trudniej , można poprosić znajomego o pomoc , jeden kręci drugi sprawdza
okazało się że wywalił się krzyżak zewnętrzny (narażony na warunki atmosferyczne), zastanawiałem się nad wymianą samego krzyżaka (koszt w JC/IC 25 zł) ale staneło na wymianie na używkę (wytrzyma zdecydowanie dłużej niż JC-toski)
wymiana nie jest tak skomplikowana , potrzebny jest napewno kanał , odbywa się ona w następujacy sposób :
-zdejmujemy maskownice wewnątrz auta pod kierownicą (4 śruby)
-zdejmujemy maskownice samej kolumny ,ten element pod stacyjką (4 śruby)
-odpinamy złącza tak żeby po odkręceniu kolumny żadej nie zerwać ( ważne żeby robić to przy wyłączonej stacyjce)
-odkręcamy kolumny ( 4 śruby "14")
-gdy kolumna jest już poluzowana wyciągamy krzyżak z wieloklinu (warto zaznaczyć jego położenie we wpuście najlepiej jakimś punktakiem)
-teraz idziemy pod auto , odkręcamy krzyżak przy maglownicy , pryskamy WD40 lub innym penetratorem , i zdejmujemy krzyżak z wieloklinu (może być zapieczony, wtedy możemy sobie pomóc młotkiem i przedłużką najlepiej rurka około 40 cm)
-tak samo jak wcześniej ustalamy położenie krzyżaka na wieloklinie za pomoca punktaka (marker się wytrze)
-wyciągamy krzyżak i przenosimy punkty odniesienia na nowy
Teraz instalacja nowego :
-do tubusu nowego krzyżaka ( tam gdzię wchodzi wieloklin) wciskamy 3-4 cm3 smaru , nie kupowałem toyotoskiego bo kosztuje 70 zł tubka , zastosowałem molibdenowy (ma bardzo dobre właściwości tłumiące i się nie wyciera)
-przekładamy wieloklin krzyżaka przez grodź i ustawiamy wieloklin do maglownicy ( po znakach które zrobiliśmy wcześniej)
-jeśli nie chce wejść na wieloklin maglownicy musimy puknąć od góry ( z kabiny ) młotkiem gumowym
-przykręcamy krzyżak do maglownicy
- teraz kabina , wkladamy bolec w wieloklin do którego nałożyliśmy smar (oczywiście zgodnie z zaznaczeniami)
- przykręcamy kolumnę
-przypinamy kostki
- sprawdzamy wszystko czy aby któryś z kabelków nie owinął się wookół kolumny
-zakładamy maskownice stacyjki i tą nad pedałami
i gotowe
teraz kierownica nie puka nie ma luzów
koszt krzyżaka 150 zł używany ,w jc kosztuję około 80 zł (kompletny z widełkami )
Pozdrawiam